Pondělí 27. ledna 2020, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. ledna 2020 Ingrid

Letadla i ruské kolo. Zdárný rozvoj Krkonoš líčila v roce 1949 obří výstava

  17:51aktualizováno  17:51
Před sedmdesáti lety se v Trutnově konala megalomanská Krkonošská výstava. V areálu bývalé Faltisovy přádelny lnu ji v létě roku 1949 zhlédlo na 300 tisíc návštěvníků. Výstava měla ukázat poválečnou obnovu pohraničí od druhé světové války a podpořit rozvoj znárodněného hospodářství a kultury.

Pionýrská železnice s lokomotivou Jiřinkou a strážním domkem | foto: archiv Muzea Podkrkonoší

Záštitu nad velkolepou přehlídkou převzal tehdejší ministerský předseda Antonín Zápotocký. Centrem se stala bývalá továrna, dnes sídlo úřadu práce.

Fotogalerie

Velká německá hospodářská výstava se v Trutnově konala už v roce 1890, dva roky po konci druhé světové války hostila obdobnou přehlídku Nová Paka. Krkonošská výstava, jejíž příprava začala v roce 1947, ale měla všechny dosavadní akce trumfnout. Velikostí, věhlasem i počtem návštěvníků.

„Byla to zcela mimořádná akce, která se už nikdy potom neopakovala. Původně se měla uskutečnit v roce 1948, ukázalo se ale, že není v lidských silách včas stihnout rozsáhlé stavební úpravy bývalé Faltisovy továrny,“ říká ředitel trutnovského Muzea Podkrkonoší Vlastimil Málek.

Přádelnu z 50. let 19. století na místě dnešního úřadu práce naproti autobusovému nádraží tvrdě postihla hospodářská krize a od roku 1931 byla zavřená.

Fabrika určená ke zbourání se však po válce proměnila k nepoznání. V té době získala dnešní, takřka funkcionalistickou podobu. Brigádníci odpracovali tisíce hodin, pomáhali i trestanci z hradecké věznice.

Změnilo se celé okolí centra Trutnova. Došlo k rozsáhlým terénním úpravám, rekonstrukci chodníků a fasád domů v okolí. Ulice vylepšila květinová výzdoba. V opravené budově pozdějšího okresního úřadu našly zázemí hlavní expozice, areál výstaviště se rozkládal až k bývalé jazykové škole Labyrint ve Vítězné ulici.

Mimořádné dodávky cukru a konzerv se schvalovaly centrálně

Komunisté založili výstavní výbor s dvanácti odbory, vše se schvalovalo centrálně. Ministerstvo výživy například muselo posvětit mimořádné dodávky cukru, kávy, rybích konzerv, sýrů nebo vajec pro jídelny a pekárny.

„Uspořádat tak obrovskou výstavu v době vázaného hospodářství, kdy potraviny byly na příděl, muselo být neuvěřitelně náročné. Výbor se proto zabýval i tím, kde se návštěvníci ubytují a co budou jíst,“ upozorňuje ředitel muzea.

Výstava trvala od poloviny června do konce srpna 1949. Areál ověšený budovatelskými nápisy a na míru výstaviště zhotovenými „uměleckými“ díly zaplnily automobily, motorky, letadla, své expozice měly školy, podniky nebo okresy. Maringotku s poradnou zaparkovalo například ministerstvo zemědělství. Mottem přehlídky bylo „Prací k socialismu“.

„Výstava měla široký záběr, zaujímala území celého tehdejšího Hradeckého kraje a měla ukázat poválečnou obnovu pohraničí. Seznamovala s budoucími plány, jak se bude region dál rozvíjet, a měla je také získat pro myšlenky budování socialismu. Konalo se tu neuvěřitelné množství sjezdů: úderníků, kulturních nebo školských pracovníků,“ vysvětluje Vlastimil Málek.

