ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

KVÍZ: Finanční gramotnost Čechů se zlepšuje. Jak jste na tom vy?

  • 36
Index finanční gramotnosti, který každý rok v rámci svého průzkumu měří Česká bankovní asociace (ČBA), dosáhl doposud nejvyšší hodnoty, a to 61 bodů ze 100. Jaké je vaše povědomí o finančních záležitostech? Porovnejte si své znalosti v kvízu.

Oproti loňskému roku vzrostl Index finanční gramotnosti o celé čtyři body a dosáhl tak nejvyšší hodnoty za posledních několik let. Míra úspěšnosti stále závisí zejména na vzdělání respondentů.

Většina z nás se podle svých slov s přehledem orientuje v otázkách hospodaření a rozpočtu, problém nedělá ani oblast spoření či půjček. Jen 12 procent Čechů je ale přesvědčeno, že jsou jejich znalosti dostačující a vystačí si sami bez jakékoli pomoci; zbytek se raději s někým poradí. Pomoc nejčastěji hledáme na internetu, čtyři pětiny Čechů se s prosbou o radu obrátí na svou banku a bankovního poradce a často spoléháme také na své nejbližší.

I letos bylo pro respondenty nejtěžší rozhodnout, který z úvěrů je výhodnější, zda úvěr s úrokem 1 % p.m. nebo 10 % p.a. V průzkumu ji dokázalo správně zodpovědět pouze 42 procent účastníků. Vyzkoušejte si dnešní kvíz a dozvíte se, jak jste na tom vy.

Kvíz: Jak jste na tom s finanční gramotností?

Na 42 procent dotázaných přiznává, že nejvíce se v oblasti financí naučili vlastními zkušenostmi, jde především o starší respondenty. Ti mladší se v dnešní době začínají o problematice dozvídat už ve škole a v rodině.

Více než dvě třetiny účastníků průzkumu však uvedlo, že přístup k finančnímu vzdělávání je právě ze strany školy a rodiny nedostatečný. Navíc očekávají, že se o finanční gramotnost bude starat z velké části také stát reprezentovaný Českou národní bankou či ministerstvem financí i samotné banky,“ uvádí vedoucí projektů finančního vzdělávání České bankovní asociace (ČBA) Helena Brychová.

Česká bankovní asociace je iniciátorem celé řady aktivit v této oblastí již mnoho let. „Za zmínku stojí spolupráce s Českou televizí na sitcomu Bankovkovi, školám určená soutěž European Money Quiz, či každý podzim probíhající Bankéři do škol. Dlouhodobě připravujeme projekty finančního vzdělávání nejen pro děti, ale i pro širokou veřejnost,“ dodává Helena Brychová.

Tím posledním je například kampaň „Mluvit s dětmi o penězích se vždycky vyplatí“, díky níž si mohou rodiče s dětmi procvičovat své finanční znalosti a dovednosti z pohodlí domova.

, pro iDNES.cz