Technik zkoumá lano čtyřsedačky v Peci, odhalí i neviditelná poškození

  15:12aktualizováno  15:12
Lanovku na Hnědý vrch v Krkonoších zkoumal odborník na defektoskopii, odhalování skrytých vad. Skiareál v Peci pod Sněžkou pozval v jarní odstávce Miroslava Mádra, který se zabývá dopravními lany a dalšími komponentami.

Odborník postupuje jako lékař vyšetřující činnost srdce. Předmětem jeho zájmu však nejsou lidská těla, nýbrž lanové dráhy. V arzenálu má elektromagnet i UV lampu (podobně se věnoval i kabinkové lanovce na Černou horu, psali jsme zde).

Defektoskopii dopravního lana musejí provozovatelé lyžařských středisek podle vyhlášky dělat každé dva roky. Nejdůležitější pomůckou je magnetický snímač ve tvaru válce, jímž lano projíždí. Data jdou kabelem do záznamového zařízení v kanceláři, na monitoru notebooku běží křivka jako při „natáčení srdce“ - elektrokardiografii (EKG).

Fotogalerie

„Zařízení zaznamená všechny změny a zlomy na laně, které se nacházejí i uvnitř lana a nejsou viditelné. Lano se skládá ze šesti pramenů, každý má 25 drátů. Defektoskopie odhalí případné poškození každého z nich,“ upozorňuje Miroslav Mádr.

Mnohem více se křivka vychýlí v momentu, kdy snímačem projíždí záplet lana, tedy místo, kde jsou oba jeho konce spojeny šesti zámky.

Parametry spojení technici navíc měří ručně speciálním posuvným měřítkem. „Předpisy jasně říkají, jak mohou být tyto zámky veliké, aby spojení bylo dokonalé a nevibrovalo to,“ dodává specialista na defektoskopii lanovek.

Přestože magnetická kontrola 2 280 metrů dlouhého lana zabere zhruba jen půldruhé hodiny, příprava trvá několik dní. „U tohoto typu lanovky je nutné při defektoskopii sundat všechny sedačky, kterých je 96. Dělali jsme to dva dny, další dva dny je budeme nasazovat,“ říká vedoucí provozu lanové dráhy Roman Fizér. Každá sedačka váží 159 kilogramů.

Defektoskopická kontrola lanovky, která na Hnědý vrch vozí turisty od roku 2003, žádné poškození neodhalila. Životnost dopravního lana běžně bývá třicet  let. Jinou techniku Miroslav Mádr použil při kontrole pevného a pohyblivého uchycení sedaček. Povrchové vady odhaluje přenosným magnetizérem.

„Je to střídavý elektromagnet, který se přiloží na kritická místa, přechody oka sedačky nebo trhliny v místech k uchycení k lanu. Tento přístroj odhalí vady do hloubky tří milimetrů,“ vysvětluje.

K součástem, které drží sedačku na laně, přiloží magnetizér, předmět posprejuje detekční kapalinou a posvítí si na něj UV lampou. Železné piliny, ze kterých je detekční prostředek složený, se na poškozeném místě nahromadí. Celá procedura se odehrává ve tmě, aby fluorescenční barva pod UV lampou byla dobře vidět.

Znovu se lanovka rozjede až v červnu, odstávka trvá tři týdny

Čtyřsedačka na Hnědý vrch měří 1170 metrů a překonává převýšení 316 metrů. Horní stanice je ve výšce 1200 metrů. Jarní odstávka potrvá tři týdny, kromě defektoskopie lana technici provádějí také kontrolu a výměnu pouzder u kladkových baterií. Po revizích se rozjede začátkem června, od jeho poloviny bude jezdit každý den.

„V současnosti je denně v provozu kabinová lanovka z Janských Lázní na Černou horu a o víkendech v květnu mohou lidé také využít sedačkovou lanovku Portášky ve Velké Úpě, která se mimořádně rozjede ještě v pátek 24. května, kdy se po zimě otevírá herní krajina Pecka,“ uvádí mluvčí SkiResortu Černá hora-Pec Zina Plchová.

V letní sezoně jezdí v Krkonoších také další lanové dráhy: na Medvědín a Pláň ve Špindlu, na Čertovu horu v Harrachově, z Herlíkovic u Vrchlabí pendluje lanovka na Žalý. V každodenním provozu je kabinovka na Sněžku, ta kvůli silnému větru například ve středu jezdila pouze do mezistanice na Růžové hoře.

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Labská přehrada odpouští málo vody, po deštích může přetékat vrchem

Labská přehrada u Špindlerova Mlýna v Krkonoších.

Přehrada Labská v Krkonoších je po posledních deštích už téměř plná. Protože v ní nyní kvůli rekonstrukci funguje jen...

Topící seniorky si nikdo nevšímal. Plavci mysleli, že splývá na hladině

Topící seniorky v bazénu si nikdo nevšímal

Dvě minuty ležela seniorka bezvládně na hladině bazénu v Hradci Králové s potopeným obličejem. Plavčíci ani návštěvníci...

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Cesta Obřím dolem do sedla pod Sněžkou je zavřená, sníh prolomil lávku

Dřevěný mostek u Trkače v Rudné rokli poškodil nápor sněhu, jeden z nosníků se...

Část frekventované modré turistické cesty Obřím dolem na Sněžku v Krkonoších je uzavřena, a to v úseku od kapličky do...

Další z rubriky

Dvůr Králové se ve sporu o čištění splašků dovolá k Nejvyššímu soudu

Čistírna odpadních vod ve Dvoře Králové nad Labem

Radnice Dvora Králové podá dovolání k Nejvyššímu soudu ve vleklém sporu o výši záloh za čištění splašků. Město využije...

Textilka Veba zachová výrobu i místa, věřitelé určili plán reorganizace

Areál jedné z největších českých textilek Veba z Broumova na Náchodsku na...

Věřitelé schválili reorganizační plán jedné z největších českých textilek Veby Broumov. Plán počítá se zachováním...

Z koželužny v Hradci snad zůstane hala a komín, posoudí je statik

Poslední budovy bývalé koželužny v Kuklenách (5. 6. 2018)

Alespoň historický komín a malá hala by mohly zůstat stát z bývalé koželužny v hradeckých Kuklenách. Ačkoli už byla...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz