Sobota 4. července 2020, svátek má Prokop
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. července 2020 Prokop

V kanceláři jsme tři. Nový kolega Standa je robot

aktualizováno 
Firmy si pořizují neúnavné zaměstnance. Mluví, jen když se jich někdo na něco zeptá, a práce udělají za čtyři. Roboti se osvědčili i v době pandemie. Zvládli třeba nával žádostí o odklad bankovních splátek.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Obří roboty, kteří ocelovými chapadly s přesností milimetru sázejí jeden výrobek za druhým, si už kdekdo dokáže představit. Ti, kdo se pohybují po konferencích, zase občas zahlédnou robota, který jako zpestření popojíždí mezi hosty a nabízí letáky či drink. Jeden „šéfuje“ také recepci pražského hotelu Pyramida. Říkají mu Pepper, mluví anglicky a klientům dokáže poradit, jak se v hotelu zorientovat nebo kam vyrazit za památkami.

Ale mít robota jako kolegu v kanceláři? Virtuálního asistenta, který pomůže s prací, do níž se nám nechce nebo která trvá příliš dlouho? Jednou z prvních kanceláří, kde si najali softwarového robota jako kolegu, je česká pobočka evropské banky Sberbank. A neskončili jen u jednoho. Dnes mají rovnou tři.

První robot byl Standa

Jméno jim vybrali sami zaměstnanci, aby si je trochu polidštili. Jako první začal v oddělení back office úřadovat Standa. „Pomáhal kolegům s běžnými administrativními úkony, kde připravoval schvalování úvěrů,“ popisuje jeho práci Radka Černá ze Sberbank.

A bylo to znát. Ve Standovi dostali superkolegu. Zatímco člověku trvá zpracování spotřebitelského úvěru 26 minut, Standa ji zvládne za čtyři. Vyhotovení pojišťovací smlouvy robot dokáže za 13 minut a 16 sekund, zaměstnanec za 75 minut.

Technické pracovní pozice na portálu jobDNES.cz

A tak po roce přibyla ke Standovi Adina, které vybraly jméno na sociálních sítích děti, a nejnověji letos na jaře Karel. „Třetí robot dostal své jméno na počest spisovatele Karla Čapka, jehož dílo R. U. R., a tedy i první použití slova ‚robot‘ slaví stoleté výročí,“ vysvětluje Radka Černá.

Zvládnou práci více než pěti plnohodnotných administrátorů se stoprocentním výkonem a bez lidských chyb. Pomáhají hypotečnímu týmu i v bankovní účtárně. „Měsíčně zpracují na 8 tisíc klientských transakcí, od načerpání úvěru až po zaúčtování otočky úrokového swapu,“ poukazuje Vratislava Šestáková ze Sberbank.

V koroně na plný výkon

I přes takový výkon na ně zaměstnanci nežárlí. Proč taky, když na ně mohou přehodit vlastní rutinní práci. Život robotům „vdechl“ projektový tým, ten je také programuje. „Úkoly pro ně vymýšlejí pracovníci banky, ale musí to být schváleno a dopředu nastaveno, proto zaměstnanci napříč odděleními v bance žádají o nastavení automatizace i u nich,“ říká Vratislava Šestáková.

Kdo chce robota?

  • 70 % kontaktních center uvažuje o umělé inteligenci kvůli optimalizaci provozních nákladů.
  • 22 % organizací se domnívá, že nasazení robotiky se bude podílet na zvýšení zaměstnanecké spokojenosti tím, že umělá inteligence přebere rutinní činnosti.
  • 34 % kontaktních provozů předpokládá, že automatizace pomůže lépe zjišťovat hrozby. Automatizace založená na umělé inteligenci se úspěšně používá k detekci a prevenci podvodů.

Zdroj: společnost Anect

Softwaroví roboti jsou vhodní všude tam, kde se administrativní procesy opakují, řídí se jasně stanovenými pravidly a nevyžadují složité rozhodování. Průměrně dokážou 13násobně zefektivnit práci.

„Během koronavirové krize, kdy bylo v krátkém čase potřeba vyřídit několik tisíc žádostí o odklad splátek, pomohli tyto žádosti zpracovávat roboti. Ušetřili tak lidem cca 1 500 hodin práce, což je v přepočtu přes devět pracovních měsíců jednoho člověka,“ přepočítává Radka Černá.

Firem, které měly ve chvíli vstupu země do nouzového stavu alespoň částečně automatizované procesy, se opatření dotkla citelně méně než ostatních. Pro mnoho firem byla vynucená karanténa postrčením k digitalizaci a přesun velké části lidí na home office je motivoval k přehodnocení způsobu fungování. 

„Trvalé změny můžeme očekávat nejen ve vnitrofiremní komunikaci, ale i v tom, jak se spolupracuje s partnery a dodavateli, a samozřejmě i se zákazníky. Do online prostředí se zřejmě masivněji přesune i nábor pracovníků, který byl zatím využíván spíše okrajově,“ myslí si Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.

