Výsledky výběrového řízení v úterý schválilo Ligové grémium, což jsou zástupci všech dvaatřiceti klubů první a druhé ligy, přičemž Sparta a Olomouc mají v obou soutěžích po dvou týmech.
Pro televizní diváky se zásadně nic nemění. Ligový fotbal budou moci dál sledovat na kanálech O2 TV. Fanoušci si díky multidimenzi mohou vybírat jakýkoliv zápas. Dočkají zábavné show TIKI-TAKA nebo zápasových studií a magazínů.
Zásadně se však mění situace pro kluby. Dosud audiovizuální práva prodávala liga přibližně za 150 milionů korun, podle nové smlouvy by to mělo být až 430 milionů korun. Zjednodušeně řečeno, každý klub si přijde takřka na třikrát tolik.
„Jsou tady dva principy solidarity dělení částky. Jeden je mezi první a druhou ligou, přibližně 85 ku 15,“ poznamenal Dušan Svoboda, předseda Ligové fotbalové asociace, která první a druhou ligu řídí.
„Pak je princip solidarity mezi jednotlivými kluby v první lize. Každému je jasné, že hodnota marketingových práv top klubů je jiná. Ta disproporce se dělá pouze na základě jejich sportovního výsledku v daném soutěžním ročníku. Jak to bude do budoucna, nebylo rozhodnuto. Je možné, že k úpravám distribučního modelu dojde,“ řekl Svoboda.
Vysílatel bude nově povinen mimo jiné zajistit u všech utkání systém VAR včetně technologie kalibrované čáry pro posouzení ofsajdových situací. Sporné ofsajdové situace videoasistent dosud posuzuje „podle oka“.
„V kontraktu je také zahrnuto víc prostoru pro kluby co se týče používání záběrů ze hry. Myslím si, že podmínky jsou do budoucna velmi pozitivní a tento kontrakt posune české ligové soutěže významně dopředu. Nebudu specifikovat částku, celková hodnota se blíží té, která zazněla v tiskové zprávě,“ prohlásil Hajný.
V následujících týdnech se ještě budou doplňovat další části tendru, ale o významné navýšení už nepůjde. Jde třeba o betting streaming rights pro zahraničí, televizní vysílání pro zahraničí, audiopráva atd. „Byl bych rád, kdybychom celkově mohli atakovat částku půl miliardy korun za sezonu,“ přemítal Daniel Hajný, marketingový ředitel Ligové fotbalové asociace (LFA).
V tom je započítána i suma od titulárního partnera soutěže, dosud je jím sázková společnost Fortuna, které smlouva vyprší v červnu příštího roku. Výběrové řízení na sponzora, jehož jméno soutěže ponese od příští sezony, bude vypsáni v lednu.
Historicky první výběrové řízení
Tendr byl rozdělen do tří soutěží. O2 TV podala nabídku na televizní vysílání první ligy za více než 300 milionů korun za rok. Mezi subjekty, které se do tendru přihlásily, měl být třeba Canal+, Nova Sport, nebo Česká televize.
„Podařilo se nám uspět v dalším klíčovém výběrovém řízení, kde jsme prokázali, že O2 TV jako jediná televize dokáže splnit nejpřísnější kritéria pro výrobu přenosů a podporu všech klubů fotbalové ligy. Pro diváky jsme vybojovali i v příštích letech ten nejsledovanější fotbalový obsah, který dnes můžeme mít. Fortuna liga ideálně doplňuje další prémiovou nabídku jako je Liga mistrů UEFA, anglická Premier League, německá Bundesliga či španělská La Liga,“ řekla Anna Lenerová, šéfka obsahu společnosti O2.
„Děláme to především pro diváky, protože jejich zájmu si velmi vážíme. Dnes je O2 TV dostupná pro téměř 800 tisíc zákazníků, sledovanost překonává historické rekordy. Ukazuje se, že naše prémiové kanály nabízí unikátní možnosti pro reklamní zadavatele a také pro ligové kluby, kterým významně pomáháme,“ uvedl Marek Kindernay, výkonný ředitel stanice O2 TV Sport. „Troufám si tvrdit, že nyní budeme patřit k největším podporovatelům českého sportu.“
Na práva pro druhou ligu nabídl nejlepší podmínky Pragosport, jenž vysílací práva vlastnil dosud a přeprodával je televizním společnostem.
„Bavíme se o třinácti subjektech, které měly chuť soutěžit ve všech třech balíčcích. Nejen z Česka, ale i ze zahraničí. Do prvního kola televizní sekce podaly platnou nabídku tři subjekty. Můžu pak jen říct, že jediným a hlavním kritériem byla cena,“ podotkl Hajný.
Ke změně dojde také v propagaci soutěží, jelikož jak liga samotná, tak i jednotlivé kluby budou moci v rámci prezentace pracovat přímo se záběry ze hry na svých webech a sociálních sítích. Dosud měly právo tyto snímky používat pouze jejich vlastník a exkluzivní partneři.
Nejvyšší nabídku v soutěži o exkluzivní práva pro streaming utkání Fortuna ligy pro účely kurzového sázení pak zaslala zahraniční sázková společnost Betano působící v Evropě i Jižní Americe. Betano je zároveň významným partnerem Sparty a Viktorie Plzeň.
Pragosportu vyprší kontrakt s LFA na konci této sezony, tedy 30. června příštího roku. Společnost, která vlastní práva od roku 2014, za ně platí ročně zhruba 150 milionů korun. O2 TV vysílá první ligu od sezony 2015/16, nejprve dávala jen dva zápasy kola a postupně převzala všechna utkání.
O vysílacích právech se v posledních letech vedly velké diskuze. Dříve tendr neprobíhal, s tím ale nesouhlasil mimo jiné slávistický šéf Jaroslav Tvrdík. Obrátil se dokonce na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Nyní se o práva nově dvoukolově soutěžilo.