Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Afterthoughts: Halo

  12:00
Několik milionů prodaných kopií jasně naznačují, že tahle FPS se již dnes může řadit mezi kultovní tituly svého žánru. A nedosti na tom, z mého pohledu jde o mnohem hodnotnější projekt než všemi oslavovaný GoldenEye z N64.

Halo

Mnoha vavříny ověnčená FPS z konzole Xbox - jíž se už brzy dočkají na PC - se nám sice opravdu hodně zalíbila a v

Halo byla a de facto pořád je (o čemž svědčí jeho stálá přítomnost v žebříčku nejprodávanějších her pro platformu Xbox) vynikající záležitost, v mnoha ohledech skvěle hratelná a to prosím navzdory na první pohled poněkud krkolomnému používání gamepadu nahrazujícího intuitivní myš. Ne, ovládání rozhodně nebylo tím momentem, u něhož by vznikl pro hráče nějaký velký důvod ke stížnostem. Byla ta mnohem spíše stavba úrovní, jež zavdala důvod asi k oprávněnému podezření, že se na dokončení Halo celkem dosti spěchalo, aby se stihl klíčový americký launch Xboxu. Jde o to, že zhruba od půlky hry vás tvůrci už vůbec ničím nepřekvapí a stejnou cestou, jíž jste do té doby putovali stále vpřed, se posléze navracíte zpět. To by možná až zase tolik nevadilo nebýt jedné zásadní maličkosti. Vedle pěkných exteriérových lokací jste museli navštívit i řadu veskrze interiérových úrovní, jež byly opravdu hodně odbyté. Odbyté v tom smyslu, že jednotlivá podlaží staveb byla téměř identická, Halo systém "copy & paste" zde dovedený téměř do absurdna a to taktéž díky shodným směrům, odkud pravidelně přicházela nepřátelská pozornost. Vskutku hanebné!

Dále je škoda, že tvůrci více nerozvedli survival motiv v okamžiku, kdy ve hře poprvé střetnete jiný organismus než vojáky lidské, potažmo covenantí rasy. Vzpomínám jako dnes na ten moment, kdy jsme s Mondym (v kooperativním módu) stáli v - na první pohled - zcela opuštěné místnosti a na náš společný úlek, když se v ní nečekaně začaly objevovat parazitické formy života, neřkuli o pozdějším výskytu dravých a patřičně rychlých mutantů.

Další diskutabilní věcí je zcela určitě ovládání dopravních prostředků. Třebaže je svým způsobem originální a ojedinělé, tady je zejména řeč o jeepu, který jste měli asi nejčastěji v "rukou", rozhodně se jednalo o schéma na hony vzdálené pojmu "uživatelsky příjemné", takže se stěží našel někdo, kdo si k Halo sedl a ihned se do tajů řízení a pilotování dostal. A pakliže mu nepřišel na chuť ani později, mohl v samém závěru vskutku hodně hořce zaplakat, neboť finálový level vás nutí za využití uvedeného stroje v šibeničním časovém limitu dorazit na místo určení, navíc oproti předchozím herním pasážím při absenci obvyklých checkpointů, což z tohoto úseku Halo dělalo hotové peklo na zemi. Ani si neumím představit, co by nás bývalo čekalo na některou z vyšších obtížností! Možná, že trvalé poškození gamepadu:o)

Pak tu byla ještě řada minoritních problémů, které však osobně za výrazné chyby vůbec nepovažuji, namátkou zmíním relativně malý počet zbraní; uzavřené lokace, nenabízející žádanou svobodu pohybu; či v neposlední řadě skutečnost, že v závěru příběhu už jste se museli spolehnout toliko sami na sebe, neboť pravidelný pramen lidských posil doslova a do písmene vyschl a tak jedinou oporou se mohl stát toliko váš parťák v avizovaném multiplayerovém co-opu. Pročež bych na tomto místě ještě jednou chtěl poděkovat svým tehdejším spolubojovníkům ve válce, jmenovitě tedy Mondymu a Klaudysovi, taktéž bych však chtěl vyslovit díky i Bungie za jedinečný zážitek, který nás všechny na dlouhé hodiny doslova upoutal před televizní obrazovku. Jak již bylo výše naznačeno, Halo určitě nebylo dokonalé, ale stále se v mnoha ohledech jednalo o revoluční počin s návykovou hratelností, propracovaným herním světem s vysokou AI všech zúčastněných a příkladným fyzikálním modelem, nemluvě o pohybové animaci, která mi přišla - s ohledem na tento žánr - jako jedna z nejlépe zpracovaných. Ale dosti už, tohle měl býti článek o odvrácené straně Halo a v jeho finále nám měsíc na obloze znovu dorostl do úplňku a jasně svítí na cestu všem, kdož se chtějí vydat na jedno úchvatné dobrodružství, jehož připravovaný a námi avizovaný druhý díl má mít všechny atributy skutečně plnohodnotného pokračování!

Halo Halo

Autor:
Témata: Xbox
  • Nejčtenější

Co dělají simíci, když se nikdo nedívá? Pořádají sexuální orgie i fetují

magazín 19. 5. 2024 25

Kdo nikdy v prvních simících neodstranil žebřík z bazénu, nechť první hodí kuličkou z myši. Moc...

Slavný streamer byl šokován, když zjistil, kolik utratil za hry na Steamu

novinky 15. 5. 2024 13

Populární streamer Felix Lengyel, známý fanouškům pod přezdívkou xQc, prozradil, kolik už utratil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hraní přeruší reklama na hamburger. Hráči si utahují z nenasytnosti EA

magazín 14. 5. 2024 9

Zvýšení ceny velkých her je pořád málo. Vydavatelství Electronic Arts nyní zkouší přijít na to, jak...

Černoch samuraj budí vášně

magazín 17. 5. 2024 93

Ubisoft oficiálně potvrdil nový díl ze série Assassin’s Creed, který se bude odehrávat v Japonsku....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stahujte zdarma vynikající „fantasy Civilizaci“, čas máte jen do středy

novinky 20. 5. 2024 1

Na Steamu je aktuálně zdarma vynikající tahová strategie Endless Legend. Hráči v ní mají za úkol...

95 %

RECENZE: Paper Mario: The Thousand-Year Door je další hit na Switch

recenze 21. 5. 2024 0

Ceněné, dvacet let staré akční RPG Paper Mario: The Thousand-Year Door z éry konzole GameCube se...

80 %

RECENZE: Hellblade II je depresivní výlet mimo komfortní zónu

Xbox Series X/S 21. 5. 2024 6

Hellblade 2 je strhující psychologický horor zasazený do prostředí severské mytologie. Navzdory...

Příznivce Half-Lifu to nepotěší. Unikly informace o nové hře od Valve

magazín 21. 5. 2024 0

Čerstvý únik informací nám dává jasnější představu ohledně nové hry od legendy mezi herními studii...

Streamer 24 hodin zabíjel jediného bosse, úspěch pořádně oslavil

novinky 20. 5. 2024 6

Buldočí vytrvalost předvedl populární streamer Kai Cenat při zabíjení nechvalně proslulé záporačky...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....