„Vůbec nevím, co mám dělat. Pokud válka na Ukrajině brzy neskončí, budu muset svou výrobu i podnikání nejspíš nadobro ukončit,“ uvedl španělský chovatel prasat Lorenzo Rivera, který v jedné z menších španělských osad už léta chová asi dvě stovky prasat.
Farmář v rozhovoru pro agenturu Bloomberg řekl, že problémům čelil už před započetím války na Ukrajině. Šlo hlavně o rostoucí náklady v oblasti elektřiny i jiných komodit. Zároveň pociťoval i vyšší cenu krmných směsí. Rusko-ukrajinský konflikt ale všechny jeho potíže ještě umocnil a nyní má strach o svou budoucnost.
KOMENTÁŘ: Až premiér odstaví svůj automobil a půjde národu příkladem |
Problémem je, že Evropská unie je v oblasti své zemědělské politiky do velké míry závislá právě na dodávkách z Ukrajiny, a to hlavně v případě pšenice nebo kukuřice. Ukrajinští zemědělci ale nyní kvůli válce pole neobdělávají a analytici napříč světem proto už snížili i odhady letošní úrody. Export zemědělských plodin z Ukrajiny citelně klesne a ceny kvůli tomu už nyní trhají více než desetileté rekordy.
Krize na Ukrajině ale přidělává vrásky na čele i několika výrobním firmám ve Francii či Německu. Automobilka Porsche kvůli němu zastavila výrobu svého elektromobilu Taycan ve Sttutgartu. Na Ukrajině se totiž vyráběly důležité součástky, které společnosti nyní chybí. Stejný problém postihl i řadu dalších výrobců vozů.
Putin a Rusko chtějí žít jako v SSSR. Sankce mu k tomu pomůžou, míní Just |
Nejproblematičtější jsou pro evropské společnosti momentálně hlavně energetické dopady války. Pokud současné ceny budou totiž i nadále přetrvávat, musí firmy po celé Evropě počítat s dodatečnými náklady na dovoz plynu či ropy. Ty se podle ekonoma JPMorgan Grega Fuzesiho mohou pohybovat i okolo 550 miliard eur.
„Kdyby se náš účet za plyn desetinásobně zvýšil, neměli bychom asi jinou možnost, než vyhlásit bankrot a zavřít naši továrnu,“ řekl Bloombergu šéf francouzské porcelánky Manuel Rodriguez.
Rostoucí cena pohonných hmot dopadla i na rybáře. V Itálii kvůli ní totiž už několik dnů nevyjely mnohé lodě.
„Ceny rostou a rostou. Až osmdesát procent rybářských lodí kvůli tomu už více než týden ani nevyjelo,“ řekl živnostník Carlo Lista, který v Římě vlastní obchod s rybami.
Litr dieselu za stovku. MOL musí kvůli chybě vracet peníze |
Obrovské problémy hlásí už i české firmy. Sklárny a porcelánky na severu Čech kvůli rostoucím cenám energií už dočasně pozastavily svou výrobu, jiné se k tomu chystají. Pokud se cena plynu nevrátí na přijatelnou úroveň, může to pro ně znamenat i existenční potíže.
Ze všech koutů Evropské unie proto obyvatelé i podnikatelé čím dál více prosí o pomoc. Některé státy už takové volání vyslyšely. Portugalsko v pátek snížilo poplatky za pohonné hmoty. Španělský premiér pak pro své obyvatele ohlásil další daňové úlevy. Jiné země o podobných krocích uvažují.
První kroky ohlásil i český premiér Petr Fiala. Ruší se povinná biosložka a silniční daň pro vozidla do 12 tun. Vláda si chce také posvítit na marže prodejců benzínu a nafty. Vedle toho se podařilo schválit i zákon, který definitivně ruší elektronickou evidenci tržeb.