Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

„Nepřemožitelný“ Musk narazil, nehoda samořízené Tesly mu zpomalí byznys

  16:00
Nebyl to právě nejlepší dárek. Nedlouho po oslavě svých pětačtyřicátých narozenin se vizionář Elon Musk, šéf automobilky Tesla, dozvěděl o vyšetřování první smrtelné nehody u autopilotem řízeného auta. Neštěstí může ovlivnit jeho byznys a zpomalit nástup nových technologií.

Elon Musk odpovídá na otázky novinářů na tiskové konferenci čtrnáct dnů před první letem společnosti SpaceX k ISS. | foto: NASA (volné dílo)

Tesla je nyní kvůli nehodě (psali jsme zde) pod drobnohledem amerických úřadů. Zkoumají, zda samořiditelné funkce vozu fungovaly správně. Někteří experti předpokládají, že smrt čtyřicetiletého Joshua Browna může vyvolat ostré reakce a kontroverze ohledně bezpečnosti technologie. To by mohlo další vývoj zpomalit.

Nejde přitom o zcela autonomní auto, jaké testuje například Google. Model S od Tesly představuje spíše obdobu autopilota v letadle. Umí udržovat rychlost, vzdálenost i svou pozici v jízdním pruhu, a v případě překážky zastavit.

Automobilka upozorňuje, že řidič by měl po celou dobu sledovat dění na silnici a nevěnovat se jiným činnostem. Ačkoli je funkce stále v testovacím módu, řidiči si ji od loňska mohli aktivovat po upgradu softwaru. A Musk ji hlasitě propagoval, prohlásil, že je lepší a chytřejší, než řidiči-lidé. Podle kritiků však ještě nebyla dostatečně připravena na nasazení do ostrého provozu.

„Měli vždycky tenhle pocit nepřemožitelnosti a možná slibovali víc, než jejich auta mohou zvládnout,“ řekl šéf konzultační firmy AutoTrends Joseph Phillippi deníku New York Times. „Tradiční automobilky říkají, že jsou pět let od chvíle, kdy se jejich auta budou moci zbavit volantu a nechat řídit auto samotné. Možná je čas, aby couvl také Musk,“ dodává.

Spojení automobilky a solárů

Poslední dny nejsou přitom pro Muska příliš šťastné ani z byznysového pohledu. Investory minulý týden rozladil Muskův záměr propojit Teslu s výrobcem solárních panelů SolarCity. Mluví se o střetu zájmů, Musk je totiž šéfem a zároveň největším akcionářem obou firem.

Akcie automobilky zareagovaly na obchod v hodnotě 2,8 miliardy dolarů bezprostředním propadem o víc než 10 procent.

Podle některých analytiků však transakce dává smysl. Akcie SolarCity stály před ohlášením akvizice ve srovnání s loňskem asi třetinu, proto je právě teď dobrá příležitost ke koupi za strany Tesly. Propojení prodejních a marketingových kanálů navíc umožní snížení nákladů - s určitou nadsázkou řečeno, Tesla může nabízet ke každému autu solární panel.

„V budoucnu bude mít Tesla úplné portfolio výrobků, které jí umožní v maximální možné míře uskutečnit přechod od fosilních paliv,“ říká analytik Credit Suisse Patrick Jobin.

Vše v jednom

Muskův sen je jasný. Jde mu o výraznější propojení obou firem, které sázejí na čistou energii. Solární panely na střeše zachytí sluneční paprsky, vyrobenou elektřinu uloží do baterií vyrobených v nevadské Gigafactory zavěšených na zdi garáže, z nichž si pak elektrické auto přes noc energii „vycucne“. To všechno ke koupi v jednom showroomu, pod hlavičkou Tesly.

Snaha propojit obě firmy podle všeho naznačuje, že tento typ udržitelných technologií je těsně před vstupem na masový trh. Ostatně právě i nový, levnější model elektrického sedanu od Tesly, který by se měl začít prodávat v příštím roce, míří na střední třídu. Tesla už na vůz nazývaný Model 3 obdržela víc než 400 tisíc předobjednávek.

V zásadě se však zatím čeká na baterii s dostatečně velkou kapacitou. Jak upozorňuje list Financial Times, v tomto oboru neplatí Moorův zákon, tedy zdvojnásobení výkonu či efektivity během 18 měsíců. Náklady klesají postupně pěti- až sedmiprocentním tempem, navíc se zatím zcela neobejdou bez dotací či daňových úlev.

Po zemi i do vesmíru

U samořiditelných aut na elektřinu však Muskovy sny nekončí. Před třemi lety představil dopravní systém Hyperloop, jehož základem jsou speciální dopravní kapsle, které se pohybují vysokou rychlostí v tubusu. Firma letos v květnu provedla první veřejné testy v nevadské poušti (více o hyperloopu čtěte zde). Původní plány počítají s tím, že Hyperloop zkrátí cestování mezi 600 kilometrů vzdálenými městy Los Angeles a San Francisco na slabou půlhodinu.

Ale Musk se obrací i do vesmíru. V roce 2002 založil společnost SpaceX, jejímž cílem je výrazně snížit cenu cestování do vesmíru a v budoucnu umožnit kolonizaci Marsu. Už dnes vyvinula raketové nosiče, kosmickou loď Dragon a začala s komerčním vypouštěním telekomunikačních družic.

Musk pochází z Jižní Afriky, v 19 odešel na studia do Kanady a později do USA. Ve svých čtyřiadvaceti se dostal na Stanfordovu univerzitu, ale vydržel tam jen dva dny. Dal přednost vlastnímu byznysu na internetu, který byl tehdy ještě v plenkách. Vytvořil softwarovou společnost Zip2, která nabízela médiím první průvodce.

Ještě před založením SpaceX, Tesly či SolarCity stál v roce 2000 u vzestupu finanční služby PayPal. Když firmu v roce 2002 kupoval eBay, obdržel Musk za své akcie 165 milionů dolarů (ty mu pomohly k založení SpaceX). Dnes odhaduje časopis Forbes jeho majetek na 12 miliard dolarů, což ho řadí do první stovky největších světových boháčů.

22. ledna 2016

  • Nejčtenější

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Němce trápí dönerflace. Cena kebabu prudce stoupla, mluví se o cenovém stropu

11. května 2024

Pro velkou část německých spotřebitelů je turecký kebab velmi oblíbenou pochutinou, na kterou...

Kamiony dopravců z ciziny unikají v Česku trestu. Zaplatí jen každý druhý

13. května 2024

Premium Řidiči zahraničních kamionů nemusí být v Česku příliš nervózní, pokud překročí povolenou rychlost...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení je v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

Knihovny věcí jsou stále populárnější. Potěší planetu i peněženku

12. května 2024

Obavy z koupě jen občas využívaného či drahého zboží zkoušejí nově řešit takzvané knihovny věcí....

Horečka kolem birkinek pro mileniály trvá, vznikla i háčkovaná verze kabelky

12. května 2024

Kabelka ve tvaru půlměsíce, kterou někteří nazývají „Birkinkou pro mileniály“ a jiní ji zase...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...