FORTUNA:LIGA 2023/2024
Radost slávistických fanoušků.

Radost slávistických fanoušků. | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Devět a jedenáct tisíc permanentek. Pražská „S“ v kurzu, jaké jsou hranice?

  • 36
Jeden tým zastropoval počet držitelů stálých místenek na devíti tisících, na dalších pět se nedostalo. Druhý zvyšoval hranici dokonce na jedenáct – a taky by míst udal ještě víc. Pražské fotbalové kluby Sparta se Slavií jsou horkým hitem, jejich permanentky v dříve nevídaných hodnotách mizely závratnou rychlostí.

Chcete příklad? U slávistického stadionu se v úterý vytvořily tak dlouhé fronty na volný prodej, že klub raději vzápětí oznámil: Ve středu uvolníme další permanentní vstupenky.

Na pokladnách za půl hodiny vyhlásili: Vyprodáno!

Jedenáct tisíc míst v Edenu má své „majitele“ víc než týden před tím, než odstartuje ligová sezona. Sparta nastavila kvótu na devět tisíc a její příznivci ji rovněž vyčerpali téměř okamžitě.

„Důvodů je určitě celá řada,“ přemítá Kamil Veselý, ředitel marketingové komunikace Sparty. „Důležitým faktorem je, že po letech přišel sportovní úspěch v podobě titulu. Klubu se navíc podařilo v minulé sezoně navýšit průměr návštěvnosti přes 14 tisíc, posledních šest zápasů bylo vyprodáno, takže si mnoho fanoušků uvědomilo, že pokud se chtějí s jistotou podívat na klíčová utkání, nákup permanentní vstupenky je nejchytřejší volba.“

„U nás jde o několik faktorů dohromady. Vyprodat kapacitu permanentek se nám letos nepovedlo poprvé, trend je u Slavie a Edenu zřejmý. V minulé sezoně jsme měli nejvyšší návštěvnost a těší nás, že se zájem fanoušků projevil i v prodeji permanentek. A důvody? Skvělý fotbal a úspěchy týmu trenéra Jindřicha Trpišovského, prostředí nejhezčího a největšího stadionu v zemi, kde fanoušci najdou skvělý servis a například populární předzápasové fanzony,“ vyjmenovává slávistický ředitel komunikace Michal Býček.

Jen sportovní úspěch nestačí. Jak pražská „S“ lákají na ligu rekordní návštěvy

Do vysokého zájmu promlouvá pochopitelně i příznivá cena.

Započítáme-li případné slevy z věrnostních programů (body za navštívení zápasu, případně poskytnutí svého místa jinému návštěvníkovi či do prodeje) nebo úlevy pro členy například Odboru přátel v případě Slavie, běžný fanoušek zaplatil od 2 600 do 4 300 korun na Letné, respektive 2 320 až 4 900 korun v Edenu.

Nejlepší místa tak v průměru na zápas (počítejme 18 domácích ligových duelů včetně nadstavby) vycházejí na zhruba 233 až 240 korun. Normální vstupné se přitom na Slavii v nejdražší kategorii pohybuje od 490 do 990 korun, na Spartě od 450 do 900.

Na ligový souboj Sparty s Brnem přišlo přes sedmnáct tisíc diváků.

Oba kluby měly také speciální nabídky pro hendikepované a děti, slávisté zvýhodňují také studenty.

Slavia do ceny navíc zahrnuje vstup na 3. předkolo Evropské ligy s Panathinaikosem, nebo Dniprem-1. S rivalem se pak potkává v různých dalších výhodách – přednostní nákup a slevy na pohárové duely, volný vstup na domácí zápasy MOL Cupu či 10 procent dolů z účtenky ve fanshopu.

Mít permanentku se zkrátka vyplatí.

Sparta se Slavií jdou v tomto ohledu svým fandům naproti, přestože nezvládli uspokojit všechny zájemce. Na Letné se nedostalo na víc než pět tisíc zájemců, v Edenu bylo neúspěšných žadatelů podobně.

Slávističtí fanoušci během utkání proti Bohemians

Proto se nabízí otázky: Můžou pražská „S“ kvóty navýšit? Chtějí vůbec? Mají nějakou hranici?

„Je prodáno 11 tisíc permanentních vstupenek, což je nejvíc v Čechách. Už tak jde o úžasné číslo, a to víme, že zájem o permici má ještě několik tisíc dalších slávistů. Připravujeme analýzu, která nám pomůže najít způsob, jestli jsme schopni posunout limit permanentních vstupenek na 15 tisíc,“ prozradí Býček.

Na Spartě vyjdou z dat, jež sesbírají během blížící se sezony. Ověří si, zda bude fungovat věrnostní systém, který zaváděli loni, jestli se bude dařit vyprodávat zápasy a podobně. Uvažují nicméně stejně jako rival.

Průměrná návštěvnost

v lize doma

SEZONA 2022/23
1. Slavia
14 729
2. Sparta 14 347

SEZONA 2002/03*
1. Sparta 6 175
13. Slavia 2 999

*Poznámka: V sezoně 2002/03 hrála Slavia na Strahově, oba týmy odehrály 15 domácích zápasů, zatímco v ročníku 2022/23 osmnáct.

