Když Japonka Akane Imamura narazila na pracovní inzerát firmy Ispace, nejdřív ho považovala za vtip. Tokijský startup hledal konstruktéra pro vývoj miniaturního měsíčního vozítka. Imamura se nicméně na pozici přihlásila a v roce 2017 v ní začala pracovat jako technička konstrukce kosmických lodí.
Ispace byl v té době ve finálových kolech soutěže Google Lunar X Prize, která slibovala 30 milionů dolarů na výpravy na měsíc (viz box vlevo). Nikdo sice nevyhrál, ale díky více než 90 milionům dolarů získaných z vládou financovaných fondů firma míří vysoko.
Nyní chce svůj byznys postavit na objevování Měsíce – nejdřív klientům přepravovat náklad na lunárních vozítcích a nakonec najít na Měsíci vodu a umět z ní udělat palivo. Dlouhodobým cílem týmu je v roce 2040 pohánět obyvatelnou měsíční kolonii, píše agentura Bloomberg.
Soutěž Lunar X PrizeV roce 2007 ji vyhlásil Google. Uzávěrku na první pohled štědře dotovaného klání o opětovné dobytí musel několikrát posunout (2016, 2018) s tím, jak se ukazovalo, že i jen pouhé umístění zařízení do některého z plánovaných kosmických letů je pro účastníky velmi obtížné. Poslední termín vypuštění byl stanoven na 31. března 2018. Poté, co se ukázalo, že žádný z přihlášených týmů letos se svým vozítkem na Měsíc odstartovat nedokáže, Google soutěž ukončil (psali jsme zde). |
První úkol má na starosti z velké části právě Imamura – sestrojit vozítko, které se bude umět spolehlivě pohybovat po unikátním měsíčním povrchu. Šestatřicetiletá žena vymýšlí konstrukční stránku vozítka. Tedy od návrhu tvaru kol, které si poradí s lunárním reliéfem, až po výběr materiálů, díky nimž bude zařízení odolné a ne těžší než 10 kilogramů. Pomáhá také s konstrukcí přistávacího zařízení. To má v roce 2021 dvě vozítka dopravit na místo určení.
Jednou z největších výzev vývoje dopravního prostředku na Měsíci je, že se nedá s rozumnými náklady testovat v reálném prostředí. Imamura a její tým si však vozítko vyzkoušeli v prostorách japonské agentury pro výzkum vesmíru, které lunární prostředí simulují. Včetně světelných kontrastů a kluzkého písku.
Imamura je nadějí pro ostatní ženy stojící před rozhodnutím buď mít dítě, nebo kariéru. Žije v zemi, kde se loni v indexu Světového ekonomického fóra měřícím nerovnost mezi pohlavím umístila na 110. místě ze 149 zemí. Konstruktérka bojovala, aby zvládla péči o dceru i náročnou práci. Chvíli dokonce zvažovala, že se kariéry vzdá. Nakonec to ale ustála a dnes pracuje na výjimečném projektu.