Přístav Ning-po je podle objemu kontejnerů třetím nejvytíženějším přístavem na světě. Podle údajů Světové rady pro námořní dopravu v roce 2019 odbavil 27,49 milionu kontejnerových jednotek.
Podle čínských státních médií se ve středu až do odvolání pozastavily všechny příchozí a odchozí služby v terminálu, který je klíčový pro obsluhu zásilek do Evropy a Severní Ameriky.
„Čína má vůči covidu nulovou toleranci. Jeden pozitivní test a hned se všechno uzavře,” uvedla pro CNBC generální manažerka sdružení pro odvětví zásobování a nákupu Sourcing Industry Group Dawn Tiurová a dodala, že tento postoj Číny povede k vážným důsledkům pro dodavatele z celého světa.
Podle analytiků přístup Číny k covidu, kdy kvůli jedinému případu zastaví fungování důležitého přístavu, vyvíjí ještě větší tlak na už tak dost napjaté řetězce dodavatelů.
Dodavatelské řetězce byly letos již značně omezeny potížemi, jako je nedostatek kontejnerů nebo incident s lodí v Suezském průplavu. Ceny kontejnerové dopravy navíc celý letošní rok prudce rostou.
Podle globálního indexu kontejnerové přepravy Freightos Baltic se sazby za přepravu kontejnerů z Číny a východní Asie na západní pobřeží Severní Ameriky letos zvýšily o více než 270 procent na více než 15 800 USD za TEU. To je zkratka z anglického Twenty-foot Equivalent Unit, 1 TEU je ekvivalentem jednoho 20stopého kontejneru.
Mezitím sazby na východní pobřeží vzrostly o více než 220 procent a podle indexu dosáhly více než 17 500 USD za TEU.
Vyšší náklady
Analytici varují, že dojde k dalším zpožděním a spotřebitelé budou muset pravděpodobně nést náklady. Už v červnu totiž vyvolala nákaza covidem přerušení provozu v přepravních uzlech v jižní Číně včetně klíčových přístavů Jen-tchien ve městě Šen-čen a v Kantonu, což bylo vůbec poprvé, kdy Čína pozastavila provoz v přístavech kvůli případům nákazy koronavirem.
Tiurová pak poukázala na to, že dřívější červnová odstávka vedla k tomu, že klíčový terminál v Šen-čenu v důsledku toho snížil 70 procent vývozu a doba čekání na zpracování zásilek se ztrojnásobila ze 3 na 8 až 9 dní.
„Nedostatek kontejnerů již nyní zatěžuje globální dodavatelské řetězce. Vzhledem k tomu, že Ning-po je třetím největším kontejnerovým přístavem na světě, toto uzavření již tak špatnou situaci ještě zhoršuje. Pokud to bude podobné jako v červnu a doba na přesun lodí přes přístav se zdvojnásobí nebo ztrojnásobí, budeme svědky podstatného a dlouhodobého dopadu na vývoz, který ovlivní prázdninovou nákupní sezónu a podpoří inflaci,“ řekla Tiurová.
Inflace by se totiž mohla zvednout kvůli rostoucí ceně kontejnerové přepravy, na základě které pak dopravci přesunou vyšší náklady na konečnou cenu pro spotřebitele.
Komplikace na všech úrovních
Podle Maria Ciabarra ze společnosti Quantum Metric, která se zabývá analýzou dat, se ale problémy projeví na všech úrovních. „Přerušení obchodu nepředstavuje problém pouze pro lodní dopravu a spotřebitele, ale také pro výrobce, kteří se spoléhají na kritické dovážené komponenty,“ uvedl.
„Množství zásob bude hlavním problémem maloobchodníků, kteří budou stát před rozhodnutím, zda mít omezené nebo žádné zásoby určitého zboží, nebo zda místo toho zvládnout vyšší náklady spojené s leteckou přepravou zboží,“ doplňuje.
Někteří odborníci se ale obávají, že zdaleka nejde o poslední uzávěru nějakého z čínských přístavů. „Čínský přístup nulové tolerance covidu znamená, že úředníci budou upřednostňovat zmírnění pandemie před vším ostatním, zejména vzhledem k vysoce nakažlivé povaze kmene delta a rizikům, která současná epidemie představuje pro budoucí hospodářské výsledky ve třetím čtvrtletí,“ uvedl Nick Marr z The Economist.
Právě kvůli mutaci delta momentálně v Číně dochází k opětovnému nárůstu případů a čísla nově nakažených jsou nejvyšší od začátku ledna. Čínské úřady proto začaly testovat ve velkém a v několika oblastech zavedly rozsáhlá omezení pohybu, a to včetně Pekingu a několika dalších velkých měst.