Na otevření Elizabeth Line čekaly davy lidí, uleví přeplněnému metru

  • 2
Pro londýnské cestující se v úterý otevřela nová linka příměstské železnice. Má ulevit přeplněnému metru a nabízí rychlé spojení západních a východních předměstí přes centrum města. Linka nese název Elizabeth Line, v překladu tedy Alžbětina linka.

Na londýnském nádraží Paddington v úterý ráno čekaly stovky nadšenců, aby si vyzkoušely jízdu první soupravou. Svezl se i starosta britské metropole Sadiq Khan, podle kterého nová linka bude pro dopravní situaci ve městě přelomová. „Hrozně se těším. Jako malý kluk na Vánoce,“ cituje jeho slova server News Sky.

Někteří čekali na výjezd prvního vlaku již od půlnoci. „Byla to dlouhá noc, jsem natěšený,“ zmínil vlakový konstruktér Vernon Kerswell, který stál v čele fronty. Stovky dalších nadšenců se připojily ve čtyři hodiny ráno.

Dráha má přes 100 kilometrů. Vlaky budou centrem města jezdit v tunelech, mohou dosáhnout rychlosti až 100 kilometrů v hodině. Mnoho cest bude rychlejší linkou Elizabeth než metrem. Soupravy také mají vyšší přepravní kapacitu než vlaky metra, vejde se do nich až 1 500 cestujících. Vlaky budou stavět ve 41 zastávkách.

V první fázi bude v provozu 21 kilometrů dlouhý úsek dráhy v centrální části Londýna, který spojuje stanice Paddington, Canary Wharf a Abbey Wood. Vyjíždět na něj bude 12 vlaků za hodinu. Na podzim se mají zprovoznit zbylé úseky dráhy, která bude na západě zajíždět až do Readingu a pojede i přes letiště Heathrow. Na východě bude konečnou stanicí Shenfield v hrabství Essex.

Na slavnostní otevření dorazila i královna

Na slavnostní otevření, které se konalo minulý týden, dorazila i královna Alžběta. Na akci ji doprovodil nejmladší syn, princ Edward. „Jsme neuvěřitelně dojatí a vděční jejímu veličenstvu, že dnes dorazila otevřít Elizabeth Line. Bylo fantastické ji vidět,“ komentoval minulý týden účast královny britský premiér Boris Johnson.

Crossrail patří k největším britským infrastrukturním projektům, budoval se přes 12 let a stál téměř 19 miliard liber (545 miliard Kč). Původně měla trať být hotová v roce 2018. Stavba ale nabrala zpoždění a také se podstatně prodražila. Původní rozpočet počítal s investicí 14,8 miliardy liber.

,