Daimler otestoval v provozu „samořiditelný“ autobus. Řidič ho jen jistil

  0:55aktualizováno  0:55
Německý Daimler otestoval takzvaný semiautonomní, tedy téměř samořiditelný, autobus. Po osobních a nákladních autech tak velký výrobce naznačil vizi konce řidičů i v sektoru hromadné dopravy. Zástupci Daimleru ale uznávají, že do sériové výroby je ještě daleko.

Mercedes-Benz Future Bus řízený systémem CityPilot. | foto: Daimler

Nový autobus z dílny německého koncernu Daimler s názvem Mercedes-Benz Future Bus v pondělí absolvoval přibližně dvacetikilometrovou trasu z letiště Schiphol do městečka Haarlem.

Během jízdy vůz zastavoval na světelných křižovatkách či na zastávkách, projížděl tunely a zatáčkami. Zastavoval i před chodci, kteří mu „vběhli“ u zastávek do cesty.

Fotogalerie

Řidič – který přesto v kabině z bezpečnostních důvodů seděl a na jízdu pro jistotu dohlížel – se nemusel volantu ani dotknout. Nešlapal na plyn ani na brzdu.

Autobus plný novinářů na testovací jízdě prezentoval systém pro (polo)autonomní jízdu CityPilot. Ten vychází z obdobného programu pro nákladní vozy.

O řízení se stará systém, který čerpá informace o cestě z kamer, radaru a GPS navigace. Podle zástupců skupiny Daimler je díky tomu schopen zastavovat s přesností na centimetry.

Na druhou stranu je třeba dodat, že jízda probíhala sice za provozu, ale ve speciálním pruhu vyhrazeném autobusům.

Do sériové výroby ještě daleko

Future Bus je příspěvkem Daimleru do probíhajícího závodu o vyvinutí auta bez řidiče. Co se týká hromadné dopravy, leckde už v soukromých areálech zkušebně autonomně jezdí různá vozítka připomínající dodávky – například EZ10 od francouzské firmy EasyMile (více jsme psali zde). Samořiditelný autobus ale ještě k vidění není.

A ani jen tak nebude. Podle slov jednoho z manažerů Daimleru to bude ještě „pár let trvat“. V první vlně se spíše počítá s tím, že do produkce budou postupně pronikat jednotlivé technologie použité v programu – ve formě bezpečnostních prvků.

Týká se to například zdokonalování adaptivního tempomatu, který umí v určitých situacích zastat některé z řidičových funkcí. Trvale se na něj ale zatím spolehnout nelze. Důvěrou v samořiditelné systémy otřásla smrtelná nehoda elektromobilu Tesla, jehož řidič spoléhal právě na automatického pomocníka (podrobněji jsme psali zde).

Právě Tesla je přitom považována za jednoho z nejprogresivnějších představitele evoluční větve automatizace řízení. Tedy směru, který právě přes přidávání podobných vychytávek postupně z normálního auta udělá samořiditelné.

Druhou - revoluční - větev potom reprezentuje hlavně Google, který vyvíjí a testuje úplně nové autonomní vozidlo. Rozšíření všech zmíněných pokusů ale dosud brání legislativa, která v některých státech přinejlepším povoluje regulované testování samořiditelných aut v provozu (více jsme psali například zde).

Křetínského firma sází spíš na dlouhý dojezd elektrobusu

Česko patří ve výrobě autobusů k velmocem. Loni jich místní producenti, společnosti Iveco a SOR, vyrobili rekordních 4 517. Libchavský SOR ale zatím příklad Daimleru následovat nechce. „Autonomním řízením se vůbec nezabýváme,“ říká mluvčí SOR Petr Hájek.

Podle něj má nyní firma ze skupiny EPI Daniela Křetínského jiný cíl, který souzní s nejnovějšími trendy. „Na zářijovém veletrhu v Hannoveru plánujeme představit elektrobus, který bude mít výrazně vylepšený dojezd i dobu dobíjení. Tak, aby byl atraktivní pro městské dopravce,“ prohlašuje mluvčí firmy, která loni vyrobila sedm stovek autobusů.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Cupra Tavascan potvrzuje podobu nové elektrické škodovky

Nový elektrokoncept automobilky SEAT: Cupra Tavascan

VIDEO Seat občas představí něco, co se následně ukáže jako kromobyčejně pozoruhodné. To může být také...

Slováci budou mít obchod s teslami pravděpodobně dřív než Češi

Tesla Model X P90D Ludicrous

VIDEO Nejbližší místa, kde se dají oficiální cestou koupit elektromobily americké značky Tesla, jsou pro...

Do deseti let bude polovina mercedesů na elektřinu, říká nový šéf Daimleru

Källenius odhaluje studii Vision EQS: superluxusního vozu, který se bude...

VIDEO Exkluzivně O tom, zda elektromobily někdy zlevní na úroveň vozů se spalovacím motorem, jakou šanci má vodík, o...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Elektromobilů je čím dál víc, v kraji ale není dost dobíjecích stanic

Elektromobil na hradeckém Masarykově náměstí (5. června 2012)

Jako by Liberecký kraj nevěřil budoucnosti aut na elektřinu. Má totiž ve srovnání s ostatními...

Ford potvrdil, že chystá elektromobil s technikou od Volkswagenu

Volkswagen ID.3

VIDEO Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Nenápadná položka v infografice potvrdila předchozí spekulace. Jedním ze směrů elektrické ofenzivy...

  • Nejčtenější

Největší řetězec v ČR ovládají Vietnamci, mají pětinu trhu, tvrdí šéf svazu obchodu

Největším řetězcem v České republice co do velikosti tržeb je oficiálně Kaufland. Prezident Svazu obchodu a cestovního...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Premium

Řekněte, odkud máte miliony. Soud poprvé rozhodl v prokazování majetku

Podnikatelka L. Š. přiznala příjmy ve výši půl milionu korun. Jenže podle zjištění Finančního úřadu pro Zlínský kraj se...

Naštvaná Schillerová. ČSSD nechce zdanit rezervy na životní pojištění

Sociální demokraté ve středu rozladili ministryni financí za ANO Alenu Schillerovou. Hlasovali při jednání rozpočtového...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Na cestu znovu vyráží Šachový vlak. Tentokrát zamíří na Slovensko

Na pětidenní jízdu po Česku a Slovensku vyráží Šachový vlak, na jehož palubě se odehraje mezinárodní šachový turnaj....

Sněhová kalamita na D1 se opakovat nebude, slibuje nový šéf silničářů

Nově jmenovaný ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl chce veškeré stavební práce na dálnici D1 ukončit k 30....

Další žaloba na Boeing. Piloti Southwest Airlines chtějí 100 milionů dolarů

Piloti americké letecké společnosti Southwest Airlines ženou výrobce letadel Boeing k soudu. Požadují 100 milionů...

Čeští obchodníci chtějí nové emisní poplatky a omladit vozový park

Několikatisícové poplatky za registraci starých a neekologických vozidel chce opět zavést Svaz obchodu a cestovního...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz