RECENZE: Strhující Pastorkyňa u Klicperů. Tomicová vzbuzuje pochopení i lítost
Režisérka Diana Šoltýsová je z tvůrců, kteří ručí za každé jevištní slovo i gesto. Poznávacím znamením, jak už ve studiu Beseda odhalila v Haně podle Aleny Mornštajnové, jsou pro ni – vedle silného názoru – přepálené emoce, které mnohdy trvají déle, než by měly. To snad diváka může zneklidnit, nikoliv však zmást.
Její druhá režie v hradeckém Klicperově má spoustu kvalit, z nichž nejpodstatnější je přiznaný nebezpečný balanc stylizované exprese nad pastí doslovné hysterie. Ubrzdit a vyrovnat, to je velké umění.
G. Preissová: Její pastorkyňa režie Diana Šoltýsová, Klicperovo divadlo |
Režisérka se v Její pastorkyni má o co opřít. Klasický psychologicky propracovaný text Gabriely Preissové, v němž není věta navíc, umocňuje zvukomalebné fiktivní nářečí i výborní aktéři neustále na jevišti. Navíc vrací dnes už starožitný termín hanby, hanby před bohem, sousedy, tedy veřejným míněním, i hanby před vlastním svědomím. Vše za pečlivého dohledu dramaturgyně Lenky Smrčkové.
Sevřené venkovské drama ženského údělu umocňuje stylizace do moderního antického dramatu, k němuž krutostí a nevyhnutelností osudů nemá daleko, a aranžmá připomínajícího operní pásmo, v němž všichni defilují jako chór, svatý obrázek z kapličky nebo voyeuři s instinkty drůbeže.
Její pastorkyňa stojí na neměnné scéně Agnieszky Páté Oldak, stačí obří rám s božím okem, dlouhý současný bar, světlo a tma, hluk a ticho a jako metafora nejjasnější – seno a sirky. Funguje i symbol akvária, které dusí a kam každý vidí, i motiv červeného prádla v nadčasových kostýmech.
Úderné choreografie Ireny Kristekové nejsou pouhou folklorní výšivkou, muzika a písničky Davida Hlaváče zbavují lidové motivy krojované idyly až k současné rockové přímočarostí, aniž by popřely svůj grunt. Tady nejde o moravský realismus, ale o lidské peklo, prožité a protrpěné.
Kostelnička a Jenůfa
To se týká hlavně dvou hlavních představitelek. Hradecká činohra učinila tváří inscenace hlavně dnes už hostující populární herečku Pavlu Tomicovou.
Ceněná představitelka komických i tragických rolí pojala Kostelničku subtilně, v jejím podání nejde o autoritu obce, jež má pro každého radu, ale o soucitnou trpitelku plnou strachu, že se rodové prokletí, těžší než by jeden unesl, bude opakovat.
V kolárku a se staženými vlasy vzbuzuje pochopení a lítost. Škoda, že na premiéře nejistou herečku, jinak v gestech a situacích přesnou, zrazoval ve zvukovém aranžmá hlasový rejstřík.
Jenůfa je nejen po Haně další velkou rolí Lucie Andělové, jež se od roztoužené a milující dívky dokáže v naprostém odevzdání schoulit v uzel neštěstí smýkaný události. Jde až o fyzickou proměnu, promyšlenou v každém detailu, vrcholící v punkově sebevědomém tanci vykoupení, když s úlevným pohrdáním nechala všechno za sebou.
Lídrem situací je všudepřítomná Rychtářka, jíž suverénní Kamila Sedlárová vtiskla personu obecní drbny s gesty soudce Roy Beana. Westernový duch dává tušit i William Valerián v úloze lehkomyslného opilce Števy, byť zprvu budí dojem, jako by do Pastorkyně nakráčel ještě jako Francek z Maryši.
Znamenitým nápadem je jeho živá hra na šalmaj, hudebním talentem obdařený herec však začíná mít na floutkovské proutníky patent. Stejně jako Jan Vápeník v roli Ľaca na jeho protipól. Kolik už se nahrál odmítaných neotesaných dobráků? Typově to však oběma sedí, pokud by si to vyměnili, šlo by už o jinou komedii.
Sbor doplňují spolehlivá Martina Eliášová jako Stařenka, která mnohé předvídá a mnohé nechce slyšet, a postavy rychle střídající Martina Czyžová a Maria Leherová. Souhra všech je nesamozřejmá a obdivuhodná. Stejně jako celá Její pastorkyňa, model 2023.
Zloději očesali nové vozy u autosalonu, škoda se šplhá ke dvěma milionům
Dva muži s pestrou trestní minulostí způsobili škodu za téměř dva miliony korun, když se v...
Špindlerův Mlýn povolil propojení skiareálů, parkovací terminál počká
Premium Kvůli raketově rostoucím nákladům musela společnost Melida zcela přepracovat projekt na lyžařské...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Řidič na stavbě vypil lahev vodky a převrátil tatru, nadýchal tři promile
Během pracovní doby popíjel na stavbě dálnice nedaleko Hradce Králové sedmačtyřicetiletý řidič...
Křižovatka byla příliš přehledná, divoké řidiče zkrotí kruhový objezd
Ještě před začátkem léta začne přestavba křižovatky U Voříšku, na spojnici mezi Častolovicemi a...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Ze země vykoukl kel. Mamut z Hradce je jako první důkaz lovců dodnes unikátem
Premium Přesně před 125 lety našli dělníci ve Svobodných Dvorech u Hradce Králové kostru mamuta. Dodnes jde...
Žena nedbala varování své banky, falešným makléřům poslala přes milion
Podvodníkům naletěla dvaašedesátiletá žena z Jičínska, která nedbala ani upozornění ze své banky,...
Vzácná mláďata hyenky hřivnaté se mají čile k světu, kontrolu nesla nelibě
Hyenka hřivnatá pustila po měsíci ke svým třem mláďatům chovatele Safari parku ve Dvoře Králové....
Sagan je jen jeden. Slovenská jednička nevidí přirovnání k legendě ráda
Už jen pár desítek metrů před cílovou páskou se snažil prosmýknout kolem o kousek před ním...
Hory budou dostupnější, krkonošská střediska zavádějí letní skipasy
Největší krkonošská střediska v letní sezoně zavedou novinku známou dosud hlavně z alpských zemí....
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...