Pátek 25. června 2021, svátek má Ivan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 25. června 2021 Ivan

Kanceláře po koronaviru: šachovnicově uspořádané stoly i huddle rooms

Karanténa skončila, řada firem tak začíná své lidi přesouvat z home office zpět do kanceláří. To si ovšem v nejednom případě žádá změny. Kvůli stále ještě přítomnému riziku onemocnění koronavirem, je totiž třeba myslet na zvýšená bezpečnostní opatření.

Méně lidí na pracovišti a šachovnicové uspořádání sezení u stolů je v současnosti zcela běžné. | foto: archiv Getberg

Řízeně, postupně a za dodržování zvýšených bezpečnostních a hygienických pravidel, přesně tak probíhá postupný návrat zaměstnanců do práce. Kromě toho mají ovšem firmy často ještě další pravidla, která například říkají, jak se chovat v určitých prostorech, případně situacích.

To jsou totiž další opatření, která mohou riziko nákazy nemoci covid-19 snížit. Základem jsou přitom obecně větší rozestupy a menší koncentrace lidí, a to v podstatě ve všech prostorách firmy.

Návrat na etapy

Prostory firmy se nezvětší, takže nezbývá než udělat jisté úpravy a často také snížit počet lidí, kteří se v kancelářích pohybují. I z důvodu, aby v případě nákazy zůstala část zaměstnanců zdravá a chod firmy nebyl ohrožen.

Například krizový tým Uniqa pojišťovny proto připravil podrobný plán návratu a pravidla fungování po přechodnou dobu. Pobočkovou síť Uniqua již otevřela a nyní se soustředí na centrálu, kde pracuje asi 320 zaměstnanců. Jejich postupný návrat pojišťovna naplánovala od 20. května.

„V tuto chvíli je pozitivní, že máme menší kanceláře, nikoliv open space. Stejně ale budeme vracet zaměstnance na dvě směny střídající se po týdnu,“ popisuje Eva Svobodová z Uniqa pojišťovny. Předběžně s tímto střídáním počítají do konce června. Kromě toho zde funguje také zpřísněný režim v jídelně a prostorách, jako je kuřárna na střeše nebo kuchyňky a zasedací místnosti. Snahou je také zaměstnance udržet co nejvíce na „jejich“ patrech a zamezit jejich míchání.

Společnost SSI Group, která zajišťuje bezpečnost a správu budov pro desítky firem, postupuje obdobně. Zde je centrála firmy aktuálně rozdělená dokonce do tří týmů, které se spolu nesmí potkat. „Týmy A a B se střídají v kancelářích po jednom týdnu, přičemž o víkendu dochází ke kompletní desinfekci všech společných prostor včetně jednotlivých kanceláří. Tým C se na centrále nevyskytuje nikdy,“ popisuje Ondřej Mareček, obchodní ředitel SSI Group.

Podobně postupují i v dalších společnostech. Například Moneta Money Bank má rovněž pobočkovou síť otevřenou a na pražskou a ostravskou centrálu se zaměstnanci z home office začali postupně vracet již od konce dubna. Společnost Energie ČS od pondělka střídavý provoz zřejmě zruší, pořád ale zachovají obsazení kanceláří na maximálně 50 procent. Na 50 procent plní kanceláře také třeba Passerinvest Group. A do režimu blízkého době „předkovidové“ se od pondělí bude postupně vracet také BNP Paribas Cardif Pojišťovna.

Škatule, škatule hýbejte se

Méně lidí na pracovišti umožní prostor rozvolnit. V praxi toto často znamená dispoziční změny, které je ale třeba naplánovat. „Důležité je přitom rozlišit akutní, respektive krátkodobá opatření a opatření dlouhodobá,“ vysvětluje Filip Muška, specialista na workplace v CBRE. „Do první skupiny řadím označení pracovních míst, která se v rámci dodržování odstupů nesmějí používat, redukce kapacity zasedaček, kuchyní a dalších společných prostor.“

Do druhé skupiny řadí dispoziční změny a flexibilní přístup (formou rozmístění nábytku s většími odstupy, kdy se zároveň počítá i s budoucím doplnění stolů do „mezer”), lepší implementaci dotykových obrazovek a obecně nástrojů pro efektivní digitální spolupráci a videokomunikaci, použití antibakteriálních (antivirových) povrchů, UV dezinfekce prostor v budově, nastavení ventilace v ní a řada dalších opatření.

Sezení naproti sobě je minulostí

Podobnou cestou jdou i další oslovené firmy. Šachovnicový zasedací pořádek, aby zaměstnanci neseděli naproti sobě, má například Uniqa pojišťovna či technologická společnost Schneider Electric CZ.

Větší rozestupy pracovních míst zavedli také v developerské společnosti Getberg. Jinak ale tato společnost žádné větší úpravy nedělala. A to díky tomu, že na prostory a správce budovy měli vysoké požadavky od začátku, kdy je vybírali. „Ti celou situaci zvládli velice dobře,“ dodává Egor Khlebnikov, výkonný ředitel Getberg.

Komorní místnosti pro ad hoc komunikaci

Poměrně zásadní je také již zmíněná redukce kapacity zasedacích místností i dalších společných prostor. Trendem, který začal již před koronavirovou pandemií, a jehož popularita nyní po návratu z karantény posiluje, jsou tzv. huddle rooms.

