Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Skryté sankce, stínová flotila. Boje v Černém moři ohrožují Rusko i ceny obilí

  13:39
Válka na Ukrajině se nebezpečně přiblížila k životně důležitým zásobovacím trasám v Černém moři a Rusko začíná mít problém. Nemá dost lodí, takže se kvůli vývozu obilí obrací na „stínovou flotilu“. Hlavní světoví dopravci a obchodníci dávají od Moskvy ruce pryč. Rostou náklady na přepravu i pojištění a hrozí, že se rázně zvednou ceny obilí.
Obilí naložené na palubě nákladní lodi v přístavu Azovského moře v ruské...

Obilí naložené na palubě nákladní lodi v přístavu Azovského moře v ruské Rostovské oblasti (22. července 2023) | foto: Profimedia.cz

Moskva v červenci ukončila dohodu, která umožňovala ukrajinskému potravinovému nákladu bezpečný průjezd Černým mořem. V rámci eskalace války uvalila na svého souseda faktickou blokádu a zaútočila na skladovací zařízení. Prezident Vladimir Putin slíbil, že nahradí ukrajinské obilí ruskými dodávkami do Afriky.

Reakce Ukrajiny, útoky námořních dronů na ruský ropný tanker a válečnou loď na její námořní základně Novorossijsk, která sousedí s významným obilným a ropným přístavem, přispěla k novým nebezpečím pro dopravu v Černém moři.

Ukrajinci u Novorossijsku zasáhli ruskou výsadkovou loď, je zčásti potopená

Na vývoz zemědělských produktů se nevztahují přímé evropské a americké sankce uvalené po zahájení invaze. Nicméně Kreml tvrdí, že omezení uvalená na bankovnictví a ruské fyzické osoby jsou „skrytými sankcemi“ na obchod s potravinami.

„Tyto skryté sankce mohou vést ke zvýšení nákladů na přepravu a pojištění, což se odrazí v cenové úrovni pšenice a dalších obilovin na světovém trhu,“ tvrdí Eduard Zernin, šéf ruského Svazu vývozců obilí.

Finanční a bezpečnostní rizika spojená s obchodováním s Ruskem – umocněná kolapsem černomořského koridoru – zvyšují Moskvě náklady na nákladní dopravu a tlačí ji ke starším a menším plavidlům provozovaným méně zavedenými provozovateli lodní dopravy.

7. srpna 2023

Jak ukázala zpráva agentury Reuters založená na rozhovorech s deseti námořními pojišťovnami, obchodníky a lodními společnostmi, tato situace vyvolává pochybnosti, zda Rusko dokáže udržet rekordní tempo vývozu, a pokud se ji nepodaří vyřešit, mohla by zvýšit světové ceny pšenice, uvedly zdroje.

Moskvu zachraňuje stínová flotila

Již před vypršením dohody přepravci a obchodníci snížili svou angažovanost vůči Rusku. Světové komoditní domy již Rusku nepomáhají s mechanismy obchodování s obilím. Společnosti Cargill, Louis Dreyfus a Viterra tuto činnost zastavily 1. července, čímž zvýšily tlak na Moskvu, aby se o všechny aspekty obchodů s obilím včetně dopravy postarala sama.

Loni Rusko vyvezlo rekordní objem pšenice na lodích pronajatých ze světa. Vývoz zůstává silný, ale v posledních několika měsících si Rusko muselo zajišťovat více vlastního nákladu a stále více se spoléhat na „stínovou flotilu“ starších plavidel, která obvykle provozují společnosti se sídlem v Turecku a Číně.

„Mezinárodní firmy si teď moc nevydělají,“ přiznává vedoucí pracovník, který si stejně jako další zdroje agentury Reuters z odvětví, s nimiž byl tento článek konzultován, nepřál být jmenován z důvodu citlivosti problematiky. „Většinu exportu řeší ruští obchodníci pomocí lidí stínové flotily, kterých by se mezinárodní obchodníci ani nedotkli,“ dodává.

Ruská stínová flotila ropných tankerů zmizela stejně rychle, jako vznikla

Podle údajů námořní platformy Shipfix, která shromažďuje údaje od stovek účastníků trhu, se v červenci počet žádostí o pronájem lodí v Rusku zdvojnásobil na 257 ve srovnání se stejným měsícem loňského roku. Údaje neuvádějí, kolik z těchto žádostí bylo splněno, ani o které provozovatele lodí se jednalo. Počet žádostí o lodě se oproti červnu zvýšil o 40 procent a je pravděpodobné, že se bude dále zvyšovat, protože exportní sezona nabírá na obrátkách.

Dánská společnost Norden a dvě další západní rejdařské skupiny, které si nepřály být jmenovány, agentuře Reuters sdělily, že po invazi na Ukrajinu v únoru 2022 přestaly s Ruskem spolupracovat.

