Zájem o virtuální kanceláře v Česku rok od roku roste. Mají jedno velké plus – jsou o dost lacinější než ty kamenné. V době krize proto přilákaly významný počet podnikatelů.
Oproti loňskému roku se jejich počet zvýšil zhruba o pět tisíc, což je nárůst o 45 procent. Celkem je nyní zaevidováno kolem patnácti tisíc virtuálních kanceláří. Ze začínajících podnikatelů si takovou kancelář pronajal v prvním pololetí letošního roku každý desátý.
„Podnikatelé v současnosti daleko obezřetněji zvažují každý náklad, ale zároveň chtějí mít již na počátku co nejlepší podmínky. Kdo nepotřebuje pro byznys vlastní kancelářské prostory, je tato forma velmi elegantní,“ říká Jana Babůrková ze společnosti Smart Office, která virtuální kanceláře pronajímá. Nabízí k nim i další doplňkové služby, například osobní asistentky.
Úspora 18 tisíc korun
Zatímco u klasické kamenné kanceláře jsou náklady za pronájem například v centru Prahy zhruba 15 až 20 tisíc korun měsíčně, za virtuální dáte něco málo přes dva tisíce. A můžete se chlubit prestižní adresou, která na klienty samozřejmě působí.
„Poskytování prestižní adresy v našich byznyscentrech je základním kamenem našeho servisu. Adresu však mohou podnikatelé využívat nejen jako kontaktní, ale mohou si k nám také umístit sídlo společnosti,“ říká David Vidomus ze společnosti Office House, která patří k největším poskytovatelům virtuálních kanceláří v Česku. Ve všech byznyscentrech této společnosti jsou samozřejmostí sekretariáty, které zabezpečují správu a evidenci příchozí pošty pro klientské firmy.
„Před osmi lety jsme byli průkopníky tohoto byznysu v České republice. Dnes už tuto službu nabízí přes padesát společností. Jenom za poslední dva roky přibylo na trhu okolo dvaceti firem poskytujících pronájem obchodní adresy. I to je důkaz, že je o tuto službu stále větší zájem,“ uvádí David Vidomus. Podle něho se ovšem současně zvýšil počet společností, jejichž služby nejsou zcela profesionální.
Dojděte se na adresu podívat
Řada nově zřízených center ignoruje zákonné požadavky, které musí jejich nájemci splnit. Firmy, jež využívají služeb těchto center, se tak mohou dostat do sporu s úřady.
„Pokud chcete využívat virtuální kancelář jako sídlo společnosti, je potřeba, aby vám nájemce zabezpečil přijímání písemností a místo pro styk s veřejností a státními orgány. Každý klient také musí být viditelně označen na adrese, na níž sídlí. Viděl jsem i případ, kdy společnost jména svých klientů vypsala na obyčejný papír a zastrčila ho za okno. To je nepřípustné,“ popisuje David Vidomus a radí, aby se každý zájemce, dříve než podepíše smlouvu, pečlivě vyptal na způsob fungování služeb společnosti.
„Každopádně je dobré se dojít na adresu, kde bude firma sídlit, podívat. Už jsem slyšel od mnoha lidí, jak byli zděšeni místem, které uváděli za své sídlo a kam pozvali své obchodní partnery. Podepsali totiž smlouvu přes internet, věřili fotografiím, ale skutečnost byla úplně jiná,“ dodává David Vidomus.
Někdo se bez kamenné neobejde
Virtuální kanceláře mají jistě své výhody, ale pro některé firmy jsou nemyslitelné. Především pro podnikatele, kteří se potřebují se svými klienty a partnery pravidelně scházet. Nebo pro firmy, pro něž je důležitý kontakt s veřejností. Ty samozřejmě potřebují kamennou úřadovnu. Někteří podnikatelé zase dávají pěkně zařízenou kamennou kanceláří najevo, že jsou movití a že si mohou sídlo v centru velkého města dovolit.
„Virtuální kanceláře si podle mého názoru pronajímají především začínající podnikatelé a lidé pracující hlavně v terénu. Někteří je vidí jako smysluplné řešení, v jiných budí nedůvěru. V Česku na ně lidé ještě nejsou příliš zvyklí, v zahraničí jsou více zažité,“ říká generální ředitel realitní společnosti MEXX Josef Šinágl. Podle něho zatím není trh s pronájmy kamenných kanceláří těmi virtuálními ohrožen.
Poptávka roste i v regionech
Největší zájem o virtuální kanceláře je v hlavním městě – pražskou adresu chce mít asi 74 procent všech zájemců o virtuální sídla. Následují Brno a Ostrava. V Praze tuto formu kanceláře využívá přes 11 tisíc podnikatelů, následuje Ostrava se zhruba 1 800 uživateli a Brno s patnácti sty klienty.
Zájem začínají projevovat firmy v dalších krajských městech. Pronájem virtuální kanceláře mimo Prahu lze pořídit už za pár set korun.
Největší zájem je o kontaktní adresu a sídlo společnosti. Dále o servis vyřizování telefonátů, návštěv a korespondence klientů – za tyto služby navíc se platí příplatek v podobě několika málo set korun.
Poptávka je také po elektronizaci všech došlých dokumentů a materiálů, které mají klienti k dispozici on-line díky webovému rozhraní. Mají přístup ke své poště, telefonním hovorům a dalším dokumentům prakticky odkudkoliv. Byznyscentra nabízejí i službu osobní asistentky, která vyřídí vše potřebné při jednání s úřady, zajistí například parkovací kartu, přihlášení vozidla, sjedná schůzku s partnery, případně zapíše jednání v českém i anglickém jazyce, zarezervuje hotely, jízdenky, letenky. Služba vyjde na 500 až 600 korun za hodinu.
Také je možné si přímo na své virtuální adrese pronajmout zasedací místnost, v níž se setkáte s obchodními partnery. „Nabízíme už i pronájem skutečné kanceláře v našich centrech na dobu, kterou klient potřebuje,“ dodává David Vidomus.