Jedním z cílů akce bylo stmelit nové obyvatelstvo Trutnovska, kde po odsunu sudetských Němců došlo k masivní výměně populace.

Ztracené trenýrky řešila komise, chudým dětem tehdy chyběly

Velkým lákadlem se stala železnice v pionýrské vesnici s úzkorozchodnou tratí, parní lokomotivou Jiřinka a osmi vozíky, kterou obsluhovali pionýři v nádražáckých stejnokrojích. Na výstavišti bylo ruské kolo i taneční parket.

Organizátoři předpokládali až 400 tisíc platících návštěvníků, nakonec jich dorazilo 274 tisíc. Hned první den přišlo na osm tisíc lidí. Pořadatelé se je snažili motivovat cenami.

„Padesátitisícího návštěvníka ocenili dvoutýdenním pobytem v Krkonoších, stotisícího radiopřijímačem. Stopadesátitisícová hranice padla už v polovině července, jubilejní návštěvník dostal motocykl značky Manet. Pro třistatisícího hosta měli připravený osobní automobil,“ vyjmenovává ředitel.

Kvůli výstavě vzniklo několik publikací, brožur, a dokonce i turistický průvodce. Kromě předsedy vlády Antonína Zápotockého si ji prohlédli ministři a velvyslanec Sovětského svazu. Náklady se vyšplhaly na jedenáct milionů tehdejších korun, vyúčtování zabralo ještě několik měsíců. Ustanovena byla likvidační komise.

„Po výstavě i v jejím průběhu organizátoři řešili problémy se zcizenými věcmi. Lidé se dožadovali například ztracených trenýrek od dětského úboru, šátků i kapesníků. Dnes nám to přijde úsměvné, ale byla to úplně jiná doba, chudým dětem to opravdu chybělo,“ poznamenává Vlastimil Málek.

  • Nejčtenější
Premium

Lidé z prestižní čtvrti odmítají byty pro postižené, chtějí sál a obchod

Jen málo částí Hradce Králové má takový kredit jako Roudnička, osada na okraji hradeckých lesů bokem od veškerého...

VIDEO: Nebezpečné předjíždění v zatáčce zachraňovala řidička v protisměru

Člověk za volantem osobního auta u Vidochova na Jičínsku velmi riskoval, když se v zatáčce pustil do předjíždění tahače...

Slovák jel do Adršpachu jen hrát na harmoniku, je z něj Dřevorubec roku

U skalního města v Adršpachu na Náchodsku se utkalo pětadvacet borců o titul Dřevorubce roku. Sekali polena,...

Premium

Jiřího Ganse komunisté utrápili k smrti. Kvůli západní hudbě z něj udělali špiona

Před 30 lety zemřel Jiří Gans, jedna z největších obětí komunismu 70. let. Tehdejší režim jej obvinil ze špionáže a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Majitelka zavře domov kvůli hrozící pokutě. Kraj umístí seniory jinam

Soukromý domov seniorů v Novém Městě nad Metují na Náchodsku ohlásil, že koncem března zavře. Může to být i dříve....

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Archeolog Dragoun vyznává experiment, v Uhřínově budoval středověkou ves

Vyšel sborník věnovaný Bohumíru Dragounovi, výrazné osobnosti Orlických hor a archeologického experimentu. Stojí za...

Divadelní záchodky potřebují opravit. Opozici v Hradci vyděsila cena

Zastupitelé v Hradci Králové se přeli o opravu záchodků v Klicperově divadle. Opozici se nelíbilo, proč má rekonstrukce...

Hradec chce, aby stát přesunul střelnici. Posudky našly rozpor se zákonem

Problematická střelnice ministerstva obrany v Malšovicích na okraji Hradce Králové se nejspíš odstěhuje. Místní...

VIDEO: Nebezpečné předjíždění v zatáčce zachraňovala řidička v protisměru

Člověk za volantem osobního auta u Vidochova na Jičínsku velmi riskoval, když se v zatáčce pustil do předjíždění tahače...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz