Angela Merkelová letos v únoru navštívila Čínu. Pokles v asijské zemi začínají nyní Němci pociťovat. Ilustrační snímek

Angela Merkelová letos v únoru navštívila Čínu. Pokles v asijské zemi začínají nyní Němci pociťovat. Ilustrační snímek

Němci malují vrásky eurozóně. Padají průmyslové zakázky i nálada

  • 233
Nálada v německém průmyslu už druhý měsíc za sebou překvapivě poklesla. Navíc se v největší ekonomice eurozóny začíná projevovat pokles objednávek ze zahraničí. Negativní zprávy mírně znervózňují akciové trhy a zdražují dluhopisy zemím na periferii. Španělé platí za půjčky nejvíce od ledna.

Výnos desetiletých španělských obligací se dostal nad 5,5 procenta a je nejvýše od ledna, kdy trhy cloumala nejistota spojená s vývojem v Řecku.

Nálada v německém průmyslu, kterou měří index PMI, podruhé v řadě spadla na 48,1 bodu. Svědčí to o poklesu země, která je motorem evropské ekonomiky. Navíc se Německu propadají zahraniční zakázky a celková nálada v eurozóně.

"To je trochu rána pod pás teorii, že periferie eurozóny budou sice procházet peklem (bolestivou restrukturalizací a odbouráváním finanční páky), Německo ale současně může díky masivní peněžní expanzi ECB zrychlovat," tvrdí ekonom Jan Bureš z ČSOB, který o indexech informoval.

Na pesimistickou notu v Německu je nicméně podle něj ještě brzy. Zda půjde o výkyv, nebo nepříjemný trend, by mohl ukázat březnový výsledek indexu Ifo, který bude znám příští týden. Index Ifo je důležitý ukazatel důvěry německých firem v německou ekonomiku na základě jejich očekávání dalšího vývoje.

Důvodem zhoršení situace v Německu může být několik. "Zaprvé, pro Němce poměrně důležitá Čína dál zpomaluje, což znovu potvrdil i březnový propad nálady v čínském průmyslu. Zadruhé, i když v dolarových cenách ropa zůstává relativně levná, v eurech v roce 2012 lámala rekordy, a to může brát řadě evropských podnikatelů vítr z plachet. A zatřetí, v řadě slabých periferních ekonomik se vlivem nového kola úspor zrychluje propad domácí poptávky," dodal Bureš.

To se projevuje i propadem v registracích nových automobilů. Například v Itálii jsou skoro o 20 procent nižší.