Výstava vychází z poznatků recepční teorie, že dílo je bez významu, pokud se znovu neobnoví v divákově mysli. Vybízí tedy návštěvníky, aby podle vlastních estetických zkušeností a preferencí vybrali nejlepší dílo z rozsáhlých sbírek. Díla pokrývají období od konce 18. století až po současnost.
Oproti běžným projektům, kde estetickou kvalitu posuzují odborníci, je královéhradecká výstava, jež potrvá do 26. května, postavena na názoru široké veřejnosti a jejím hlasování. Cílem je porovnat zavedený a oficiální názor historiků umění s vkusem soudobého publika.
Dále nově v GMU:
|
„Kurátorský výběr záměrně kombinuje díla známých malířů s obrazy, které vytvořili autoři méně věhlasní, polozapomenutí, regionální, ale v podstatě neméně důležití a kvalitní. Návštěvníkovi předkládáme značně bohaté spektrum umělecké a technické kvality,“ vysvětluje kurátor výstavy Tomáš Kolich.
Recepční teorie, která se zrodila v oblasti literárních věd na univerzitě v německé Kostnici v 70. letech 20. století, zkoumá také prostředí díla, jež radikálně transformuje jeho vnímání. Jinak lze k obrazu přistupovat v pohodlí domova a zcela odlišný dojem vyvolává zalidněná galerie.
V praxi to bude fungovat tak, že návštěvník se bude moct u každého soutěžního obrazu rozhodnout, zda právě tomuto dílu dá svůj hlas. Konkrétní instrukce k hlasování dostane u vstupu.
Výstava hledá hlavně odpověď na otázku, jaké dílo by současný divák umístil na svou zeď a které by chtěl vidět ve stálé expozici. „Finální výběr nejlepších děl, který vzejde z veřejného hlasování, vystavíme v příštím roce,“ říká Kolich.
Z totalitní galerie cti je zeď hanby (5. března 2023)
5. března 2023 |