Motocykly jsou pro práci strážců Gobi A, v níž žije asi pět set velbloudů,...

Motocykly jsou pro práci strážců Gobi A, v níž žije asi pět set velbloudů, zcela nezbytné. | foto: Miroslav Bobek, Zoo Praha

Kromě klisen Převalského jsou na místě i motorky pro ochránce velbloudů

  • 0
Další čtyři klisny koně Převalského původem z Evropy se od minulé středy prohánějí po mongolské domovině v oblasti Gobi B a o víkendu už se Zoo Praha zapojila do ochrany divokých velbloudů v Přísně chráněné oblasti Velká Gobi A. Místním strážcům předala osm motocyklů potřebných k monitoringu zvířat.

Cílem pražské zoo je nejen podpora divokých velbloudů, kteří nikde jinde v Mongolsku nežijí. Zapojuje se tak i do ochrany celého nesmírně cenného území s výjimečnou flórou a faunou. 

„Motocykly jsou pro práci strážců Gobi A, v níž žije asi pět set velbloudů, zcela nezbytné. Monitorují oblast o rozloze Švýcarska, kde rozdíl mezi nejnižší zimní a nejvyšší letní teplotou činí téměř 80 stupňů. Hlídají tuto oblast před pytláky a zlatokopy, kontrolují stav vodních zdrojů, vybírají fotopasti, sbírají vzorky atd.,“ popsal ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek.

Pražská zoo bude samozřejmě i nadále přepravovat koně Převalského z Evropy do Mongolska a podporovat související aktivity. Její zájem se však rozšířil i na ochranu dalších ohrožených kopytníků v jedné z největších a nejstarších pouští světa. „Vedle sajgy mongolské jde zejména o divokého velblouda – druh zcela odlišný od domácího velblouda dvouhrbého,“ uvedl Bobek.

Jak je to s financováním?

Projekty Zoo Praha na ochranu ohrožených druhů jsou financovány zejména z tzv. dvoukoruny ze vstupu a ze sbírkového konta Pomáháme jim přežít. Přispět na něj lze zasláním libovolného příspěvku na účet 43 – 680 466 0247/0100, případně zasláním dárcovské SMS ve tvaru DMS OHROZENEDRUHY 30 (60 nebo 90) na číslo 87 777. (Přispějete 30, 60 či 90 Kč.)

Spolu s ním osm motocyklů v celkové ceně 130 tisíc Kč strážcům na místě předal velvyslanec ČR v Mongolsku Jiří Brodský, který uvedl: „Jde o první krok v zapojování Zoo Praha do činností v Přísně chráněné oblasti Velká Gobi A. Stejně jako transporty koní Převalského a dalšími aktivitami v sousední Gobi B Zoo Praha velmi viditelně přispívá k podpoře dobrého jména, které naše země v Mongolsku má.“

Ani letošní zdařilý transport koní nelze brát jako samozřejmost

„Na první dobrou se to může zdát jako vcelku jednoduchá věc: koně se v Praze naloží do letadla, v Mongolsku se zase vyloží a pak vypustí na místě určení. Jenže snadné to rozhodně nebývá a nebylo tomu tak ani letos,“ popisuje tisková mluvčí Zoo Praha Lenka Pastorčáková, která byla součástí sehraného týmu, jenž připravoval půdu na hladký přílet koní z minulé středy přímo v mongolském Bulgan sumu.

Zatímco se v Česku dokončovaly přípravy na odlet, na kbelském letišti se trénovala nakládka koní nanečisto a v Dolním Dobřejově se s konečnou platností rozhodovalo, které klisny z vybraných adeptek letos do Mongolska opravdu vyrazí, parta lidí ze Zoo Praha v Bulganu kontrolovala terénní auta určená pro poslední část cesty, další obhlíželi letištní plochu.

19. června 2018

„Dlouhý déšť - letos první - sice potěšil místní, ale nás jako účastníky transportu zneklidňoval,“ konstatuje s odstupem Pastorčáková. Navigátor z kbelského letiště tak obcházel bulganskou nezpevněnou letištní plochu, vrtal do mokrého povrchu nohou a vysvětloval, že kdyby se rozpršelo znovu, mohlo by to být zlé. Letoun by v Bulganu vůbec nemusel přistát a místo toho by zamířil do Chovdu, což by znamenalo megakomplikaci. Bylo třeba vyčkat zpráv místního meteorologa.

Tentýž den se v aklimatizační a chovné stanici v Dolním Dobřejově naložily  klisny. Kandidátek bylo původně šest: Yanja, Tania, Spina, Hanna a dvě náhradnice, Helmi a Spes. „Jenže Spině se udělala bulka - zřejmě nejde o nic vážného, ale z transportu ji to diskvalifikovalo, a Tania se zase dlouhodobě chovala nervózně, proto i tato dobřejovská rodačka nakonec musela zůstat doma,“ popisuje konečný výběr klisen mluvčí. Do transportních boxů tak nastoupily Yanja, Spes a dvě klisny původem z Finska - Hanna s Helmi,  které mají společného otce s původem z pražské zoo. 

Příprava na transport v ČR

Kontrola klisen probíhala i během nakládky na kbelském letišti (Praha,...
Vojenský letoun CASA se čtyřmi klisnami koně Převalského na palubě odstartoval...
Ranní nakládka klisen vybraných pro transport (Dolní Ondřejov, 19. 6. 2018)

Letos klisny při nástupu do boxů nejprve vzdorovaly, nakonec ale přece jen v transportních bednách vyrazily na letiště Kbely - s policejním doprovodem, vstříc cestě do dalekého Mongolska. Spolu s nimi do Casy nastoupil i jejich doprovod z pražské zoo a novináři. 

Hodinu před samotným odletem dostal ředitel zoo Miroslav Bobek zprávu od kolegů z Bulganu, že neprší a pršet má nejdříve druhý den po poledni, chovdská varianta přesto zůstala v záloze. S napětím se čekalo i na průběh mezipřistání v Rusku, které při minulých transportech způsobilo nemálo stresu. Tentokrát ovšem pasažéři nemusejí v Kazani ani vystoupit z letadla.

Ve středu 20. června už předvoj z pražské zoo v Bulganu netrpělivě očekával přílet letounu s koňmi. Když ředitel zoo, veterinář i kurátor konečně vystoupili z letadla, byla na nich znát únava, ale usmívali se. První fáze transportu se zdařila.

A nakonec i ta druhá, terénní, několikahodinová a neméně náročná. „Cestu sice ještě zkomplikoval kamion blokující silnici i déšť, ale jak jsme se nakonec dozvěděli od místních, ten už byl na uvítanou. Podle guvernéra Chovdu příroda vycítila, že přivážíme koně z daleka, a takto se nám ohlásila. Příroda prý vždy pozná, když někdo činí dobrou věc. Tak doufejme, že za rok se nám podaří udělat ji znovu,“ uzavřela tisková mluvčí Zoo Praha.