Stavba lávky pro pěší a cyklisty přes Labe v centru Hradce Králové (17. srpna...

Stavba lávky pro pěší a cyklisty přes Labe v centru Hradce Králové (17. srpna 2022) | foto: ČTK

Předražená lávka v Hradci ještě o 7 milionů zdraží, radním se to nelíbí

  • 21
Lávka pro pěší a cyklisty přes Labe v Hradci Králové, kterou město buduje od loňského září, by měla být ještě o 7,5 milionu korun dražší. Celkem má zdražit na 169 milionů, důvodem jsou úpravy v průběhu stavby, které se podle firmy nedaly předvídat. Radní však vyšší cenu neschválili.

Vyšší náklady přinesla například úprava koncové části lávky kvůli elektrickým kabelům, které byly nalezeny v jiné výšce. Nákladnější byly také ztužení konstrukce mostovky při její montáži, úpravy předpínacího systému lávky či vybudování osvětlení.

Rada města kladné vyjádření ke zdražení lávky nedala a uložila náměstkovi primátora pro investice Jiřímu Bláhovi (ODS), aby zvýšení ceny projednal s předsedy klubů v zastupitelstvu města. Schválení dodatku ke smlouvě, který zdražení upravuje, by pak měli projednat zastupitelé na zasedání 30. srpna.

„Nebylo to přijato, neboť jde o zvýšení již tak vysoké ceny a bude zapotřebí o tom jednat se zastupiteli. Tedy svolat předsedy zastupitelských klubů a snažit se jim vysvětlit, že zvýšení ceny vychází skutečně z objektivních záležitostí,“ řekl primátor Alexandr Hrabálek (ODS).

Náměstkyně primátora pro ekonomiku Monika Štayrová (za ANO) uvedla, že ji zvýšení ceny lávky zaskočilo „zejména proto, že jsem zvyklá, že vícepráce se nejdříve rozhodnou a potom se zrealizují.“

Stavbu lávky zdržely mnohé komplikace

Stavbu lávku, kterou buduje firma SMP CZ, město chystalo už přes dvě dekády. Lávka propojí centrum s lokalitou Aldis. Hradec si od ní slibuje větší oživení Aldisu a Smetanova nábřeží. Město na stavbu získalo evropskou dotaci 102,7 milionu korun.

20 let příprav

Lávku pro pěší a cyklisty přes Labe o délce 103 metrů plánuje radnice v Hradci Králové už od roku 2001. Stavaři by ji měli dokončit v zimě, sloužit má od začátku března 2023.

Postaví ji společnost SMP CZ. Původně za 161,8 milionu korun, nyní se částka vyšplhala na 169,3 milionu korun včetně DPH. Město na stavbu získalo evropskou dotaci 102,7 milionu.

Oproti jiným lávkám je hradecká násobně dražší. Například Pardubice na konci roku 2020 otevřely lávku pro pěší a cyklisty přes Labe za 40,8 milionu korun.

Podle hradecké radnice je vysoká cena dána neobvyklou konstrukcí a technologií. Lávku tvoří nosná lana, ocelová žebrová konstrukce a 39 kusů subtilních betonových segmentů mostovky, které jsou vyrobeny ze speciálního vysokopevnostního betonu kategorie UHPC.

První projekt lávky vznikl už v roce 2001, ale doplatil tehdy na chráněné stromy, které by musely lávce ustoupit. Město se řadu let soudilo s ochranáři.

V roce 2011 vznikl další návrh, který počítal s tím, že chráněný osmdesátiletý dub červený může růst středem lávky. O dva roky později Hradec vypsal novou soutěž.

Původně hradecká radnice počítala s cenou lávky do 40 milionů korun. Když ale vypsala v roce 2019 soutěž na stavební firmu, nikdo se nepřihlásil. Další dva tendry radnice zrušila, když jediný zájemce nabídl ceny výrazně přes 100 milionů korun.

Radnice v té době uvažovala, že by projekt opustila a hledala levnější variantu lávky. Nakonec vypsala čtvrtý tendr a ze tří uchazečů vybrala firmu SMP CZ z francouzské skupiny Vinci.

10. září 2021

Zdržení a spory provázely už architektonickou soutěž. Vítězný návrh byl totiž vyloučen kvůli podezření, že jeden z členů poroty s architektem Liborem Kábrtem spolupracoval. Architekt se proti vyloučení odvolal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže úspěšně, a tak rada města potvrdila původní výsledky tendru.

O rok později žádali úpravu projektu ornitologové, navržená lávka podle nich znamenala velké nebezpečí pro ptáky, zvlášť pro labutě. Se zahájením stavby se pak čekalo na to, až stavbu svého regionálního sídla v lokalitě Aldis dokončí Československá obchodní banka.

,