Asociace malých a středních podniků udělala v červnu průzkum mezi více než šesti stovkami studentů o jejich postoji k podnikání. Výsledky porovnala se stejným průzkumem z léta 2013. A zatímco před čtyřmi lety vnímalo jistotu zaměstnaneckého vztahu 66 procent studentů, dnes je to už 82 procent. Přibývá názorů, že být zaměstnán je pohodlnější než podnikat. A to je podle předsedy asociace Karla Havlíčka špatná zpráva.
„To, že mladí lidé volí cestu většího komfortu v podobě trvalé práce, není překvapení. Je to ale varování, že máme-li zájem zde mít za dvacet let původní české firmy a nechceme-li být závislí na nadnárodních korporacích, musíme pro to začít konečně něco dělat. Jestliže nesnížíme administrativní bariéry, nekonečné regulace a nezačneme urychleně plně elektronizovat vztah mezi firmou a státem, přijdeme o lokální podnikatele a nezávislé zaměstnavatele,“ varuje Karel Havlíček.
Chceme spokojenou rodinu a jistoty, říkají mladí
Lidé mířící do pracovního poměru vidí benefity v tom, že zaměstnavatel za ně bude řešit řadu administrativních povinností. Mnoho dotázaných také oceňuje snazší kariérní růst v zaměstnání, získání zkušeností a kontaktů. Čtvrtině mladých se líbí přesně stanovená pracovní doba, za kterou veškeré úkoly splní tak, aby jim už práce nezasahovala do volného času.
Nepřehlédněte |
„Skutečnost, že podnikání je pro mladé méně atraktivní bohužel přesně odráží pohodlný přístup k životu, kterým se nastupující generace do značné míry vyznačuje,“ říká Zdeněk Tomíček z Asociace malých a středních podniků a živnostníků, který vede projekt Svou cestou - Young business a pomáhá mladých podnikatelům.
Odkazuje na odpovědi na otázku o nejdůležitějších životních hodnotách. Většina dotázaných uvedla na prvním místě spokojenou rodinu. Na druhém místě pak finanční zajištění. Celých 67 % respondentů chce pečovat o své zdraví a 46 % touží po zajímavé práci. Podobný počet mladých se odmítá zatěžovat věcmi, které je stresují a 28 % lidí chce mít v životě více jistoty než riskování.
„Zájem o podnikání klesá. Ale neklesá počet mladých šikovných lidí s nápady a ambicemi. Proto se musíme pokusit změnit podnikatelské prostředí tak, aby bylo co nejméně svazováno s byrokracií, zvyšovat finanční gramotnost od útlého věku a pokud možno za splnění určitých předem daných rozumných kritérií zavést pro začínají podnikatele různá daňová zvýhodnění. A přilákat je zpět,“ navrhuje Zdeněk Tomíček.
Inspirují pozitivní podnikatelské příběhy
Studenti, kteří se již pustili do podnikání, jsou přesvědčeni, že se v budoucnu lépe finančně zajistí než v trvalém zaměstnání. Pochvalují si také to, že jsou pány volného času a že jsou nezávislí na rozhodování ostatních. Řadu z nich přitom inspirují podnikatelské příběhy v rodině nebo v okolí. Většina z nich ale souhlasí s prohlášením, že současné klima v České republice příliš nepřeje rozjezdu živnosti. Stěžují si především na byrokracii a hrozbu různých sankcí.
Ti, co o podnikání teprve uvažují, řeší nejvíce nedostatek vlastní odvahy pustit se do byznysu, pak nejistotu, zda jejich podnikatelský plán je ten správný a ještě absenci finančních prostředků. A ocenili by lepší informace o tom, jak s podnikáním vůbec začít.
„Informace, jak vyřídit veškerou administrativu, jsou běžně dostupné, i když ne zcela koncentrovaně a na jednom místě. Ale podnikání je přece o schopnosti vyhledávat a získávat informace. Pokud považují mladí lidé za překážku již samotné získávání informací pro start vlastního byznysu, potom mají malou šanci dlouhodobě uspět,“ komentuje Karel Havlíček a dodává: „Vychováváme pohodlnější generaci, má všechno a přesto se jí zdá, že toho má málo. To není úplně dobrá zpráva.“