YouTube

YouTube | foto: Profimedia.cz

Hvězdy YouTube dostávaly zaplaceno za to, aby naváděly děti k podvodu

  • 68
Vyšetřování britské televizní stanice BBC odhalilo, že hvězdy YouTube byly placeny za to, aby naváděly děti k podvodům. Jejich úkolem bylo propagovat ukrajinskou společnost, která nabádala žáky a studenty k tomu, aby neztráceli čas psaním školních prací a místo toho si je raději nechali zpracovat na zakázku.

Jak zjistila BBC, společnost EduBirdie se sídlem na Ukrajině, která nabízela studentům zpracování slohových prací na zakázku, propagovalo přes YouTube více než 250 kanálů.

Britský ministr pro vědu a výzkum Sam Gyimah médiím sdělil, že byl šokován povahou a rozměry videí, které BBC odhalila a že YouTube má morální povinnost jednat. „Není pochyb o tom, že je to nesprávné, protože to umožňuje a normalizuje podvádění v průmyslovém měřítku,“ vyjádřil svůj názor Gyimah.

Průzkum BBC Trending odhalil, že přes 1 400 videí s reklamou EduBirdie si zobrazilo více než 700 milionů uživatelů YouTube. Společnost své služby nabízí žákům a studentům z celého světa.

YouTube je oblíbený u mnoha žáků základních škol, kteří jsou mladší 12 let. V některých videích na YouTube reklama dětem sděluje, že pokud se nechtějí obtěžovat psaním školní práce, EduBirdie má „super inteligentního nerda“, který to udělá za ně.

Reklamy se objevují ve videích na kanálech YouTube, které pokrývají celou řadu oblastí, včetně žertů, randění, her, hudby a módy. Zahrnují několik hvězd, jako je Adam Saleh, jehož kanál má čtyři miliony sledujících nebo britský hráč JMX, který má dva a půl milionů příznivců. 

Oba zmiňovaní po vyšetřování BBC videa s reklamami EduBirdie odstranili. BBC se také obrátila na matku jednoho dvanáctiletého chlapce, který podpořil firmu na svém kanálu s 200 tisíci sledujícími. I ten reklamu vzápětí odstranil. 

Více času na hry

Kanálům s desítkami tisíc předplatitelů mohly být nabídnuty stovky dolarů za každou reklamu. Tyto reklamy nebyly jasně označeny jako videoreklamy, jak je na YouTube zvykem. Místo toho se v nich youtubeři odklonili od toho, co obvykle dělají, osobně vychvalovali činnost EduBirdie a slibovali, že společnost doručí školní práci, která bude ohodnocena nejlepší známkou „A“. 

Stanice BBC si prostřednictvím EduBirdie objednala kompletní zpracování dvou slohových prací. Obě byly dodány kompletně zhotovené. Chybělo jen jméno studenta, který je zpracoval. Jedna z prací byla školou ohodnocena na „C“, což rozhodně není „A“, které společnost v reklamě slibuje. 

Někteří youtubeři ve své propagaci EduBirdie naznačují, že používání služby uvolní jedinci více času na hraní videoher nebo užívání drog. Například britský youtuber Alpay B v jednom ze svých videí vyzývá své příznivce: „Neztrácejte čas tím, že děláte své slohovky, nechte si je vypracovat.“

Reklama EduBirdie má takový vliv, že velmi malé děti vysílají na YouTube videa, ve kterých reklamu samy napodobují. Gyimah uvedl, že marketing EduBirdie byl šokující a zhoubný, protože podvádění prezentoval jako „životní styl“. 

„Myslím si, že je naprosto nechutné, že se tyto organizace snaží zneužívat zranitelnosti mladých lidí tím, že pomáhají propagovat něco, co není dobré ani etické,“  okomentovala čin předsedkyně Národního svazu studentů Shakira Martinová.