Moskva v červenci ukončila dohodu, která umožňovala ukrajinskému potravinovému nákladu bezpečný průjezd Černým mořem. V rámci eskalace války uvalila na svého souseda faktickou blokádu a zaútočila na skladovací zařízení. Prezident Vladimir Putin slíbil, že nahradí ukrajinské obilí ruskými dodávkami do Afriky.
Reakce Ukrajiny, útoky námořních dronů na ruský ropný tanker a válečnou loď na její námořní základně Novorossijsk, která sousedí s významným obilným a ropným přístavem, přispěla k novým nebezpečím pro dopravu v Černém moři.
Ukrajinci u Novorossijsku zasáhli ruskou výsadkovou loď, je zčásti potopená |
Na vývoz zemědělských produktů se nevztahují přímé evropské a americké sankce uvalené po zahájení invaze. Nicméně Kreml tvrdí, že omezení uvalená na bankovnictví a ruské fyzické osoby jsou „skrytými sankcemi“ na obchod s potravinami.
„Tyto skryté sankce mohou vést ke zvýšení nákladů na přepravu a pojištění, což se odrazí v cenové úrovni pšenice a dalších obilovin na světovém trhu,“ tvrdí Eduard Zernin, šéf ruského Svazu vývozců obilí.
Finanční a bezpečnostní rizika spojená s obchodováním s Ruskem – umocněná kolapsem černomořského koridoru – zvyšují Moskvě náklady na nákladní dopravu a tlačí ji ke starším a menším plavidlům provozovaným méně zavedenými provozovateli lodní dopravy.
7. srpna 2023 |
Jak ukázala zpráva agentury Reuters založená na rozhovorech s deseti námořními pojišťovnami, obchodníky a lodními společnostmi, tato situace vyvolává pochybnosti, zda Rusko dokáže udržet rekordní tempo vývozu, a pokud se ji nepodaří vyřešit, mohla by zvýšit světové ceny pšenice, uvedly zdroje.
Moskvu zachraňuje stínová flotila
Již před vypršením dohody přepravci a obchodníci snížili svou angažovanost vůči Rusku. Světové komoditní domy již Rusku nepomáhají s mechanismy obchodování s obilím. Společnosti Cargill, Louis Dreyfus a Viterra tuto činnost zastavily 1. července, čímž zvýšily tlak na Moskvu, aby se o všechny aspekty obchodů s obilím včetně dopravy postarala sama.
Loni Rusko vyvezlo rekordní objem pšenice na lodích pronajatých ze světa. Vývoz zůstává silný, ale v posledních několika měsících si Rusko muselo zajišťovat více vlastního nákladu a stále více se spoléhat na „stínovou flotilu“ starších plavidel, která obvykle provozují společnosti se sídlem v Turecku a Číně.
„Mezinárodní firmy si teď moc nevydělají,“ přiznává vedoucí pracovník, který si stejně jako další zdroje agentury Reuters z odvětví, s nimiž byl tento článek konzultován, nepřál být jmenován z důvodu citlivosti problematiky. „Většinu exportu řeší ruští obchodníci pomocí lidí stínové flotily, kterých by se mezinárodní obchodníci ani nedotkli,“ dodává.
Ruská stínová flotila ropných tankerů zmizela stejně rychle, jako vznikla |
Podle údajů námořní platformy Shipfix, která shromažďuje údaje od stovek účastníků trhu, se v červenci počet žádostí o pronájem lodí v Rusku zdvojnásobil na 257 ve srovnání se stejným měsícem loňského roku. Údaje neuvádějí, kolik z těchto žádostí bylo splněno, ani o které provozovatele lodí se jednalo. Počet žádostí o lodě se oproti červnu zvýšil o 40 procent a je pravděpodobné, že se bude dále zvyšovat, protože exportní sezona nabírá na obrátkách.
Dánská společnost Norden a dvě další západní rejdařské skupiny, které si nepřály být jmenovány, agentuře Reuters sdělily, že po invazi na Ukrajinu v únoru 2022 přestaly s Ruskem spolupracovat.