„Zvýšení si dovedu představit,“ přitaká Veselý. „Jde o to, že za posledních 30 let, ke kterým máme data, jsme nikdy neměli více prodaných permanentek než 6 900, takže si musíme ověřit v praxi, jak se s tímto vyšším počtem popasujeme,“ upozorňuje.

Nejslavnější pražské celky se v minulém ročníku pyšnily nejvýraznějšími návštěvami za poslední dekády, vyprodávaly zápasy (některé i dlouho dopředu), držely průměr nad čtrnácti tisíci. To je se stadiony s kapacitou kolem devatenácti tisíc míst úžasná bilance.

U obou se podařilo potvrdit rostoucí trend z minulých let. Slavii pomohly tituly a úspěchy v pohárech, Sparta navzdory delšímu čekání na ligovou trofej kontakt se svými příznivci neztratila, naopak jej systematickými kroky posilovala. Analýza vlastního fanouška a snaha jej nápaditou péčí přimět k opakovanému chození na stadion je zřejmá na Letné i v Edenu.

„Klíčovým faktorem úspěchu v návštěvnosti je dlouhodobá práce klubu v oblasti strategie marketingové komunikace,“ potvrdí Veselý ze Sparty. „Stojí na třech pilířích: péče o značku, data marketing čili snaha detailně poznat fanouška a nabízet mu, co jej zajímá a kvalitní produkty a služby. Díky této strategii byl klub dostatečně připraven na sportovní úspěch, který tuto práci ve správný moment akceleroval.“

„V našem případě jsou to jednoznačně sportovní úspěchy a totální fotbal, opřené o jedinečné prostředí Edenu a skvělý servis pro fanoušky,“ uvádí Býček.

„Věřím, že fanoušci letos ocenili i pohodlnost. Téměř 80 procent z nich si permici zakoupilo online, víc než polovina pak přímo v naší nové klubové aplikaci. Obecně bych ale řekl, že za stoupajícím zájmem o fotbal je výborná práce řady ostatních klubů ve Fortuna lize. Je skvělé, že si důležitost péče o fanouška a jeho samotné poznání uvědomuje více a více organizací v českém fotbale,“ uzavírá.


Mužstvo Z V R P S B
1. AC Sparta PrahaSparta 33 26 5 2 76:29 83
2. SK Slavia PrahaSlavia 33 24 7 2 70:23 79
3. FC Viktoria PlzeňPlzeň 33 21 5 7 74:38 68
4. FK Mladá BoleslavMl. Boleslav 33 13 8 12 51:50 47
5. FC Baník OstravaOstrava 33 13 6 14 49:47 45
6. 1. FC SlováckoSlovácko 33 12 8 13 44:48 44
Teplice
2:0 a 2:1
Liberec
Teplice
Hradec Králové
Hradec Králové
3:1 a 3:1
Olomouc
Mužstvo Z V R P S B
11. Bohemians Praha 1905Bohemians 32 8 12 12 31:43 36
12. FK JablonecJablonec 32 7 13 12 39:48 34
13. FK PardubicePardubice 32 9 7 16 34:44 34
14. SK Dynamo České BudějoviceČ. Budějovice 32 7 6 19 38:66 27
15. MFK KarvináKarviná 32 6 8 18 34:57 26
16. FC ZlínZlín 32 5 11 16 38:65 26
Mužstvo Z V R P S B
1. AC Sparta PrahaSparta 30 24 4 2 70:26 76
2. SK Slavia PrahaSlavia 30 22 6 2 62:23 72
3. FC Viktoria PlzeňPlzeň 30 19 5 6 67:33 62
4. FC Baník OstravaOstrava 30 13 6 11 48:39 45
5. FK Mladá BoleslavMl. Boleslav 30 12 8 10 50:46 44
6. 1. FC SlováckoSlovácko 30 11 8 11 39:40 41
7. FC Slovan LiberecLiberec 30 10 10 10 46:46 40
8. SK Sigma OlomoucOlomouc 30 10 7 13 40:45 37
9. FC Hradec KrálovéHradec Kr. 30 9 10 11 32:38 37
10. FK TepliceTeplice 30 9 9 12 31:40 36
11. Bohemians Praha 1905Bohemians 30 8 11 11 29:40 35
12. FK JablonecJablonec 30 6 12 12 35:45 30
13. FK PardubicePardubice 30 7 7 16 29:42 28
14. MFK KarvináKarviná 30 6 7 17 30:52 25
15. FC ZlínZlín 30 5 10 15 36:61 25
16. SK Dynamo České BudějoviceČ. Budějovice 30 6 6 18 34:62 24

1. až 6. tým postupuje do skupiny o titul, 7. až 10. tým bude bojovat v play off o Evropu a 11. až 16. tým se utká ve skupině o záchranu.

EURO 2024: Los skupin, program zápasů, stadiony

Fotbalové EURO 2024 se bude hrát od 14. června do 14. července 2024 v deseti neměckých městech. Čtyřiadvacet účastníků bude rozděleno do šesti čtyřčlenných skupin. Čeští fotbalisté se v základní skupině střetnou s Portugalskem, Tureckem a Gruzií.

Česko - Portugalsko, Česko - Gruzie, Česko - Turecko