Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Úpravy za stamiliony měly zkrátit cestu o půl hodiny, vlak ale nezrychlil

  13:03
Navzdory modernizaci za stovky milionů a všem slibům zatím železniční doprava mezi Hradcem Králové a Trutnovem nezrychlí. Soupravy mohou nabrat až 120kilometrovou rychlost, avšak návrh jízdního řádu s úsporou času nepočítá.
Výluka mezi Hradcem Králové a Jaroměří začala v dubnu, sešla se s opravami na silnici.

Výluka mezi Hradcem Králové a Jaroměří začala v dubnu, sešla se s opravami na silnici. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Když v březnu začínala druhá etapa zásadní modernizace železniční trati z Hradce Králové do Trutnova a rekordně dlouhá výluka, cestujícím se dostalo uklidňující vysvětlení, že vlakové spoje po rekonstrukci zrychlí.

„Hlavní účel stavby je zkrácení jízdních dob. Požadavkem objednatele regionální dopravy je zkrácení cestovní doby z Hradce Králové do Svobody nad Úpou z dnešních 120 na 90 minut,“ uvedl před stavební akcí mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský (o optimistické variantě jsme psali zde).

Jenže návrh jízdního řádu, který by měl platit od 11. prosince, s vyšší rychlostí nepočítá. Pro příští rok přináší pouze nepatrné změny. Modernizace za více než 850 milionů korun totiž sice nově umožní soupravám nabrat až 120kilometrovou rychlost, ale jen teoreticky.

„Zvýšení rychlosti může zkrátit jízdní dobu v závislosti na konstrukci grafikonu vlakové dopravy. Skutečné zrychlení cestovní doby je závislé na soupravách, které dopravce na trať nasadí,“ říká mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Před jednou z největších výluk za posledních 20 let (o problémech cestujících jsme psali zde) se na trať uvažovalo o nasazení komfortnějších souprav RegioShark. Dnes to už ale nikdo nezmiňuje.

„Má takto drahá a neefektivní revitalizace nějaký smysl? Nebyla by lepší třeba rekonstrukce některých staničních zhlaví, například v Jaroměři, kde vlaky od Trutnova musí jet již stovky metrů jen 40kilometrovou rychlostí? Výměnou výhybek a zvýšením rychlosti na dvojnásobek by byl časový efekt větší. Bylo by to i levnější než draze na sedmikilometrovém úseku zvyšovat rychlost ze 100 na 120 kilometrů v hodině,“ napsal MF DNES čtenář, který se představil jako Hájek.

Předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík modernizaci trati z Hradce Králové do Trutnova obhajuje. Dodává však, že nelze očekávat nemožné.

„Zrychlení vlaků je líbivá návnada pro cestující, ale ta trať by se musela překopat zcela zgruntu, aby to mělo smysl. Je stavěná v předminulém století, oblouky a směrové poměry se dají trochu napravit, ale rychlodráhu z toho opravdu neuděláme. Zvýší se spíš plynulost a komfort dopravy. Rekonstrukce je velmi významným počinem, ale zrychlení spíš jen sekundárním prvkem,“ zdůraznil Mužík.

Kraje se těžko shodnou na jízdních řádech

Na vině toho, že se doba cestování nezkracuje, je nejspíš i mezikrajský chaos při sestavování jízdních řádů a leckdy marné pokusy o návaznost na další směry.

„Zatímco rychlíky si poměrně vyhovujícím způsobem řídí ministerstvo, u regionálních spojů spolupráce mezi kraji za moc nestojí. Prosazujeme, aby to dělalo jedno centrum, ale nejsme vyslyšeni,“ poznamenal Mužík.

Domnívá se, že se zatím nedají přesně určit parametry modernizované tratě a slibované zrychlení může přijít později.

Revitalizace bezmála 64kilometrové tratě už má za sebou první etapu mezi Jaroměří a Trutnovem, nyní se pracuje na úseku Předměřice–Smiřice, nepřetržitá výluka má trvat až do 8. srpna.

„V tomto úseku dojde ke komplexní rekonstrukci železničního svršku a spodku v délce asi 5,3 kilometru, k rekonstrukci tří železničních mostů, šesti železničních přejezdů nebo k rekonstrukci nástupiště na zastávce Lochenice, kde bude instalováno nové traťové zabezpečovací zařízení,“ popsal mluvčí SŽDC Illiaš a dodal, že se sice daří plnit harmonogram, ale dokončení řady drobnějších prací potrvá ještě několik měsíců.

Pozoruhodné je, že ke zpomalení namísto slibovaného zrychlení došlo rovněž v případě dokončené úvodní etapy stavby druhé koleje mezi Hradcem Králové a Pardubicemi (čtěte zde). Zavinila to obnova stanice Opatovice-Pohřebačka, která je jen několik stovek metrů od úplně nové opatovické zastávky.

Cestující se s popojížděním vlaků musí smířit až do roku 2020, kdy by měla být hotová i druhá kolej z Opatovic do Hradce a své vlastní zastávky se konečně dočkají i v Březhradě.

Ke skutečnému zrychlení - a to mezi Prahou a Hradcem Králové - by však mělo dojít po dobudování dvoukolejky z Velkého Oseka.

  • Nejčtenější

Kamion naložený novými auty sjel ze silnice do příkopu, náklad vysypal

8. května 2024  17:35

Profesionální hasiči z Jaroměře v úterý v noci vyjížděli k nehodě kamionu plně naloženého novými...

Policisté zadrželi nemocnému osmdesátníkovi 34 zbraní, požádal o to lékař

9. května 2024  16:49

Čtyřiaosmdesátiletý muž z Náchodska musel odevzdat desítky palných zbraní a stovky kusů munice....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šofér dodávky vytlačil auto za krajnici, řidičce zřejmě oplácel předjíždění

9. května 2024  13:55

Nebezpečný manévr dodávky zachytila kamera na železničním přejezdu v Kopidlně na Jičínsku. Muž...

Svědek v případu brutální vraždy přišel vypovídat opilý, soudce ho poslal domů

13. května 2024  13:09

U Krajského soudu v Hradci Králové dnes pokračovalo hlavní líčení s obžalovanými Pavlem Jirečkem a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní pohled do zámeckého sklepa, komunisté si tam postavili kryt

7. května 2024

Premium Historické sklepení zámku v Rychnově nad Kněžnou mělo posloužit jako úkryt pro komunistické...

Ve školkách není dost míst, dětská skupina vznikne i v kontejnerové budově

13. května 2024

Hořice postaví nové zařízení pro předškolní děti. Zájemců je v osmitisícovém městě tolik, že je...

Trubač: S Hradcem je to hrozně vyhecované. Nejradši bych řekl, že se netěším

13. května 2024  14:34

Pod lízátky ochutnal první ligu, teď tam bude chtít slíznout postupovou smetanu. Záložník Daniel...

Svědek v případu brutální vraždy přišel vypovídat opilý, soudce ho poslal domů

13. května 2024  13:09

U Krajského soudu v Hradci Králové dnes pokračovalo hlavní líčení s obžalovanými Pavlem Jirečkem a...

Hradecký kouč Horejš: Boj o Evropu? Hlavně jsme se chtěli ještě vrátit domů

13. května 2024  11:23

Stále o tom hovoří spíše nesměle a s pokorou, ale po neděli jsou zase o krok blíž. Fotbalisté...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...