Cena pojištění roste a roste
Černé moře je pro ruský export nejdůležitější, ostatní cesty jsou komplikovanější a nákladnější. Místní terminály, mezi nimi přístavy Novorossijsk a Taman, odbavují přibližně 70 procent vývozu obilí z Ruska.
Bez existence černomořského koridoru Rusko i Ukrajina v červenci varovaly, že lodě směřující do jejich přístavů by mohly být považovány za legitimní vojenské cíle, což podle tří zdrojů z námořního pojištění představuje další ránu pro západní firmy, pokud jde o ochotu riskovat.
Pojištění lodí směřujících do ruských černomořských přístavů v současné době stojí denně desítky tisíc dolarů dodatečného pojistného, uvedly tyto tři zdroje, přičemž sazby se po útocích Ruska na další ukrajinské vodní cesty přes Dunaj v posledních dnech a reakci Kyjeva ještě zvýšily.
Ruské drony útočily na Kyjev i přístavy Dunaje. Hoří sklady obilí |
Jeden ze zdrojů uvedl, že ještě před pojištěním si provozovatelé lodí účtovali za ruský náklad až o 10 tisíc dolarů denně více než za náklad opouštějící nedaleké přístavy v Bulharsku a Rumunsku.
Svou roli hrají také obavy, že koneční skuteční vlastníci ruských přístavů a terminálů by mohli být napojeni na nežádoucí osoby pod sankcemi. „Vlastnická struktura není snadno zřejmá z běžné nebo dokonce zesílené hloubkové kontroly, což vede k určité neochotě zapojit se do ruských obchodů,“ říká Mike Salthouse, vedoucí oddělení vnějších vztahů přední lodní pojišťovny NorthStandard.
Další riziko? Pokud by plavidlo potřebovalo nakupovat palivo v Rusku, mohlo by způsobit problémy se západními sankcemi a ztížit obchodování s jinými než ruskými plavidly.
Rusko slíbilo nové lodě, ale nestaví je
Navzdory napětí zůstávají světové ceny pšenice zatím hluboko pod maximem, kterého dosáhly loni po začátku invaze a obavách z celosvětového hladomoru. Odstranění většího množství ukrajinského obilí ze světového trhu by mohlo navýšit ceny, pokud rozdíl nevyrovná ruský vývoz nebo velká úroda od jiných producentů.
Ruské ministerstvo zemědělství předpovědělo, že vývoz obilí v sezoně 2023/24 klesne asi o osm procent z loňského ruského maxima 60 milionů tun. Důvod poklesu neuvedlo. Vývoz pšenice se sníží o něco méně, na 44 či 45 milionů tun, uvedl Zernin v souladu s odhady Mezinárodní rady pro obiloviny.
Moskva v prosinci 2022 oznámila plán na výstavbu flotily 61 nových lodí na přepravu obilí, aby se vyrovnala se sankcemi a neochotou mezinárodních dopravců. Ruská státní zemědělská leasingová společnost Rosagroleasing letos v březnu uvedla, že zadala objednávky na flotilu lodí na přepravu obilí, kterou plánuje spustit do tří let.
Ruské útoky na ukrajinské přístavy zdražily pšenici, stojí nejvíc od února |
Ruští vývozci potřebují 34 obilních lodí s přepravní kapacitou 60 tisíc tun a 27 lodí s kapacitou 40 tisíc tun, uvedlo ministerstvo zemědělství v prosinci. Neuvedlo, kdy by je ruské loděnice mohly postavit. Podle údajů oceňovací společnosti VesselsValue nejsou v současné době hlášeny žádné zakázky pro ruské společnosti na domácím ani mezinárodním trhu. Stavba nových lodí obvykle trvá až tři roky.
Podle údajů společnosti VesselsValue současnou ruskou obilnou flotilu tvoří 31 převážně menších lodí pro přepravu suchého nákladu. Mnoho plavidel je ale starší 30 let, což ztěžuje přístup do některých přístavů s přísnými požadavky určitého věku.
„Nevidíme, že by Rusko v krátkodobém horizontu stavělo vlastní flotilu od nuly, aby uspokojilo své okamžité potřeby. Zaměří se především na pronájem z komerčního trhu,“ soudí Victoria Mitchellová, analytička poradenské společnosti Control Risks.
22. července 2022 |