Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Hradecký námořník plul po mořích desítky let, viděl krásy i otřesnou bídu

  8:41
Životní příběh Zdeňka Chramosty z Hradce Králové by vydal na knihu. Téměř 40 let strávil na moři, začínal jako pomocný strojník a dotáhl to až na šéfinženýra nákladních lodí, se kterými objel svět od Nového Zélandu po Aljašku. Viděl úžasné přírodní scenérie, ale také nezměrnou lidskou bídu.

Námořník Zdeněk Chramosta z Hradce Králové | foto: Martin Veselý, MAFRA

Pracoval pro Československo, Nory či Němce. „Námořníci vidí svět z druhé strany,“ říká bývalý strojní důstojník.

Sedmašedesátiletý rodák z Nové Paky už od mládí rád četl dobrodružnou literaturu a cestopisy. Když v Hradci Králové studoval průmyslovku, setkával se s bývalými rakousko-uherskými námořníky.

„Pamatuju si jejich vyprávění, co všechno viděli a jaká zažívali dobrodružství. Byla ve mně podobná touha. Vyrůstal jsem v totalitě a Československo pro mě bylo hrozně malé. Chtěl jsem ven a vidět, o čem staří námořníci vyprávěli,“ vzpomíná muž hovořící čtyřmi jazyky.

Zdeněk Chramosta si vybral ideální dobu. Na konci 70. let Československá námořní plavba nakupovala nové lodě a potřebovala zaměstnance. Začínal jako pomocný strojník, později byl motorářem, kadetem a po vysoké škole ve Štětíně strojním důstojníkem. Na starosti měl veškerou mechaniku na plavidle, jeho úkolem bylo udržovat po technické stránce loď v chodu.

Na první plavbu vyrazil v roce 1978, ve službě byl až do předloňského roku. Plul na lodích převážejících železnou rudu, uhlí, tekutý kaolín i kontejnery se zbožím.

Absolutní dno v Bangladéši

Za téměř čtyři desetiletí zažil několik kritických momentů. „Nejhorší situace byla, když se nám porouchal motor na jedné norské lodi a zůstali jsme viset v průlivu Pentland u Velké Británie. Nevěděli jsme, proč motor přestal fungovat. Kvůli silnému protiproudu to začalo být hodně dramatické, hnal nás na skálu a už jsme byli připraveni loď opustit. Naštěstí se nám v poslední chvíli podařilo najít příčinu a motor nastartovat,“ vybavuje si Chramosta. 

Prekérní situace se odehrávala také ve francouzském přístavu Calais. Kvůli prasklému hlavnímu ventilu strojovnu zaplavila voda a na pomoc museli připlout potápěči.

Zdeněk Chramosta zažil dobu, kdy posádka v přístavu strávila třeba i tři týdny a měla tak dostatek času na průzkum okolí. „Dneska je pro strojní inženýry největší problém splnit povinnou údržbu včas, protože loď téměř nestojí. Nakládání dříve trvalo několik dní, teď to jsou hodiny. Všechno se hrozně zrychlilo. Navíc moderní přístavy jsou dost často daleko od měst,“ říká námořník, jehož velkým koníčkem je heraldika.

Na plavbách spatřil věci, které by nejraději z paměti vymazal. Jedna z první cest vedla do Bangladéše, jedné z nejchudších zemí světa. Pozoroval bezútěšnou chudobu, zdevastovanou přírodu i záměrně mrzačené děti, aby při žebrání měly co největší zisk.

„Když jsem to viděl na vlastní oči, uvědomil jsem si, co je to absolutní dno a jak vypadá skutečný problém, kdy hlavním cílem lidí je přežít do druhého dne. Byla to strašlivá bída. Námořníci vidí svět z druhé strany, z přístavů se většinou dostáváte do těch nejchudších částí měst,“ líčí Zdeněk Chramosta.

Kulky létaly až na loď

Mezi nejrizikovější země, které navštívil, patří válkami zmítané Libérie a Libanon. V Bejrútu při libanonské občanské válce kulky létaly z demarkační linie, kde bojovaly křesťanské a muslimské milice, až na loď. V Mosambiku byl námořník z východních Čech svědkem veřejného lynčování Afričanů, kteří v přístavu kradli sojovou mouku.

Zdeněk Chramosta

  • Narodil se v roce 1951 v Nové Pace, mládí prožil v Hradci Králové. Vyučil se ve Škodovce a vystudoval večerní průmyslovku.
  • V 27 letech nastoupil k Československé námořní plavbě. V roce 1978 začínal jako pomocný strojník, v letech 1983 až 1988 dálkově studoval Vysokou námořní školu ve Štětíně se zaměřením na stavbu lodí a strojní zařízení. 
  • V polovině 90. let, kdy se Česká námořní plavba (od roku 1993 nahradila Československou námořní plavbu) dostala do rukou společnosti spojené s Harvardskými fondy Viktora Koženého, přešel k Norům. 
  • Po roce 2003 se plavil pro německou firmu MST. Od roku 2016 je v penzi. Žije střídavě v Pecce u Nové Paky a v Hradci Králové.

