V neoficiálních tabulkách figurovala La Grace už ve čtvrtek na prvním místě v celkovém pořadí i ve své kategorii. Vítězství nakonec potvrdil kapitán Josef Dvorský na Facebooku v pátek kolem 16. hodiny.
"Startovní komise to letos neměla vůbec jednoduché. Rozhodovala pod tlakem veřejného mínění a tíhou matematických faktů," napsal kapitán Dvorský, původem z Hradce Králové.
První část závodu Mediterranean Tall Ship Regatta 2013 odstartovala 21. září a vedla ze španělské Barcelony do francouzského Toulonu. Cílem druhé, závěrečné etapy bylo italské La Spezia.
Čeští námořníci dojeli v 6:14 hodin, ale v cíli zažili pořádný šok.
Pořadatelé totiž předčasně ukončili závod o půlnoci ze středy na čtvrtek, ale posádka La Grace se o tom od pořadatelů nedozvěděla pomocí rádia a pokračovala v závodě i po půlnoci za bouře. Ostatní lodě už v té době pluly s motorem do cílového přístavu.
Námořníci smutnili a stále přepočítávali výsledky, ale kapitán oznámil, že protestovat u pořadatelů nebude. Podle něj měla La Grace oproti ruské lodi Mir náskok čtyři hodiny a vítězství by si zasloužila.
"V mých očích jsou vítězové moji kluci a holky, co bojovali jako lvi v té bouři, aby zvítězili," utěšoval kapitán během čtvrtka rozladěné námořníky.
K plachtám přidávali i prostěradla
Posádka bojovala od samotného začátku. Při první etapě závodu jela plachetnice i s prostěradly a cíchami z vlastních postelí. Nakonec jí to vyneslo třetí místo v etapě.
"Na palubě po celý závod vládl bojový duch. Neustále jsme vymýšleli drobná vylepšení našeho oplachtění, abychom byli rychlejší," popsal atmosféru na replice pirátské lodi kapitán.
"V jednu chvíli jsme dokonce z La Grace vyrobili plnoprádelník," naráží Dvorský na užití prostěradel. Ta pomohla zvýšit plochu oplachtění, do kterého se mohl opírat vítr.
La Grace byla první českou lodí závodící v nejprestižnější kategorii A. Česká posádka se ukázala už při doprovodných sportovních disciplínách před startem.
Ještě v červenci nebylo jisté, zda loď vůbec bude plout. La Grace loni koncem října ve španělské Marbelle uvázla na mělčině a přišla o kýl. Díky řadě dobrovolníků, kteří loď ve Španělsku pomohli opravit, se La Grace podařilo zachránit.