Cena pojištění roste a roste

Černé moře je pro ruský export nejdůležitější, ostatní cesty jsou komplikovanější a nákladnější. Místní terminály, mezi nimi přístavy Novorossijsk a Taman, odbavují přibližně 70 procent vývozu obilí z Ruska.

Bez existence černomořského koridoru Rusko i Ukrajina v červenci varovaly, že lodě směřující do jejich přístavů by mohly být považovány za legitimní vojenské cíle, což podle tří zdrojů z námořního pojištění představuje další ránu pro západní firmy, pokud jde o ochotu riskovat.

Pojištění lodí směřujících do ruských černomořských přístavů v současné době stojí denně desítky tisíc dolarů dodatečného pojistného, uvedly tyto tři zdroje, přičemž sazby se po útocích Ruska na další ukrajinské vodní cesty přes Dunaj v posledních dnech a reakci Kyjeva ještě zvýšily.

Ruské drony útočily na Kyjev i přístavy Dunaje. Hoří sklady obilí

Jeden ze zdrojů uvedl, že ještě před pojištěním si provozovatelé lodí účtovali za ruský náklad až o 10 tisíc dolarů denně více než za náklad opouštějící nedaleké přístavy v Bulharsku a Rumunsku.

Svou roli hrají také obavy, že koneční skuteční vlastníci ruských přístavů a terminálů by mohli být napojeni na nežádoucí osoby pod sankcemi. „Vlastnická struktura není snadno zřejmá z běžné nebo dokonce zesílené hloubkové kontroly, což vede k určité neochotě zapojit se do ruských obchodů,“ říká Mike Salthouse, vedoucí oddělení vnějších vztahů přední lodní pojišťovny NorthStandard.

Další riziko? Pokud by plavidlo potřebovalo nakupovat palivo v Rusku, mohlo by způsobit problémy se západními sankcemi a ztížit obchodování s jinými než ruskými plavidly.

Rusko slíbilo nové lodě, ale nestaví je

Navzdory napětí zůstávají světové ceny pšenice zatím hluboko pod maximem, kterého dosáhly loni po začátku invaze a obavách z celosvětového hladomoru. Odstranění většího množství ukrajinského obilí ze světového trhu by mohlo navýšit ceny, pokud rozdíl nevyrovná ruský vývoz nebo velká úroda od jiných producentů.

Ruské ministerstvo zemědělství předpovědělo, že vývoz obilí v sezoně 2023/24 klesne asi o osm procent z loňského ruského maxima 60 milionů tun. Důvod poklesu neuvedlo. Vývoz pšenice se sníží o něco méně, na 44 či 45 milionů tun, uvedl Zernin v souladu s odhady Mezinárodní rady pro obiloviny.

Moskva v prosinci 2022 oznámila plán na výstavbu flotily 61 nových lodí na přepravu obilí, aby se vyrovnala se sankcemi a neochotou mezinárodních dopravců. Ruská státní zemědělská leasingová společnost Rosagroleasing letos v březnu uvedla, že zadala objednávky na flotilu lodí na přepravu obilí, kterou plánuje spustit do tří let.

Ruské útoky na ukrajinské přístavy zdražily pšenici, stojí nejvíc od února

Ruští vývozci potřebují 34 obilních lodí s přepravní kapacitou 60 tisíc tun a 27 lodí s kapacitou 40 tisíc tun, uvedlo ministerstvo zemědělství v prosinci. Neuvedlo, kdy by je ruské loděnice mohly postavit. Podle údajů oceňovací společnosti VesselsValue nejsou v současné době hlášeny žádné zakázky pro ruské společnosti na domácím ani mezinárodním trhu. Stavba nových lodí obvykle trvá až tři roky.

Podle údajů společnosti VesselsValue současnou ruskou obilnou flotilu tvoří 31 převážně menších lodí pro přepravu suchého nákladu. Mnoho plavidel je ale starší 30 let, což ztěžuje přístup do některých přístavů s přísnými požadavky určitého věku.

„Nevidíme, že by Rusko v krátkodobém horizontu stavělo vlastní flotilu od nuly, aby uspokojilo své okamžité potřeby. Zaměří se především na pronájem z komerčního trhu,“ soudí Victoria Mitchellová, analytička poradenské společnosti Control Risks.

22. července 2022

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Předat farmu potomkům má být snazší, s návrhem po letech přichází nový náměstek

27. dubna 2024

Před dvěma lety slíbil tehdejší ministr zemědělství Zdeněk Nekula, že připraví pro rodinné farmy...

Konec minikečupů i ovoce v plastu. EU chce snížit množství odpadů

27. dubna 2024

Premium Evropská unie v boji za co nejmenší množství odpadu zakáže minibalení majonéz, šamponů nebo...

Úspěšný zubař prodává „ražený český dějepis“, mince už vynesly 155 milionů

26. dubna 2024  22:04

V Praze se v pátek vydražila část celoživotní numismatické sbírky Václava Bruny. Vyšla na 6,15...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...