Protože Hradec dosud spíš vytvářel překážky, než by elektromobilitu vítal, se namísto smíru s firmami jen prohloubilo vzájemné neporozumění.
Kořeny sporu jsou staré dva roky, kdy se bezprostředně po příchodu obou firem naplno ukázaly problémy spojené především s živelným parkováním koloběžek. A to se přesně před rokem, kdy Bolt i Lime odmítly přistoupit na hradecký diktát a pravidla hry, jen vyostřilo.
Koloběžky se vracejí do Hradce Králové, nad sdílenými koly visí otazník |
Loni na podzim se sice změnilo vedení města a nová koalice si do prohlášení vetkla bod „podpora především udržitelných forem dopravy“, jenže ani jedna ze stran nepodnikla pokus o smír. Návrat elektrokoloběžek i kol Bolt je proto vzdálený.
„Že se neozývá ani jedna firma poskytující sdílené elektrokoloběžky, je stav, který mi aspoň názorově vyhovuje,“ netají náměstek primátorky pro oblast dopravy Miroslav Hloušek (ODS).
Nezapře, že dlouhé roky šéfoval městské policii, a tak potíže vyplývající s provozem elektrokoloběžek nespojuje pouze s parkováním. „Koloběžky jsou na jednu stranu skutečně v souladu s naším programovým prohlášením hledat jiné způsoby dopravy než jen automobilovou, ale druhá věc je, že bychom koloběžky rádi vystřídali něčím, co silniční dopravu v ulicích nebude tolik komplikovat,“ říká.
Hradec zpoplatnil parkovací místa pro koloběžky, ty ale z města zmizely |
S bicykly včetně elektrických město tolik problémů nemá. Jenže Bolt svých 120 zelených strojů letos do Hradce nepřiveze.
„Sdílená elektrokola se s koloběžkami doplňují, například užívají stejnou infrastrukturu pro nabíjení a údržbu. Bez koloběžek nám proto v Hradci Králové nedává smysl provozovat ani kola,“ říká Lucie Krahulcová, manažerka pro veřejnou politiku společnosti Bolt.
Pro letošní rok tak ve městě zůstane jen 250 kol Nextbike, která mají podporu radnice. Dokonce i finanční, první čtvrthodina jízdy je totiž díky dotaci zdarma.
Sankce? Na to zapomeňte!
Loni na jaře to mezi radnicí a půjčovnami elektrokoloběžek ještě vypadalo na smír. Obě strany vybraly 120 míst, kde by provozovatelé za každý zabraný čtvereční metr zaplatili denně tři koruny. Zbývalo jen vyznačit konkrétní parkovací stání a doladit detaily.
Poté však město nečekaně do smluv zakotvilo sankce, které by nejčastěji měly plynout z problematického parkování. Společnosti Lime a Bolt argumentovaly, že nemohou zodpovídat za jezdce, kteří stroj zaparkují či jen odloží na nevhodném místě. Jednání se zkomplikovala, až se nadobro zastavila.
„Naše působení v Hradci Králové jsme ukončili, neboť vedení města s námi nevedlo dialog a nastavilo nevhodné podmínky pro provozování sdílených prostředků. S novým vedením jsme zatím dialog neobnovovali,“ říká Lucie Krahulcová z firmy Bolt.
„S Hradcem Králové jsme už jednání neobnovili. Soustředíme se na rozvíjení spolupráce s městy, která mají o elektrickou mikromobilitu zájem a která vnímají výhodu tohoto ekologického způsobu přepravy,“ pokračuje za společnost Lime manažer Václav Petr.
Minusy převažují
Kladem elektrokoloběžek je jednoznačně ekologická šetrnost, jenže podle náměstka Hlouška spíš převažují problémy: chaotické parkování, soužití koloběžkářů s chodci, cyklisty i automobilisty, časté dopravní přestupky a nehody se zraněními. To jsou negativa, která před dvěma lety poznal i Hradec Králové.
20. července 2021 |
„Koloběžky přinášely dost komplikací. Když sleduju dění v zahraničí i v některých městech u nás, vidím případy, kde koloběžky přestali mít rádi. Nejenže jsou v ulicích všude a překážejí, ale způsobují i řadu nehod,“ říká Hloušek.
„Koloběžkáři jezdí po silnicích mezi auty, ale často zajíždějí i na chodníky a jejich rychlost mezi cyklisty a chodci je často velmi nebezpečná. Než vytvořit další zátěž pro chodníky, které pro to nejsou předurčené, podporujme raději ryzí cyklodopravu. S ní takový problém není a přestupků je také mnohem méně,“ konstatuje Hloušek.
Bolt zavádí bodový systém
Také na to však firmy spojené s koloběžkovým byznysem mají odpověď. „Letos se chceme soustředit na vylepšování našich služeb ve městech, kde působíme. Prioritou je vzdělávání jezdců na koloběžkách v oblasti bezpečnosti. Zavedli jsme jako první bodový systém pro uživatele. Ti, kteří budou porušovat pravidla jízdy a parkování, budou penalizováni,“ představuje novinku Krahulcová.
Firma Bolt zároveň na hradeckou radnici na dálku vzkazuje, že je připravena vrátit se k jednání o návratu svých sdílených koloběžek.
„Návratu koloběžek do Hradce Králové se nebráníme, avšak za současných podmínek je to pro nás nereálné. Jednou z našich priorit jsou dobré vztahy s místní samosprávou. Proto jsme vždy před zahájením provozování koloběžek v daných městech úzce komunikovali s jejich vedením a podepsali či stále podepisujeme memoranda o porozumění, která specifikují naše působení. Tím však spolupráce nekončí. Vidím, že se nám to v městech, kde působíme, daří,“ říká Krahulcová.