Taylor Swift na MTV Video Music Awards (2022)

Taylor Swift na MTV Video Music Awards (2022) | foto: AP

Pojišťovna se svezla na vlně swiftmánie. Zpěvačka generuje víc než Surinam

  • 29
Fanoušci zpěvačky Taylor Swiftové za několik posledních let vytvořili ekonomickou sílu srovnatelnou s malými státy. Není proto divu, že se na obrovské vlně zájmu o vše, co s ní souvisí, vezou i další. Jak marketingová agentura dala dohromady plán na napojení pojišťovny na Swiftmánii, jak se ho podařilo realizovat a jaký dopad to mělo, popsal portál Adweek.

Akce americké pojišťovny State Farm Insurance pravděpodobně vejde do učebnic marketingu. Firma totiž postovala na sociální sítě hlavní tváře svých reklamních spotů – sportovce Jasona Kelceho, který hraje americký fotbal za klub Philadelphia Eagles, i s jeho matkou. Tyto banální posty s ne moc známými lidmi měly však fenomenální dosah: ti dva jsou totiž bratr a matka Travise Kelceho – muže s nímž údajně randí zpěvačka Taylor Swiftová.

Ve zkrace, pojišťovně se podařilo svézt se na vlně swiftmánie. Zpěvačka totiž byla vidět na nedávném zápasu Kansas Chiefs, za které Travis hraje – a to v lóži hned vedle hráčovy matky.

Fanoušek prodával dešťovou vodu, která napršela během koncertu Taylor Swiftové

Při snaze propojit reklamní tvář pojišťovny se zpěvačkou bylo důležité jednat rychle. Namísto snahy dostat reklamní tvář pojišťovny Jakea na jednu fotku přímo se Swiftovou se proto rozhodli zveřejnit setkání Jakea s Donnou Kelceovou – a použít ji jako oslí můstek ke zpěvačce. Za 48 hodin podle portálu Adweek reklamní agentura pojišťovny kampaň naplánovala a poté, co dostala souhlas od klienta a hlavně od Donny Kelceové i zpěvačky, ji i zrealizovala.

V Seattlu zaznamenali seismickou aktivitu. Vyvolal ji koncert Taylor Swiftové

Jestli se podaří vzbudit u fanoušků božské Taylor zájem o momentky ze zápasu, na němž sama vůbec nebyla, podle Adweek zdaleka nebylo předem jisté. Výsledek ale předčil očekávání: šlo o stovky milionů zhlédnutí a záplavu postů a komentářů.

Web Adweek uvádí, že v týdnu po této kampani zaznamenala pojišťovna patnáctinásobek vyhledávání v Google a cituje analytickou firmu EDO, podle níž mělo těch pár záběrů Jakea s matkou a bratrem údajného přítele Taylor Swiftové během zápasu hodnotu třiceti reklamních spotů v celostátních televizích v hlavním vysílacím čase. A jejich opakování v souhrnném pořadu Sunday Night Football mělo svou hodnotou odpovídat třem stovkám reklamních spotů nebo 1758 reklamám v lokálních kabelových televizích.

HSP je větší než HDP desítek států

Fotka nebo video byť jen vzdáleně související se Swiftovou má cenu zlata. Je to obdobný efekt, jako když řidič autobusu vezl fotbalovou hvězdu Cristiana Ronalda a získal přes noc 150 tisíc nových followerů na Instagramu.

Swiftmánie však má navíc i značný ekonomický dopad – především díky aktuálnímu zpěvaččině turné Eras, které má zahrnovat 146 koncertů (začátkem srpna 2024 budou i ve Varšavě a ve Vídni).

Americká asociace cestovního ruchu odhadla ekonomický přínos první části koncertního turné Eras – 53 koncertů v největších amerických městech – na víc než v přepočtu 230 miliard korun. Jen šest koncertů v Los Angeles údajně přineslo městu 7,5 miliardy korun, z toho přes půl miliardy na prodejních daních (poznámka: alternativa k DPH, již v USA nemají) a dvě stě milionů na ubytovacích poplatcích.

Taylor Swiftová znečišťuje planetu soukromými lety nejvíc ze všech celebrit

Podle výzkumné agentury QuestionPro totiž fanoušci Taylor Swiftové utratí v souvislosti s koncertem v průměru přes třicet tisíc korun – a je to téměř dvojnásobek toho, co původně plánovali.

Pro velikost swiftekonomiky můžeme zavést zkratku HSP – z hrubý Swift produkt. Je to obdoba HDP, pokud by swiftmánie byla stát. V ekonomických analýzách se totiž HDP často objevuje jako nejvhodnější parametr pro sledování ekonomického vlivu fanouškovské základy.

V porovnání s hrubým domácím produktem Spojených států představuje HSP v odhadované výši v přepočtu 230 miliard korun pouze zanedbatelná promile, ale na žebříčku států podle HDP by Swiftekonomika patřila na 168. příčku: hned za Fidži, ale před státy jako Aruba, Andora nebo Surinam – a 39 dalších.

Vliv Taylor Swiftové a jejích koncertů na spotřebitelské chování ve svém pravidelném Přehledu ekonomické aktivity dokonce zmiňuje i americká centrální banka.