Vypadat japonsky se firmám v Číně může vymstít. Slibují, že budou čínštější

  10:39
Protijaponské nálady v pevninské Číně sílí. Své by o tom mohla vyprávět čínská značka, které v minulosti paradoxně k obchodnímu úspěchu dopomohlo, že se tvářila jako japonská. Přitom to není tak dávno, co do Země vycházejícího slunce jezdily za vyhlášenou pohostinností miliony Číňanů. Tomu je nyní nejspíš konec.
Fotogalerie3

Obchod řetězce produktů pro domácnost Miniso v čínské Šanghaji. Jeho logo nápadně připomíná mulitibilionový japonský brand Uniqlo. (24. srpna 2022) | foto: Profimedia.cz

Značka Miniso je čínský maloobchodní prodejce levného zboží pro domácnost. V pevninské části země přibližně tři tisíce prodejen a její červeno-bílé logo připomíná značku japonského módního gigantu Uniqlo.

Ve svém podnikání se čínský brand prosadil právě díky estetice, která by se dala označit za poctu modernímu japonskému brandingu, píše agentura Bloomerg.

K Japonsku odkazují i další detaily: kromě totožných barev používá firma v logu i japonské znaky. Interiér prodejny, výrobky i anglický název zase připomínají prodejny hirošimského maloobchodního řetězce Daiso, který se proslavil prodejem produktů za 100 jenů (18 korun).

Co je japonské, to je dobré?

Miniso je jednou z prvních čínských firem, která se bez ostychu hlásila k pověsti japonských značek vyznačujících se kvalitou prodávanou za nízké ceny. Čínští spotřebitelé se totiž dlouhá léta nemohli nabažit značek, jako je Uniqlo nebo Muji, ale ve stále izolovanější a čím nacionalističtější Číně se nyní zdá, že vypadat japonsky je spíše riziko nežli výhoda.

Největší vlna kritiky vůči firmě Miniso se zvedla letos v červenci, kdy španělská pobočka společnosti zveřejnila na Instagramu fotografie hraček princezen Disney oblečených v tradičním čínském čeongsamu, typu šatů mandžuského původu, které však chybně označila jako japonské panenky gejši.

Podle reakce čínských médií jsou podobné chyby nepřípustné. Cena akcií společnosti klesla po tomto marketingovém přešlapu o více než 37 procent.

Panenky od Disneyho v čínských tradičních šatech označené jako gejši

Firma se proto rozhodla, že vzhled, který ji katapultoval ke slávě, je špatný a v rámci procesu „dejaponizace“ se všem čínským zákazníkům omluvila, že propříště již bude „čínštější“. Společnost následně v omluvě uvedla, že od roku 2019 pracuje na odstranění všech japonských prvků ze svých čínských obchodů.

Změní se také zahraniční pobočky, kontrola nad příspěvky na sociálních sítích bude centralizována v Číně. Nejmenovaní vedoucí pracovníci budou potrestáni interně.

„Miniso je od začátku do konce čínská společnost a chce být poctivou čínskou značkou,“ uvedla v prohlášení firma. „Děkujeme médiím a veřejnosti za jejich dohled a podporu,“ dodala.

I japonská společnost Muji, která se specializuje na prodej produktů pro domácnost a důraz klade na politiku „no brand – no logo“, se nyní v Číně potýká s problémy kvůli klesajícím prodejům. Na jedné ze stránek čínské platformy Weibo se nedávno objevil hashtag „Proč Číňané už neradi kupují Muji“.

Odsudky ze strany sociálních médií přicházejí i přesto, že japonský řetězec se veřejně postavil na stranu čínské vlády způsobem, jakým by to většina západních a japonských společností neudělala. Muji například otevřeně tvrdí, že používá bavlnu z oblasti Sin-ťiang, kde podle amerického ministerstva zahraničí dochází ke zneužívání ujgurské pracovní síly.

Značka získává přibližně polovinu svých příjmů mimo domácí trh právě z Číny. Pouhý zlomek zisků pochází z USA.

Její trable v posledních týdnech jsou potvrzením faktu, že firmy podnikající v Číně se musí rozhodnout, zda se zavděčí Pekingu, anebo zda budou dbát varování lidskoprávních aktivistů. Někdy ale ani to nestačí.

Čí jsou Senkaku

Přestože mohou být případy těchto dvou značek ojedinělými epizodami, symbolizují vzplanutí protijaponských nálad v Číně. Na počátku roku 2000 zde propukly demonstrace kvůli historickým křivdám, v roce 2012 se v několika čínských městech odehrály nepokoje na protest proti tomu, že Japonsko koupilo (od soukromého vlastníka) ostrovy Senkaku ve Východočínském moři, které nyní Tokio kontroluje. Na ně si však činí nárok také Čína.