Jednou z takových oblastí je například realitní trh. „Máme vytvořeného digitálního průvodce pro klienta, kam zadáme nemovitost, kterou chce prodat, spáruje se s cenovou mapou a klient rovnou vidí cenu, za kterou může prodat. Děláme také analýzu potřeb klienta, kdy nám robot vyhodnotí nejlepší prodejní strategie – vytvoří pro něj prvotní návrh podle toho, zda chce prodat co nejrychleji, nebo naopak za co nejvíce peněz, a podobně,“ říká Vladimír Zuzák, ředitel realitní společnosti Maxima Reality.

Pozor, on mluví

I když zdánlivě to vypadá, že se kontakt se zákazníky smrskne na studený „rozhovor“ s počítačem, tak docela tomu není. Počítači svěří jeho programátoři jen rutinní záležitosti, nudné zdlouhavé úkony, které člověka zatěžují.

Neúnavného virtuálního asistenta, který jako rychlý filtr zachytí a odbaví stále se opakující dotazy zákazníků, vyvinuli ve společnosti Anect. Říkají mu A-bot. „Na agenty kontaktního centra pošle jen složitější dotazy či specifické požadavky vyžadující lidský přístup. Komunikaci s klienty může robot odstartovat klasicky prostřednictvím chatu nebo hlasu,“ představuje robotického zaměstnance Marcel Vejmelka, architekt sjednocené komunikace společnosti Anect. Bot může být k dispozici ve dne v noci, ve svátek i o víkendu a dokáže poradit, kdykoliv to uživatel potřebuje.

„Stačí ho jen nakonfigurovat podle potřeb konkrétní společnosti. Udělá za vás rutinní úkony, díky čemuž ušetříte spoustu času,“ uvádí Marcel Vejmelka. Podle něj se uplatní ve finančnictví, e-shopech i ve zdravotnictví. „Řekne lidem, kdy jsou ordinační hodiny, naplánuje kontrolu u lékaře. Ale může reagovat i na aktuální situaci a poskytne lidem důležité informace,“ vysvětluje softwarový architekt.

Podle něj přes 70 procent společností napříč trhem očekává navýšení služeb, které budou obsluhovat roboti, jako jsou chatbot nebo voicebot. „Domníváme se, že alespoň některé procesy v kontaktních centrech budou plně automatizovány nebo robotizovány, a tím se zkrátí průměrná doba zpracování o 10 až 25 procent,“ odhaduje Marcel Vejmelka.

  • Nejčtenější

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Kolik kdo dnes vydělává? A jak naše mzdy ovlivní krize?

Průměrná mzda se v prvním čtvrtletí letošního roku zvýšila na 34 077 korun. Kdo na průměrnou mzdu dosáhl a kde se...

Poradna: může zaměstnavatel chtít vědět, kam pojedu na dovolenou?

S ústupem pandemie koronaviru se opět otevírají hranice. Vycestovat na dovolenou do ciziny je již možné. Nemusí to být...

Vysněná dovolená se nekonala, přesto má zaplatit 24 tisíc. Jak se bránit?

Když si objednáme zájezd u cestovní kanceláře, očekáváme, že ta se o vše postará a my nemusíme nic řešit. Jak ovšem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poslední benefit: outplacement. Jak vám pomůže?

Firmy, které nezvládly náročné období pandemických opatření, začínají propouštět. Jen za květen přišlo o práci 12 104...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Boty z Valašska s Čínou nesoutěží, brzy budou na míru i bez návštěvy

Výroba obuvi se dnes u nás soustředí do malých rodinných firem. Mezi ně patří i společnost Fare z Valašských Klobouků,...

Právníci: Kontrola zaměstnanců? Co je přípustné a co přes čáru

Co je tvoje, může být i moje. Takový je postoj některých zaměstnanců k firemnímu majetku. Zaměstnavatelé se však mohou...

KOMENTÁŘ: Proč zatím nezaměstnanost v Česku tak moc neroste

Nezaměstnanost v květnu vzrostla z 3,4 na 3,6 procenta, podle posledních údajů je bez práce přes 266 tisíc lidí. Jaký...

Poslední benefit: outplacement. Jak vám pomůže?

Firmy, které nezvládly náročné období pandemických opatření, začínají propouštět. Jen za květen přišlo o práci 12 104...

O novém vztahu jsem svého manžela informovala, říká Světlana Witowská

Moderátorka Světlana Witowská (47) kromě konce v hlavních zpravodajských pořadech České televize řeší také nový vztah....

Výpadek systémů T-Mobilu pokračuje. Operátor přestal účtovat mobilní data

Už téměř 24 hodin nefungují T-Mobilu interní systémy. Podle operátora si náprava vyžádá desítky hodin. Problém nastal v...

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Bývalá pornoherečka Mia Khalifa žádá stažení videí. Fanoušci sepsali petici

Fanoušci bývalé pornoherečky jménem Mia Khalifa (27) požadují v nové petici, aby byla z internetu stažena veškerá videa...

Místo litrů mléka denně nasadil dietu. Zhubl sto čtyřicet kilo

Ještě před pár lety vážil Phil Kayes z Velké Británie dvě stě padesát kilogramů a lékaři ho varovali, že se kvůli...