Chcete příklad? U slávistického stadionu se v úterý vytvořily tak dlouhé fronty na volný prodej, že klub raději vzápětí oznámil: Ve středu uvolníme další permanentní vstupenky.
Na pokladnách za půl hodiny vyhlásili: Vyprodáno!
Jedenáct tisíc míst v Edenu má své „majitele“ víc než týden před tím, než odstartuje ligová sezona. Sparta nastavila kvótu na devět tisíc a její příznivci ji rovněž vyčerpali téměř okamžitě.
„Důvodů je určitě celá řada,“ přemítá Kamil Veselý, ředitel marketingové komunikace Sparty. „Důležitým faktorem je, že po letech přišel sportovní úspěch v podobě titulu. Klubu se navíc podařilo v minulé sezoně navýšit průměr návštěvnosti přes 14 tisíc, posledních šest zápasů bylo vyprodáno, takže si mnoho fanoušků uvědomilo, že pokud se chtějí s jistotou podívat na klíčová utkání, nákup permanentní vstupenky je nejchytřejší volba.“
„U nás jde o několik faktorů dohromady. Vyprodat kapacitu permanentek se nám letos nepovedlo poprvé, trend je u Slavie a Edenu zřejmý. V minulé sezoně jsme měli nejvyšší návštěvnost a těší nás, že se zájem fanoušků projevil i v prodeji permanentek. A důvody? Skvělý fotbal a úspěchy týmu trenéra Jindřicha Trpišovského, prostředí nejhezčího a největšího stadionu v zemi, kde fanoušci najdou skvělý servis a například populární předzápasové fanzony,“ vyjmenovává slávistický ředitel komunikace Michal Býček.
Jen sportovní úspěch nestačí. Jak pražská „S“ lákají na ligu rekordní návštěvy |
Do vysokého zájmu promlouvá pochopitelně i příznivá cena.
Započítáme-li případné slevy z věrnostních programů (body za navštívení zápasu, případně poskytnutí svého místa jinému návštěvníkovi či do prodeje) nebo úlevy pro členy například Odboru přátel v případě Slavie, běžný fanoušek zaplatil od 2 600 do 4 300 korun na Letné, respektive 2 320 až 4 900 korun v Edenu.
Nejlepší místa tak v průměru na zápas (počítejme 18 domácích ligových duelů včetně nadstavby) vycházejí na zhruba 233 až 240 korun. Normální vstupné se přitom na Slavii v nejdražší kategorii pohybuje od 490 do 990 korun, na Spartě od 450 do 900.
Oba kluby měly také speciální nabídky pro hendikepované a děti, slávisté zvýhodňují také studenty.
Slavia do ceny navíc zahrnuje vstup na 3. předkolo Evropské ligy s Panathinaikosem, nebo Dniprem-1. S rivalem se pak potkává v různých dalších výhodách – přednostní nákup a slevy na pohárové duely, volný vstup na domácí zápasy MOL Cupu či 10 procent dolů z účtenky ve fanshopu.
Mít permanentku se zkrátka vyplatí.
Sparta se Slavií jdou v tomto ohledu svým fandům naproti, přestože nezvládli uspokojit všechny zájemce. Na Letné se nedostalo na víc než pět tisíc zájemců, v Edenu bylo neúspěšných žadatelů podobně.
Proto se nabízí otázky: Můžou pražská „S“ kvóty navýšit? Chtějí vůbec? Mají nějakou hranici?
„Je prodáno 11 tisíc permanentních vstupenek, což je nejvíc v Čechách. Už tak jde o úžasné číslo, a to víme, že zájem o permici má ještě několik tisíc dalších slávistů. Připravujeme analýzu, která nám pomůže najít způsob, jestli jsme schopni posunout limit permanentních vstupenek na 15 tisíc,“ prozradí Býček.
Na Spartě vyjdou z dat, jež sesbírají během blížící se sezony. Ověří si, zda bude fungovat věrnostní systém, který zaváděli loni, jestli se bude dařit vyprodávat zápasy a podobně. Uvažují nicméně stejně jako rival.
Průměrná návštěvnostv lize doma SEZONA 2022/23 SEZONA 2002/03* *Poznámka: V sezoně 2002/03 hrála Slavia na Strahově, oba týmy odehrály 15 domácích zápasů, zatímco v ročníku 2022/23 osmnáct. |
„Zvýšení si dovedu představit,“ přitaká Veselý. „Jde o to, že za posledních 30 let, ke kterým máme data, jsme nikdy neměli více prodaných permanentek než 6 900, takže si musíme ověřit v praxi, jak se s tímto vyšším počtem popasujeme,“ upozorňuje.
Nejslavnější pražské celky se v minulém ročníku pyšnily nejvýraznějšími návštěvami za poslední dekády, vyprodávaly zápasy (některé i dlouho dopředu), držely průměr nad čtrnácti tisíci. To je se stadiony s kapacitou kolem devatenácti tisíc míst úžasná bilance.
U obou se podařilo potvrdit rostoucí trend z minulých let. Slavii pomohly tituly a úspěchy v pohárech, Sparta navzdory delšímu čekání na ligovou trofej kontakt se svými příznivci neztratila, naopak jej systematickými kroky posilovala. Analýza vlastního fanouška a snaha jej nápaditou péčí přimět k opakovanému chození na stadion je zřejmá na Letné i v Edenu.
„Klíčovým faktorem úspěchu v návštěvnosti je dlouhodobá práce klubu v oblasti strategie marketingové komunikace,“ potvrdí Veselý ze Sparty. „Stojí na třech pilířích: péče o značku, data marketing čili snaha detailně poznat fanouška a nabízet mu, co jej zajímá a kvalitní produkty a služby. Díky této strategii byl klub dostatečně připraven na sportovní úspěch, který tuto práci ve správný moment akceleroval.“
„V našem případě jsou to jednoznačně sportovní úspěchy a totální fotbal, opřené o jedinečné prostředí Edenu a skvělý servis pro fanoušky,“ uvádí Býček.
„Věřím, že fanoušci letos ocenili i pohodlnost. Téměř 80 procent z nich si permici zakoupilo online, víc než polovina pak přímo v naší nové klubové aplikaci. Obecně bych ale řekl, že za stoupajícím zájmem o fotbal je výborná práce řady ostatních klubů ve Fortuna lize. Je skvělé, že si důležitost péče o fanouška a jeho samotné poznání uvědomuje více a více organizací v českém fotbale,“ uzavírá.