V zemi dochází i k dalším incidentům. Několik japonských podniků a továren se v poslední době stalo cílem čínských útoků; jednoho muže neznámi pachatelé téměř ubili k smrti kvůli tomu, že řídil japonskou toyotu.

Číňanku zatkla a vyslýchala policie. Fotila se na ulici v japonském kimonu

Dalším zřejmým prvkem v pozadí zhoršujících se bilaterálních vztahů mezi Čínou a Japonskem je citlivé téma Tchaj-wanu. Čína vypálila rakety na ostrov právě ve chvíli, kdy v Tchaj-peji byla na návštěvě předsedkyně Sněmovny reprezentantů USA Nancy Pelosiová.

Střely dopadly do výlučně japonské ekonomické zóny. Čína následně prohlásila, že otázka Tchaj-wanu je základem vztahů s Japonskem, jejím bývalým okupantem. Peking a Tokio si příští měsíc připomenou 50 let od normalizace vztahů.

Japonsko: čínský turistický ráj?

Otázka Tchaj-wanu stejně jako způsob, jakým Čína v současnosti využívá podobných mezinárodních akcí pro domácí propagandistické účely, je samozřejmě důležitá. Relativní útlum protijaponských nálad v posledních desítkách let se totiž časově shodoval s masovou výměnou turistů oběma národy v historicky nebývalém měřítku.

Stále bohatší Číňané objevovali Japonsko, které se pomalu proměňovalo v čínský turistický ráj. Počet čínských turistů v Japonsku se v letech před vypuknutím pandemie zdesetinásobil a v roce 2019 navštívilo zemi téměř 10 milionů Číňanů.

Čínské rakety vyděsily Japonsko. Obává se eskalace, zvažuje posílení obrany

Celkem jich mezi lety 2013 až 2019 navštívilo zemi přibližně 44 milionů. Průzkumy také ukazují, že se v tomto období také zlepšil vztah Číňanů k Japonsku na rekordní úroveň.

Každoroční průzkum think-tanku Genron NPO například zaznamenal, že počet Číňanů kteří ještě v roce 2019 zemi navštívili a tehdy měli pozitivní dojem z Japonska, prudce vzrostl z pouhých 5,2 procenta v roce 2013 na 46 procent.

Je nyní těžké prodávat v Číně příběh o „japonskosti“ jako o špatnosti, když miliony Číňanů na vlastní kůži poznaly tradiční japonskou pohostinnost omotenaši, doma vaří rýži v japonských vařičích, mají japonská vyhřívaná záchodová prkénka a jejich děti jí japonskou dětskou výživu.

Respondenti průzkumu společnosti Genron doposud pravidelně uváděli jako důvod pozitivního dojmu Japonska na Číňany právě kvalitu japonského zboží i vysokou úroveň chování jeho obyvatel. Není divu, že na této zálibě v tomto období vydělala také společnost Miniso.

Vzdálení dvou ekonomik

Dnes se však tento kanál vzájemných vztahů, zdá se, uzavřel. Čína nadále pokračuje ve své strategii „zero covid tolerance“ a stále nařizuje každému, kdo vstoupí do země, týdenní pobyt v izolaci. Japonsko zase neprojevuje příliš velké nadšení navracet se k masovému turismu z roku 2019 a své hranice po epidemii otevírá jen neochotně.

Japonsko dříve či později obnoví turistiku v plném rozsahu, tamní politici naznačují, že další na řadě je návrat bezvízového styku. Ale i poté, co se tak stane, je jen malá naděje, že se mezi návštěvníky vrátí i čínští turisté, kteří tvořili třetinu ročních návštěvníků. Příběh společnosti Miniso by mohl být podle Bloombergu jen prvním signálem, že se dvě největší asijské ekonomiky od sebe ještě více vzdálí.

Autor:

Pět let a čtyři miliardy. Bývalý hotel InterContinental v Pařížské se opět otevřel

Nejčtenější

Test řeckých jogurtů: Tučné i plné bílkovin. Který je ale nejlepší?

Premium

Jako superpotravina se dnes označuje kdeco. Přitom jogurtu – zvlášť originálnímu řeckému, který je plný bílkovin, vápníku, vitaminu D a probiotik – by takové ocenění slušelo.

Americké značky pod palbou. Číňané na sítích odhalují, kde se vyrábí luxus

Napětí mezi USA a Čínou se přelévá i do světa módy. Čínští uživatelé sociálních sítí ve videích ukazují, že luxusní zboží s etiketou Made in USA ve skutečnosti často vzniká v čínských továrnách....

Pět let a čtyři miliardy. Bývalý hotel InterContinental v Pařížské se opět otevřel

Po pěti letech znovu otevřel luxusní hotel na kraji Pařížské ulice v Praze. Bývalý hotel InterContinental se po rozsáhlé rekonstrukci za čtyři miliardy korun proměnil v pětihvězdičkový Fairmont...

