Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dosud chtěly být světlejší indické ženy. Teď už si kůži bělí i Indové

  16:00
Po generace se světlá kůže „prodávala“ jako znak úspěchu jen mladým indickým ženám. Díky ní měly mít lepší vyhlídky na vdavky a kariéru. Posledních pár let jsou ale hlavní cílovou skupinou kosmetických firem indičtí muži.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Ještě v polovině minulého desetiletí byly v indických reklamách na zkrášlující kosmetiku pro muže vidět jen deodoranty a pěny na holení. Kosmetické firmy ale vycítily příležitost a představily širokou paletu prostředků určených k zesvětlení kůže, píše Quartz.

„Dřív tvořily třetinu uživatelů zesvětlujících krémů pro ženy beztak muži. Proto má uvedení tohoto segmentu na trh smysl,“ míní Dheeraj Sinha, hlavní stratég reklamní agentury Leo Burnett. „Prostě se jen přetransformoval už existující trh.“

V Indii se světlá kůže kulturně bere jako znak krásy a dětem je tento vzkaz vštěpován již od útlého věku. Podle průzkumu agentury Nielsen z roku 2015 indičtí muži žijící ve městech věří, že světlá kůže jim může zajistit lepší pracovní vyhlídky.

Kulturní tlak na světlou pleť si nevymyslely kosmetické firmy. Je to vtěleno ve společnosti, vysvětluje Kiran Khalap, expert na reklamu a komunikaci ze společnosti Chlorophyll. „A netýká se to jen Indie. V Číně a Japonsku užívali produkty na bělení kůže dávno předtím, než potkali západní ‚bílé‘ lidi,“ doplnil.

Péče o pánskou kůži nyní v Indii zažívá boom. Za posledních pět let narostl trh se zkrášlující kosmetikou pro muže o 40 procent. V jeho čele jsou sice stále deodoranty a potřeby na holení, zesvětlující krémy si ale získávají své pevné místo. V roce 2015 tyto produkty podle Euromonitor International v péči o pánskou pleť v Indii dominovaly.

Kalkatská firma Emami například představila celou řadu výrobků pro muže pod svou po desetiletí zavedenou značkou Světlá/-ý a krásná/-ý, včetně zvlhčujícího krému, mýdla na obličej s okamžitým bělícím účinkem a zimního krému na suchou pleť. Mnoho z těchto výrobků propagují bollywoodští herci Shahrukh Khan a Hrithik Roshan.

Globální značka Nivea je v tomto segmentu také zavedená. Čtyři z jejích pěti mýdel na obličej a dva ze tří krémů pro muže nesou označení „bělící účinek“. V ostatních zemích se přitom firma zaměřuje spíš na produkty pro citlivou nebo mastnou pleť.

Hindustan Unilever, indická pobočka holandsko-britského konglomerátu, prodává pánskou řadu Světlý & pěkný od druhé poloviny minulé dekády. Značku, jejíž všechny výrobky mají bělící efekt a některé slibují „viditelně světlejší pleť“, nyní propaguje bollywoodský herec Varun Dhawan.

Portfolio německé značky L’Oréal je sice šířeji zaměřené, ale i zde lze najít přípravky slibující bělejší kůži.

Mezi spotřebiteli však roste povědomí o tom, že výrobci kosmetiky využívají jejich nejistoty a objevují se i obvinění z diskriminace. Tento měsíc například bollywoodský herec Abhay Deol na Facebooku kritizoval své kolegy, kteří na propagaci zesvětlujících krémů vydělávají miliony. Před pár lety zas herečka Nandita Das ve snaze podpořit širší definici krásy představila kampaň „Tmavá je krásná“.

Pokud skutečně lidé začnou být na přirozenou barvu své pleti pyšní, kosmetické firmy se budou muset přizpůsobit. A místo na zesvětlování nabízet třeba výrobky na čištění pleti.

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Kapacita úložišť elektřiny se zvýšila, vznikají však pomalu, varuje agentura

27. dubna 2024

V loňském roce se celosvětově podařilo zdvojnásobit počet baterií sloužících k ukládání elektrické...

Dokonalost japonských knedlíčků kontroluje umělá inteligence. Pomáhá i jinde

27. dubna 2024

V zemi posedlé dokonalostí si žádný výrobce knedlíčků nemůže dovolit prodávat nehezké kusy. Na...

Vývoz českého nábytku klesá, na vině je Německo. Výrobci hledají nové trhy

27. dubna 2024

Export českého nábytku do zahraničí se v loni propadl. V porovnání s předchozím rokem se hodnota...

Na D1 přibudou další zákazy předjíždění kamionů. Chceme plynulý provoz, říká ŘSD

27. dubna 2024  12:27

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo u Velkého Meziříčí druhou etapu rozmísťování značek...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...