Jedná se o malé a flexibilní zasedací místnosti pro 3 až 6 osob, které jsou dobře vybaveny technologiemi pro komunikace a spolupráci. Pracovníci zde mohou rychle a efektivně s kolegy probrat buď na místě, nebo po propojení technologiemi umožňujícími vzdálenou spolupráci, vzniklé pracovní záležitosti. Stejně tak zde v soukromí a s podporou technologického zázemí mohou uskutečnit svá plánovaná jednání.

„Trendem je také kromě jedné centrální zasedačky dovybavit komunikační a prezentační technikou rovněž některé z takzvaných odpočinkových zón, odkud je možné v pohodlí a neformální atmosféře řešit provozní potřeby,“ doplňuje Michal Černý ze společnosti Audiopro.

Vstup do budovy povolen jen bez teploty

Novinkou, na kterou jsme dosud nebyli v administrativních budovách zvyklí, jsou pak určitá bezpečnostní opatření přímo u vstupu do budovy. „Již v počátku nouzového stavu jsme naše pobočky a recepce vybavili plexiskly,“ říká Klára Escobar, ředitelka lidských zdrojů Moneta Money Bank. „A s postupným navracením zpět do kanceláře jsme zavedli kontroly tělesné teploty pomocí termokamer na našich recepcích.“ Kromě toho jsou k dispozici roušky a také dezinfekce.

„Vstupní lobby bylo vybaveno sledovacím zařízením, termokamerou, měřící teplotu příchozích do objektů a potvrzuje se i správnost našich ještě ‚předkovidových‘ rozhodnutí osazovat prioritně vstupy do retailových jednotek automatickým a bezdotykovým otevíráním dveří,“ uvedl také Vladimír Klouda, výkonný ředitel Passerinvest Group.

A stejným směrem se vydali i další firmy. „U administrativních budov jsme u našich zákazníků zaznamenali požadavky na navýšení strážců zejména z důvodu hlídání teplot příchozích zaměstnanců,“ potvrzuje Mareček.

Autor:
  • Nejčtenější

Na co je a není nárok, když čerpáte dovolenou, radí advokátka

Kdo pracuje v soukromém sektoru, má zákonný nárok na čtyři týdny dovolené. Zaměstnanci ve veřejném sektoru mají pět...

Volno k lékaři či na svatbu. Co nám zaměstnavatel (ne)zaplatí?

Jsou situace, kdy potřebujeme volno z práce, ať už jde o svatbu, pohřeb nebo návštěvu lékaře. I na to legislativa myslí...

Nesolidní zaměstnavatelé mnohým zkomplikují přiznání penze

Nárok na starobní důchod nevzniká jen dosažením státem určeného věku. Podmínkou jeho přiznání je i splnění doby, po...

Má titul Mistr rukodělné výroby a tisíce spokojených zákazníků

Vždycky ji bavily ruční práce a tak volba byla jasná, vyučila se krejčovou. Pak se naučila tkát koberce na ručních...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Refinancování hypoték mimo výročí fixace dříve či později zdraží

Refinancování hypoték v Česku sílí každým měsícem. Důvodem jsou obavy z rostoucí inflace a zvyšování úroků u hypoték,...

Kdo staví dům, musí si připlatit. Kvůli prudkému nárůstu cen nestačí hypotéky

Premium Martin Hájek buduje v lokalitě Loukovec v Příhrazských skalách v Českém ráji dům, do kterého se nejspíš s rodinou nikdy...

Ralsko 30 let poté. „Český Černobyl“ je skanzenem sovětské okupace

Premium Zem je tu děravá jako ementál, naládovaná střelivem a nasáklá ropnými látkami. Co krok, to azbukou vyrytý nápis. Tu na...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

  • Další z rubriky

Má titul Mistr rukodělné výroby a tisíce spokojených zákazníků

Vždycky ji bavily ruční práce a tak volba byla jasná, vyučila se krejčovou. Pak se naučila tkát koberce na ručních...

Značka dělá opravdu hodně, zvlášť v dnešní době, říká podnikatel

Zaměstnanci největšího českého výrobce oken a dveří Vekra už přes rok pracují s rouškami, respirátory a všudypřítomnými...

Víte, proč řada lidí soudí druhé podle sebe?

Zažili jste někdy situaci, že na pracovišti připisoval šéf své neuspokojivé výsledky podřízeným? Nebo se vám samotným...

Barometr zaměstnanců: Lidé jsou unavení, chce to divočinu

Lockdown je za námi, očkování pokračuje, nemocných ubývá… Přestože jsou tady konečně dobré vyhlídky, v práci řadě lidí...

Nabídka lokálních potravin za hranicemi vyrazí dech, v Česku rozhoduje cena

Je všední letní den v bavorském příhraničí na německé straně Šumavy. Česká rodina si právě nakoupila v supermarketové...

S Ivou Pazderkovou jsme se za naši svatbu styděli, přiznal Pavlásek

Lukáš Pavlásek (42) je sice zasnoubený, ale do svatby se nehrne. Veselku zatím překazila konoravirová opatření. Komik v...

Kdo vám dovolil fotit? A my, že jsme tady doma. Takhle odcházeli Sověti

Před třiceti lety odešli z bývalé ČSFR poslední sovětští vojáci. Jejich odchod zachytila ale jen hrstka dokumentaristů....

Připravte se na epický kolaps, varoval burzovní amatéry slavný investor Burry

Michael Burry, který vydělal miliardy na tzv. internetové horečce nebo úderu poslední finanční krize, ostře zkritizoval...

Hlásí vám Google na mobilu chybu? Nejste sami, na vině je aktualizace

V posledních hodinách se objevilo mnoho případů, kdy uživatelům Androidu neustále systém ukazuje chybovou hlášku, že...