Jeden kus zůstane součástí celé české expozice, kterou si v minulých týdnech koupil od českého státu čínský státní podnik Farma československo-čínského přátelství za 33 milionů korun.
Za kapku ale farma platila zvlášť. Kolik stála, se vlastníci, což je česko-argentinský umělec Federico Díaz, pražský galerista Zdeněk Sklenář a podnikatel, lobbista a mecenáš díla Martin Ulčák, rozhodli utajit.
Tajemstvím jsou i náklady na kapku. "Důležité je, že jde o unikátní nápad," řekl MF DNES Sklenář.
Z pohledu na kapku jde vytvořit originální parfém
Kapka je zavěšena v laboratoři se švýcarským přístrojem snímající emoce. Stroj "změří" pocity člověka pozorujícího kapku a poté mu na základě jejich vyhodnocení namíchá v připravených flakonech parfém "na tělo".
Technologii roztavení zlata, kterým se pokryl hliníkový základ kapky, vytvořil dle vlastního know how český podnik Safina. Kapka měří 80 centimetrů na výšku a 50 na šířku, a její velikost odpovídá zhruba tuně zlata. Z ní měla být také původně vyrobena, vláda Jana Fischera k tomu ale nakonec z finančních důvodů nedala souhlas.
To se majitelům, kteří měli díky Ulčákovi zajištěno i financování a sjednáno pojištění zlata s britským finančním ústavem Lloyds, nelíbilo. Nakonec ale Díaz kapku odlil z hliníku a pokryl jen tenkou vrstvou zlata o váze pouhých 3,4 gramu.
"Toto množství, zvolené v situaci, ve které jsme se ocitli po odmítnutí vlády zapůjčit jednu tunu zlata, reflektuje odvahu a připravenost našeho národa podpořit kulturu a umění," podotkl k tomu Díaz, který v současnosti vystavuje svou novou realizaci z pingpongových míčků v muzeu Mass Moca v USA.Číňanka, která uhodla váhu kapky, utratí výhru v Praze
Na tip, kolik váží zlato, jímž je kapka pokryta, byla v českém pavilonu vyhlášena soutěž, která byla včera uzavřena. S odchylkou menší než desetina váhy ji uhodlo devět lidí, všichni z Číny, a každý za to dostal šek na 50 tisíc juanů, tedy v přepočtu 150 tisíc korun.
To je zhruba desetinásobek zdejší průměrné měsíční mzdy. "Udělám večírek a za zbytek pojedu s dcerou do Prahy," řekla jedna z výherkyň, Lu Xian Zhi, která do českého pavilonu zašla náhodou.
Organizátoři české účasti Expa jsou s výsledky pavilonu spokojeni. Do dnešního dne do něj přišlo na 8,5 milionu lidí, což je vůbec nejvíc lidí v historii českých expozic na Expu.
Čína svážela návštěvníky z celé země
Kromě nápaditého pavilonu, v němž je kromě kapky dalším tahákem i expozice Zdeňka Sklenáře o čínském bohu Opičí král, udělal své i fakt, že je Expo v miliardové Číně.
Komunistická vláda, kterou výstava přišla na 58 miliard dolarů, na ni svážela návštěvníky ze všech koutů Číny, a tak i návštěvnost celého Expa překonala dosavadní rekordy. Na šanghajské výstaviště přišlo přes 70,5 milionu lidí a zájem je údajně stále takový, že pár dní před koncem výstavy byly celodenní vstupenky zdraženy ze 160 na 200 juanů, tedy zhruba 600 korun.
Expo končí 31. října a vstupenky na závěrečnou show jsou k dispozici už jen na černém trhu, který podnikaví Číňané rozjeli i s běžnými lístky.