Z plaveb do ultrakonzervativní Saúdské Arábie si zase vzpomíná na neskutečně přísná opatření, která námořníci museli v muslimské zemi dodržovat. Nikdo z posádky nesměl vstoupit na pevninu, museli odevzdat fotoaparáty a v kajutách sundat plakáty s nahými ženami.

V 80. letech absolvoval Zdeněk Chramosta mnoho plaveb z ruského Murmansku do tehdy západoněmeckého Hamburku. Z obou destinací si odnesl přesně opačnou zkušenost, než jak je líčila dobová komunistická propaganda.

„Sovětský svaz nám byl dáván za vzor. Věděl jsem, že všechno, co se vypráví, není pravda, ale když jsem to tam viděl, tak jsem si říkal, že tam se teda dostat nechci: naprostá šeď, ženy, které tyčemi odstraňují led mezi kolejemi, obchody, kde kromě chleba a vodky nebylo nic, rozbité silnice, všude vojáci,“ vzpomíná bývalý šéfinženýr. „Naopak to ‚prohnilé‘ Německo vypadalo úplně jinak, než jak nám v Československu říkali: čistota, pořádek, obchody plné zboží, spokojení lidé.“

Šok z obrovského bohatství a luxusu zažil v Kuvajtu, kde se osmnáctikarátové zlato na trzích prodávalo na kila.

Zdeněk Chramosta procestoval Jižní Ameriku, subsaharskou Afriku, poznal přístavy v USA, Indii, Číně i u protinožců. Právě úžasné přírodní scenérie Nového Zélandu mu společně s nedotčenou přírodou v kanadské Britské Kolumbii nejvíce utkvěly v paměti. „Nádherná příroda a velmi uvolnění, klidní lidé. Všichni mi tam připadali hrozně v pohodě,“ shrnuje námořník.

„Projel jste kvetoucím krásným Dánskem, Německem, pak se zvedla závora a viděl jste otlučené, rozmlácené domy. Československo mi vždycky připadalo hrozně šedivé. V cizině se člověk naučil říkat, co si myslí, a nikomu to nevadilo. Tady se najednou musel hlídat, co vypráví. Jedna skupina lidí vás považovala za ruského agenta, druhá za prozápadního živla. Zavánělo to průšvihem. Člověk se začal uzavírat a třídit informace, fungovala ve mně autocenzura,“ končí vyprávění Zdeněk Chramosta, který v roce 2016 po téměř 40 letech ve službě odešel do penze.

V prvních letech trávil na moři devět až dvanáct měsíců v kuse, pak následoval několikaměsíční odpočinek v Čechách. Věnoval se rodině a svým koníčkům. Později se turnusy zkracovaly. Hlavně za komunismu ale nebyly návraty domů jednoduché.

Autor:
  • Nejčtenější

Kamion naložený novými auty sjel ze silnice do příkopu, náklad vysypal

8. května 2024  17:35

Profesionální hasiči z Jaroměře v úterý v noci vyjížděli k nehodě kamionu plně naloženého novými...

Policisté zadrželi nemocnému osmdesátníkovi 34 zbraní, požádal o to lékař

9. května 2024  16:49

Čtyřiaosmdesátiletý muž z Náchodska musel odevzdat desítky palných zbraní a stovky kusů munice....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šofér dodávky vytlačil auto za krajnici, řidičce zřejmě oplácel předjíždění

9. května 2024  13:55

Nebezpečný manévr dodávky zachytila kamera na železničním přejezdu v Kopidlně na Jičínsku. Muž...

Unikátní pohled do zámeckého sklepa, komunisté si tam postavili kryt

7. května 2024

Premium Historické sklepení zámku v Rychnově nad Kněžnou mělo posloužit jako úkryt pro komunistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jelen už není největším zvířetem Krkonoš, kolem Žacléře pozorovali losa

6. května 2024  15:08

Los evropský by mohl po desítkách let odsunout z pozice největšího krkonošského savce jelena...

Svědek v případu brutální vraždy přišel vypovídat opilý, soudce ho poslal domů

13. května 2024  13:09

U Krajského soudu v Hradci Králové dnes pokračovalo hlavní líčení s obžalovanými Pavlem Jirečkem a...

Hradecký kouč Horejš: Boj o Evropu? Hlavně jsme se chtěli ještě vrátit domů

13. května 2024  11:23

Stále o tom hovoří spíše nesměle a s pokorou, ale po neděli jsou zase o krok blíž. Fotbalisté...

Sportovní haly v Hradci potřebují nové střechy, oprava čeká i zimní stadion

13. května 2024  9:50

Hradec Králové musí opravit střechy sportovních hal. Kritický byl stav Slavie, neodkladná je však i...

Olomouc - Hradec Králové 1:3, v odvetě stejný výsledek. Domácí znovu nestíhali

12. května 2024  17:24,  aktualizováno  17:43

Sezona pro olomoucké fotbalisty končí. S Hradcem Králové prohrála Sigma v play off o Konferenční...

Vyřešte nespavost svých dětí
Vyřešte nespavost svých dětí

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...