USA přitvrdily s nerosty. Chtějí od Ukrajiny zpětně zaplatit za pomoc a ničím neručit

Poslední verze návrhu dohody o nerostných surovinách mezi Ukrajinou a Spojenými státy obsahuje přísnější podmínky než ta předchozí. Nyní Washington požaduje, aby Kyjev zaplatil miliardy dolarů za...

Velikonoční otevírací doba obchodů. Co můžete očekávat letos

Většina obchodů bude otevřená v průběhu Velikonoc, ale zákonné omezení na Velikonoční pondělí stále platí. Čerpací stanice, lékárny a obchody na nádražích zůstanou v provozu. Své prodejny uzavře také...

EU přiznává příliš byrokracie. Změny se mají týkat i GDPR, což nahrává lobbistům

Nejkomplexnější a nejznámější nařízení EU o ochraně osobních údajů, tedy GDPR, má doznat velkých změn. Evropští zákonodárci chystají návrh, který výrazně oseká zavedená pravidla z roku 2018....

19. dubna 2025  18:39

Velikonoční plýtvání. Za každou vyhozenou potravinou jsou zmařené litry vody

Velikonoce bývají svátky hojnosti, ale i nadměrného plýtvání. Každé vyhozené vejce nebo plátek masa s sebou nese i stovky litrů zbytečně spotřebované vody, uvádí dánská společnost Too Good To Go a...

19. dubna 2025

Trump ukradl dětem Vánoce, říká novozélandský podnikatel. Hračky výrazně zdraží

Zvýšení cel na čínské zboží zasáhlo známého výrobce hraček, značku Zuru. Její zakladatel, Novozélanďan Nick Mowbray, nyní varuje, že ceny hraček v USA kvůli Trumpovým clům vzrostou tak, že některé...

19. dubna 2025

Velký test českých e-shopů: Zrychlují dodání, ale selhávají při vracení zboží

Čeští e-shopeři zrychlují, zákazníci mají čím dál častěji zboží doma už druhý den po objednání. Přesto ale v mnoha ohledech stále zaostávají, a to například ve způsobu, jakým řeší vrácení zboží, nebo...

19. dubna 2025

Nenechte se zaskočit. Jeden z řetězců zavře obchody i na velikonoční neděli

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že ty s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít zavřeno během některých svátků. Mezi ně patří Velikonoční pondělí, které letos připadá...

19. dubna 2025  10:01

Méně vývozu, více zážitků. Čínští důchodci pomáhají zmírnit dopady cel

Čínská vláda hledá nové způsoby, jak rozhýbat domácí ekonomiku a zmírnit palčivé důsledky amerických cel. Jedním z chystaných kroků je také snaha podpořit důchodce k tomu, aby začali více cestovat a...

19. dubna 2025

V Česku letos zaniklo nejvíce firem od roku 1990. Celkově ale jejich počet stoupá

V prvním čtvrtletí v Česku zaniklo 4 639 firem, což je nejvíce od roku 1990, od kdy se tato data sledují. Zároveň ale vzniklo 8 695 společností, nejvíce od prvního čtvrtletí 2017. V Česku se tak...

19. dubna 2025  8:54

Slintavka škodí, i když tu není. Decimuje český agroturismus

Strach ze slintavky a kulhavky nezkomplikoval jenom chod zemědělských podniků, ale zkazil mnoha rodinám i klidné strávení velikonočních svátků na farmách. Některé podniky, zvlášť které mají silnější...

19. dubna 2025

Ropovod TAL posílil, Česko už ruské dodávky nepotřebuje. Družba však zůstává

Premium

Česká republika je od třetího dubnového týdne výhradně zásobována neruskou ropou, a to západní cestou přes Transalpinský ropovod TAL a na něj navazující ropovod IKL. První navýšené dodávky neruské...

19. dubna 2025

Od královského fondu ke kryptoměně: dvě kauzy, které spojují stejní lidé

Jsou to dva na první pohled odlišné projekty – investiční skupina s údajným napojením na malajskou královskou rodinu a technologický startup v oblasti kryptoměn. Přesto je spojuje podobná struktura,...

18. dubna 2025  18:18

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Návrat západních firem do Ruska je na stole. O zakázky se bojí IT společnosti

Ruský IT sektor se obává o svou budoucnost. Na trhu se totiž hlasitěji začíná hovořit o návratu firem ze Západu. Takové vyhlídky vyvolávají vlnu nejistoty a obav. Opětovný vstup zahraničních firem by...

18. dubna 2025

Destinace Hello Kitty. Japonské letiště se přejmenovalo, aby přilákalo návštěvníky

Neobvyklý zážitek si mohou odnést cestující na japonské letiště Oita po dobu příštích šesti měsíců. Bude totiž přejmenováno na počest fiktivní postavičky původem z Japonska Hello Kitty. Akce se koná...

18. dubna 2025  16:31