Je čtvrteční odpoledne a dvojice policistů ve služebním autě křižuje ulice Náchoda. Další hlídka právě došla z pěší zóny k dopravnímu terminálu a zastavuje cyklistu, který přijíždí po chodníku. Nejprve ho poučí o přestupku, podívá se na záznamy v databázi a pak ho s domluvou nechává jít.
„Nejčastější problém je jízda po chodníku, kde jsou docela bezohlední, ať se jedná o elektrokoloběžku, nebo kolo. Kličkují mezi lidmi, mohou tam potkat maminku s kočárkem, mohou do někoho narazit. Elektrokoloběžky jsou nebezpečnější, protože jezdí mnohem rychleji než lidé na kolech. Když si vezmu seniora na kole, takovou rychlost nevyvine,“ říká zástupce velitele Městské policie Náchod Miroslav Horák, když společně sledujeme obrazovky kamerového systému v centrále strážníků.
Na obraze jedné z kamer je zrovna vidět cyklista, který projíždí po pěšině v jednom z náchodských parků. Na přenosu kamery z nádraží se mihne muž jedoucí po perónu, kde zrovna čekají cestující. Potíží s neukázněnými cyklisty a koloběžkáři přibylo v posledních letech, kdy se i do Náchoda rozšířil fenomén elektrických koloběžek. Strážníci se proto spojili s dopravní policií a vytvořili dvě společné hlídky, které během léta hlídaly ulice města.
„Není pro nás stěžejní vybrat do městské pokladny nějaké finanční prostředky, ale chceme lidi upozornit, že to dělají špatně. Máme zkušenosti, že koloběžkáři třeba křičí na chodce, aby se jim vyhnuli,“ popisuje zkušenosti mluvčí náchodské radnice Nina Adlof.
Náchod o dopravní akci informoval na svém webu. Možná i díky tomu koloběžek v ulicích najednou ubylo. „Dnes je moc nepotkáváme, možná je to tím, že jsme na to upozornili, tak ji nechali doma,“ uvažuje Horák.
Všímají si i dětí bez přilby
Policisté v ulicích dohlížejí nejen na jízdu po chodníku. Kontrolují také jízdu po pěší zóně, po přechodech a všímají si i dětí, které sednou na kolo bez přilby. Jedno takové zastavujeme poblíž sokolovny. Policistka chlapci domlouvá a dál ho posílá pěšky. Když nasedneme do auta, o ulici dál ho potkáváme, jak skutečně kolo vede.
Na Pražské ulici si ještě všímáme cyklisty v protisměru, avšak kvůli kolonám jedeme dál. Zastavujeme kousek od pěší zóny a pokračujeme pěšky. Z jednoho místa vidíme hned tři cyklisty, kteří po opuštění obchodu neváhají sednout na kolo a vyrazit klidně i do protisměru. Také tentokrát všichni hříšníci vyvázli s domluvou.
„Máte snad zbytečné dva tisíce?“ ptá se strážník starší ženy. „Teď budete uložená v databázi, a když vás příště chytí kolegové, už to bude s pokutou,“ upozorňuje ji, když ženě vrací občanský průkaz. Za den policisté odhalili 28 přestupků. Pokutu udělili jen v pěti případech.
V Hradci vadí elektrická vozítka
Ještě dříve než v Náchodě vyrazili do boje proti neukázněným jezdcům na elektrických strojích v Hradci Králové. Nejhorší situaci tam strážníci zaznamenali před dvěma lety, kdy město zaplavily sdílené koloběžky. Tehdy řešili stroje odhozené v keřích, na stromech, ale i bezohlednou jízdu. Poté, co sdílené koloběžky z města zmizely, se situace výrazně zklidnila.
„Dnes je problémů méně, protože množství koloběžek v ulicích se zmenšilo. Těch soukromých není tolik,“ přiznává vedoucí dopravní skupiny hradeckých strážníků Pavel Süke.
Záplava koloběžek v Hradci působí potíže, vadí jezdci i pohozené stroje![]() |
Přesto v Hradci Králové není nouze o nebezpečné situace. Redaktor MF DNES před pár dny potkal poblíž hradecké hvězdárny dva mladíky, kteří na koloběžkách svištěli ulicí bezmála padesátikilometrovou rychlostí a nezpomalili ani v úseku, kde platí třicítka.
Jen o den později byl svědkem situace, kdy koloběžkář na Slezském Předměstí nedal přednost autu přijíždějícímu zprava. Fatální nehodě zabránila jen rychlá reakce řidiče.
„Problém je, že samotná koloběžka je málo stabilní. Jezdec, když má při odbočení ukázat a pustí řídítka, která jsou úzká, je to velké riziko pro bezpečnost provozu,“ upozorňuje na další faktor Süke.
Řada policistů má však pro koloběžkáře na chodnících pochopení. Obzvláště, když mají menší stroje.
„Podle mě je někdy nebezpečnější, když ten jezdec jede po ulici a motá se mezi auty. To už bych ho raději viděl na chodníku, ale měl by se tam chovat ohleduplně,“ říká náměstek hradecké primátorky pro dopravu a bývalý šéf městské policie Miroslav Hloušek (ODS), podle něhož ulice českých měst nejsou z valné většiny na podobný provoz přizpůsobené.
Firmy se nepohodly s městem, problémové koloběžky se do Hradce nevrátí![]() |
Že lidé na podobných strojích často jezdí po chodníku, přiznává i bývalý náměstek primátora a majitel prodejny elektrických skútrů, koloběžek a motorek Pavel Marek: „Upřímně, dnes to porušuje většina cyklistů. Prostě volí cestu, kde se cítí bezpečněji, a já jim rozumím.“
Bez papírů, pojištění i řidičáku
Hradečtí strážníci se na neukázněné jezdce zaměřili už vloni na podzim. Letos v červnu informovali například o případu, kdy na elektrickém skútru cestovala žena bez řidičského oprávnění, povinného ručení, přilby i registrační značky. Přitom jela po přechodu a zastavila na chodníku.
„Na elektroskútru, jehož rychlost překračuje 25 kilometrů za hodinu a výkon je nad tisíc wattů, je nutné řidičské oprávnění. Městská policie se na tyto řidiče zaměří. Proto doporučujeme majitelům a uživatelům elektroskútrů, aby zkontrolovali typový štítek na vozidle,“ upozornili tehdy strážníci na svém Facebooku. Podobných vozítek jezdí přitom ve městech stále více.
Od příštího roku budou muset mít povinné ručení navíc i stroje, jejichž rychlost překračuje 14 kilometrů za hodinu, pokud váží více než 25 kilogramů. Výjimku budou mít elektrokola, jejichž motor je pouze pomocný, či invalidní vozíky. Změnu okruhu vozidel, u nichž se musí platit povinné ručení, schválila minulý týden vláda. Reagovala tak na obdobné nařízení Evropské komise.