Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Čína zavřela přístav kvůli jedinému nakaženému. Dopravci očekávají potíže

  7:00
Čína ve čtvrtek uzavřela jeden z svých klíčových terminálů v přístavu Ning-po Čou-šan v provincii Če-ťiang na východě země. Důvodem k uzavření třetího nejrušnějšího přístavu světa bylo zjištění jediného případu nákazy covidem u jednoho zaměstnance. Letos je to už druhý případ uzavření důležitého čínského přístavu kvůli koronaviru. To způsobuje potíže mnoha společnostem z celého světa.
Odborníci varují před potížemi napříč globálním dodavatelským řetězcem....

Odborníci varují před potížemi napříč globálním dodavatelským řetězcem. Problémy kvůli covidu nastaly i v přístavu Jen-tchien ve městě Šen-čen, kde byl nedostatek pracovníků. (15. června 2021) | foto: Shutterstock

Přístav Ning-po je podle objemu kontejnerů třetím nejvytíženějším přístavem na světě. Podle údajů Světové rady pro námořní dopravu v roce 2019 odbavil 27,49 milionu kontejnerových jednotek.

Podle čínských státních médií se ve středu až do odvolání pozastavily všechny příchozí a odchozí služby v terminálu, který je klíčový pro obsluhu zásilek do Evropy a Severní Ameriky.

„Čína má vůči covidu nulovou toleranci. Jeden pozitivní test a hned se všechno uzavře,” uvedla pro CNBC generální manažerka sdružení pro odvětví zásobování a nákupu Sourcing Industry Group Dawn Tiurová a dodala, že tento postoj Číny povede k vážným důsledkům pro dodavatele z celého světa.

Podle analytiků přístup Číny k covidu, kdy kvůli jedinému případu zastaví fungování důležitého přístavu, vyvíjí ještě větší tlak na už tak dost napjaté řetězce dodavatelů.

Dodavatelské řetězce byly letos již značně omezeny potížemi, jako je nedostatek kontejnerů nebo incident s lodí v Suezském průplavu. Ceny kontejnerové dopravy navíc celý letošní rok prudce rostou.

Podle globálního indexu kontejnerové přepravy Freightos Baltic se sazby za přepravu kontejnerů z Číny a východní Asie na západní pobřeží Severní Ameriky letos zvýšily o více než 270 procent na více než 15 800 USD za TEU. To je zkratka z anglického Twenty-foot Equivalent Unit, 1 TEU je ekvivalentem jednoho 20stopého kontejneru.

Mezitím sazby na východní pobřeží vzrostly o více než 220 procent a podle indexu dosáhly více než 17 500 USD za TEU.

Vyšší náklady

Analytici varují, že dojde k dalším zpožděním a spotřebitelé budou muset pravděpodobně nést náklady. Už v červnu totiž vyvolala nákaza covidem přerušení provozu v přepravních uzlech v jižní Číně včetně klíčových přístavů Jen-tchien ve městě Šen-čen a v Kantonu, což bylo vůbec poprvé, kdy Čína pozastavila provoz v přístavech kvůli případům nákazy koronavirem.

Tiurová pak poukázala na to, že dřívější červnová odstávka vedla k tomu, že klíčový terminál v Šen-čenu v důsledku toho snížil 70 procent vývozu a doba čekání na zpracování zásilek se ztrojnásobila ze 3 na 8 až 9 dní.

„Nedostatek kontejnerů již nyní zatěžuje globální dodavatelské řetězce. Vzhledem k tomu, že Ning-po je třetím největším kontejnerovým přístavem na světě, toto uzavření již tak špatnou situaci ještě zhoršuje. Pokud to bude podobné jako v červnu a doba na přesun lodí přes přístav se zdvojnásobí nebo ztrojnásobí, budeme svědky podstatného a dlouhodobého dopadu na vývoz, který ovlivní prázdninovou nákupní sezónu a podpoří inflaci,“ řekla Tiurová.

Inflace by se totiž mohla zvednout kvůli rostoucí ceně kontejnerové přepravy, na základě které pak dopravci přesunou vyšší náklady na konečnou cenu pro spotřebitele. 

Komplikace na všech úrovních

Podle Maria Ciabarra ze společnosti Quantum Metric, která se zabývá analýzou dat, se ale problémy projeví na všech úrovních. „Přerušení obchodu nepředstavuje problém pouze pro lodní dopravu a spotřebitele, ale také pro výrobce, kteří se spoléhají na kritické dovážené komponenty,“ uvedl. 

„Množství zásob bude hlavním problémem maloobchodníků, kteří budou stát před rozhodnutím, zda mít omezené nebo žádné zásoby určitého zboží, nebo zda místo toho zvládnout vyšší náklady spojené s leteckou přepravou zboží,“ doplňuje.

Někteří odborníci se ale obávají, že zdaleka nejde o poslední uzávěru nějakého z čínských přístavů. „Čínský přístup nulové tolerance covidu znamená, že úředníci budou upřednostňovat zmírnění pandemie před vším ostatním, zejména vzhledem k vysoce nakažlivé povaze kmene delta a rizikům, která současná epidemie představuje pro budoucí hospodářské výsledky ve třetím čtvrtletí,“ uvedl Nick Marr z The Economist.

Právě kvůli mutaci delta momentálně v Číně dochází k opětovnému nárůstu případů a čísla nově nakažených jsou nejvyšší od začátku ledna. Čínské úřady proto začaly testovat ve velkém a v několika oblastech zavedly rozsáhlá omezení pohybu, a to včetně Pekingu a několika dalších velkých měst.

Autor:
  • Nejčtenější

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Němce trápí dönerflace. Cena kebabu prudce stoupla, mluví se o cenovém stropu

11. května 2024

Pro velkou část německých spotřebitelů je turecký kebab velmi oblíbenou pochutinou, na kterou...

Kamiony dopravců z ciziny unikají v Česku trestu. Zaplatí jen každý druhý

13. května 2024

Premium Řidiči zahraničních kamionů nemusí být v Česku příliš nervózní, pokud překročí povolenou rychlost...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení je v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

Knihovny věcí jsou stále populárnější. Potěší planetu i peněženku

12. května 2024

Obavy z koupě jen občas využívaného či drahého zboží zkoušejí nově řešit takzvané knihovny věcí....

Horečka kolem birkinek pro mileniály trvá, vznikla i háčkovaná verze kabelky

12. května 2024

Kabelka ve tvaru půlměsíce, kterou někteří nazývají „Birkinkou pro mileniály“ a jiní ji zase...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...