10. Rotterdam: Největší evropský námořní přístav leží v oblasti společné delty...

10. Rotterdam: Největší evropský námořní přístav leží v oblasti společné delty řek Rýn a Máza do Severního moře. V letech 1962–2004 byl rotterdamský přístav nejvytíženějším na světě, poté ho překonaly přístavy v Šanghaji a Singapuru. | foto: Profimedia.cz

Do Rotterdamu plují dopady viru, přístav očekává překládku menší až o 20 procent

  • 2
Objem překládky zboží v největším evropském přístavu Rotterdam letos může klesnout až o 20 procent. Na vině je pandemie a její dopady na výrobu, logistické řetězce a světový obchod. Ve svém odhadu to ve čtvrtek uvedla správa přístavu.

V mezinárodním obchodním uzlu – rotterdamském přístavu – činil objem překládky zboží jako jsou kontejnery, uhlí a ropné produkty v prvním čtvrtletí 112,4 milionů tun. Jak uvádí správa přístavu v prohlášení, jde o meziroční pokles o 9,3 procenta. Avšak dopady koronavirové pandemie na logistické řetězce a výrobní procesy se projeví teprve v následujících měsících.

„Jako pravděpodobný se jeví meziroční pokles objemu překládky zboží od deseti do 20 procent,“ uvedl ředitel přístavu Allard Castelein. „Bude to záviset na tom, jak dlouho budou ta opatření trvat, a jak rychle se světový obchod zotaví,“ dodal podle agentury Reuters.

K výraznému snížení objemu překládky došlo například u uhlí, kterého bylo o tři miliony tun méně. Meziročně tak došlo k poklesu o 39,6 procent. Hlavním důvodem byla nižší poptávka z Nizozemí a Německa, kde se více elektřiny vyrobilo z plynu a z větrné energie.

Koronavirus ve světě

Muž s rouškou se dívá na moře v Havaně, hlavním městě Kuby. (15. dubna 2020)
Pětiletý Reuben Goodman pózuje v kostýmu narozeninové oslavy v prázdné ulici...
Stávkující lidé na ulici v Dháce, hlavním městem Bangladéše. (15. dubna 2020)

V důsledku odložených stavebních projektů a přerušení průmyslové výroby v Evropě klesá též objem překládaného písku, nerostů a dalších stavebních materiálů.

Přístav zaznamenal i prudký pokles obchodování s palivy mezi Ruskem a Singapurem, pro které byl Rotterdam hlavní překládkovou zastávkou. Místo toho putovala většina palivových olejů z Ruska přímo do Spojených států na rafinaci. Objem překládky ropných produktů byl meziročně menší o 32,8 procent.

Co bude dál

Zavřené továrny, přísnější hraniční kontroly i omezování svobody pohybu, všechny tyto faktory nejvýznamnější obchodní uzel Evropy již pociťuje. V prvním čtvrtletí přístav zaznamenal pokles toku zboží z Číny. Dopady pandemie na světový obchod se ale jasněji projeví v následujících měsících. V Evropě a ve Spojených státech totiž byly restrikce zavedeny až na konci prvního čtvrtletí a námořní cesty obchodních lodí většinou trvají čtyři až pět týdnů.

Správa přístavu uvádí hned několik předpokladů, jak bude v následujícím kvartálu vypadat situace v přístavu. Podle ní se v segmentu kontejnerů sníží překládka mezi Asií a Evropou přibližně o čtvrtinu. 

Pokles čeká i toky železné rudy a uhlí do německého ocelářského průmyslu kvůli klesající poptávce ze strany automobilového a stavebního průmyslu. Nyní nevyužívané ropné produkty v sektoru dopravy sníží potřebu dodávek ropy. Avšak, jak se uvádí v prohlášení, kvůli nestálosti trhu s ropou je vývoj u tohoto zboží nepředvídatelný.

,