Radši kolo než metro. Megaměsta dumají, jak znovu naplnit veřejnou dopravu

  • 12
Ve vybraných světových metropolích se cestování městskou hromadnou dopravou stále nevrátilo na předpandemickou úroveň. Lidé začali využívat práce z domova, jiní začali chodit do práce pěšky či dojíždět na kole.

Londýnský policista na koni před budovou Bank of England, centrální bankou Velké Británie (31. března 2020)

Jsou to tři již roky, co covid nadobro změnil způsob, jak mnozí z nás pracují i jak se do svého zaměstnání dostávají. Na začátku pandemie se mnoho kancelářských pracovníků stěhovalo z velkých měst, nalézalo kancelářské prostory doma. Jiní zanevřeli na veřejnou dopravu a začali chodit do práce pěšky nebo jezdit na kole. Další začali do práce jezdit autem, i když to znamenalo delší dojíždění.

Mnohé z těchto změn se možná natrvalo vtiskly do způsobu dopravy ve velkých městech, která se nyní snaží nalákat pracovníky zpět do kanceláří a dopravních systémů. Situaci zmapovali reportéři z Bloomberg News:

1 New York City

Cestující newyorského metra na Times Square (24. května 2022)

Počet cestujících v newyorském v metru se ve všední dny se vrátil na 60 procent úrovně před pandemií. Metropolitní dopravní úřad se nadále potýká s finančním deficitem, který by měl v roce 2025 vzrůst na 3 miliardy dolarů (67 miliard Kč). Plánuje omezení služeb i zvýšení jízdného, aby pomohl tento deficit překlenout, usiluje také o další vládní pomoc.

V současné době guvernérka státu New York Kathy Hochulová a starosta města New York Eric Adams nasazují do služby více policistů a instalují do vlaků kamery, aby se vypořádali se strmým nárůstem kriminality v metru.

Provoz na newyorských ulicích se nyní blíží úrovni před pandemií, doprava v tunelech a na mostech se vrátila na úroveň roku 2019. Podle newyorského dopravního úřadu se denní počet cyklistů mezi lety 2016 a 2021 zvýšil o 20 procent.

2 Bombaj

Nádraží čhatrapatiho Šivádžího v Bombaji (2. října 2022)

Zatímco automobilová doprava se do Bombaje vrací pomaleji než do ostatních pěti analyzovaných světových měst, obyvatelé se nyní častěji vyhýbají železničnímu systému, který se stal nebezpečnějším. Podle údajů železniční policie zahynulo v loňském roce v notoricky přeplněných vlacích ve městě každý den v průměru sedm lidí, což je čtyřnásobný nárůst proti období před pandemií.

Navíc ani autobusový park není považován za spolehlivou variantu dojíždění. Průměrná rychlost autobusů ve špičce klesla mezi lety 2008 a 2018 téměř o polovinu. Plánovači se snaží držet krok. Bombaj v lednu rozšířila linky metra a plánuje další, indická federální vláda tento měsíc schválila rekordní rozpočet na modernizaci národního železničního systému.

3 Mexico City

Palác umění v Mexiku (20. února 2023)

Podle údajů společnosti TomTom je doprava v Mexiko City stále na nižší úrovni než před pandemií. Cesty metrem poklesly mezi lednem a listopadem roku 2022 ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019 o 36 procent, počet placených jízd autobusem o šest procent.

Pokles zájmu o tento způsob dopravy přichází po pandemii, ale a také po zřícení nadjezdu metra v roce 2021, při němž zahynulo 26 lidí a desítky byly zraněny. Minulý měsíc zahynul jeden člověk po srážce dvou vlaků na jiné trati. Od posledního incidentu uživatelé metra zveřejňují snímky různých poruch vlaků metra.

Mnoho lidí začalo od pandemie jezdit do práce na kole. Mezi lety 2019 až 2022 město zdvojnásobilo délku cyklostezek.

4 Londýn

Depo sdílených kol společnosti Santander Bike v centru Londýna nedaleko London Bridge. Tato kola si v Anglii vysloužila přezdívku Boris Bikes. (18. dubna 2022)

Restaurace, hospody i obchody v hlavním městě Velké Británie jsou plné, zácpy na silnicích jsou podobné jako v roce 2019. Počet cestujících v metru je však o čtvrtinu nižší než před pandemií.

Británie se potýkala se v poslední době potýkala s mnoha stávkami, stávkovali mimo jiné i železničáři, což mělo na železniční dopravu významný dopad. Z bolestí hromadné dopravy však těžilo sdílení kol.

5 Tokio

Dopravní špička na nádraží v Shinjuku (18. ledna 2023)

Počet cestujících v ranní špičce v Tokiu na čtyřech hlavních trasách metra je podle údajů tokijské metropolitní vlády asi o čtvrtinu nižší než na začátku roku 2020.

Někteří tokijští cestující nadále upravují svou pracovní dobu, aby se vyhnuli přeplněným vlakům ve městě. Někteří dokonce stále plně pracují z domova. Městská vláda plánuje do roku 2030 ztrojnásobit délku cyklostezek na 900 kilometrů.

Podle dat společnosti TomTom je Tokio jediným z analyzovaných měst, ve kterém jsou ulice nyní plnější než před pandemií.