Pokud šéf dokáže pozitivně motivovat své zaměstnance, oni potom vykazují osobní a týmovou spokojenost a jsou nejcennější složkou úspěšné firmy. Vhodná motivace k práci a výkonu padá na úrodnou půdu zejména tam, kde zaměstnanci mají vyvinutou vlastní sebemotivaci. Kdo dovede motivovat sám sebe, má lepší schopnost motivovat ostatní.
Nebojte se uznat kvality druhých
Důležitým momentem vztahu nadřízeného k podřízenému je schopnost vyjadřovat uznání a pochvalu za dobře vykonanou práci. Uznání kvalitní práce a její konkrétní zhodnocení podporuje úsilí chváleného k lepšímu výkonu, posiluje sebedůvěru a zvyšuje jeho spokojenost. Zaměstnanci potřebují vědět, že je o ně zájem a že jsou důležitou součástí pracovního kolektivu. Spravedlivé hodnocení ovlivňuje dobrý pocit a radost z vykonané práce. U slabších zaměstnanců může pochvala práce vést k další snaze po lepším uplatnění. Takto vedený zaměstnanec se může postupně zbavovat dojmu o své neschopnosti.
Pro šéfy znamená motivace pomáhat svým podřízeným při jejich seberealizaci. Součástí toho je, aby nadřízený pomohl členům týmu zjistit, co od své práce očekávají, a tím získat do ruky motivační prostředky. Všechny tyto a mnohé další, podrobnější kroky vedou k uplatňování a naplnění motivace. Pro většinu lidí je nejsilnějším a nejviditelnějším motivačním prostředkem finanční ohodnocení, dobrý vedoucí pracovník s ním ale nevystačí.
Pochvala vyslovená před ostatními, povzbuzení nebo pomoc má někdy někdy neuvěřitelnou sílu. Také systém odměňování má být dobře čitelný pro každého, vázaný na výkonnost. Důležité je rovněž uznání, zvýšení odpovědnosti nebo zvýšení postavení.