Autobus společnosti Student Agency. Ilustrační foto

Autobus společnosti Student Agency. Ilustrační foto | foto: Roman Čejka, MF DNES

Brusel: Za zpoždění v dálkových autobusech se bude platit

  • 36
Cestující v autobusech budou mít nejspíš větší práva na náhrady v případě zdržení nebo zrušení cest. Na nových pravidlech se dohodly členské země a Evropský parlament. V některých případech budou moci cestující získat občerstvení, část peněz za jízdenku nebo dokonce ubytování v hotelu.

Nové nařízení posiluje práva cestujících v přepravě do i nad 250 kilometrů. Na delších tratích, trvajících déle než tři hodiny, vzniká například nárok na kompenzace ve formě občerstvení nebo ubytování, pokud se odjezd zdrží o více než 90 minut. Pokud se protáhne o více než dvě hodiny, bude si moci klient vybrat z možností pokračovat v jízdě, přesměrovat jízdenku nebo si nechat zpoždění finančně kompenzovat.

V individuálních případech by měl dopravce povinnost zajistit až dvě noci v hotelu v maximální ceně 80 eur za noc. To by se netýkalo případů extrémního počasí a živelných pohrom. Postiženým a osobám se sníženou mobilitou by také měl dopravce zajistit bezplatnou asistenci při výstupu a nástupu do vozidla, a pokud to bude nezbytné, i bezplatnou přepravu pečující osoby.

Nařízení také počítá s kompenzacemi v případě ztráty či zničení zavazadel (až 1 200 eur na jeden kus) nebo v případě smrti či zranění cestujícího (až 220 tisíc eur na cestujícího).

Na cestách kratších než 250 kilometrů budou o něco menší nároky na finanční kompenzace. Dopravce se nesmí dopouštět diskriminace postižených osob a osob se zhoršenou mobilitou a v případě poškození jejich vybavení při nehodě musí uhradit škody. Legislativa stanovuje i informační minimum, které musí cestující vědět před odjezdem a během jejich cesty a také musí vědět o svých právech.

Náklady ponesou firmy

"Z pohledu cestujícího jsou nová pravidla vítaná a pomůžou ke zkvalitnění dopravních služeb. Avšak z pohledu podnikatelů v dopravě se jedná o zvýšenou odpovědnost, která zvýší finanční náklady," komentoval to mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Na Student Agency opatření nebude mít podle mluvčího Aleše Ondrůje velký dopad, protože cestujícím v mezinárodní i vnitrostátní přepravě poskytuje kompenzace už šest let. "Jakmile bude legislativa schválená, závazná a platná, doladíme případně smluvní a přepravní podmínky," sdělil Ondrůj.

Žluté autobusy poskytují náhradu u zaviněných zpoždění, jako jsou poruchy vozidel, nad 30 minut. Výše kompenzace záleží na poměru doby zpoždění a celkové jízdní doby dané linky. U autobusu, který má být na cestě hodinu a zpozdí se o třicet minut, má zákazník nárok na kompenzaci ve výši 50 %. Firma proplácí i snížené pohodlí a špínu.

"Nová práva cestujících zajistí pasažérům kvalitnější služby a umožní jim cestovat ve větší duševní pohodě. Dohoda také doplňuje poslední díl skládačky. Pro cestující vzniká ucelená právní záchranná síť ve všech typech přepravy, která jim umožní cestovat kamkoliv budou chtít," uvedl viceprezident Evropské komise zodpovědný za dopravu Siim Kallas.

Země EU původně chtěly, aby pravidla platila jen u cest delších než 500 kilometrů. Nakonec to bude jen 250 kilometrů. Nová pravidla musí nyní schválit Evropský parlament a Rada EU, platit by mohla nejdříve od roku 2012, ale spíše až v roce 2013.

Platby Student Agency za horší kvalitu

Nárok na 20 procent z ceny jízdného při nefunkční klimatizaci nebo například toaletě.

Zákazníkovi se kompenzace načte zpět na jeho jízdenku (přes čárový kód). Může si vyzvednout peníze v hotovosti nebo je využít pro zakoupení další cesty se Student Agency.

Zákazník dostává kompenzaci při zpoždění, které vzniklo zaviněním Student Agency, u zpoždění spoje nad 30 minut. Výše kompenzace se odvíjí od poměru mezi délkou zpoždění a celkovou délkou jízdní doby příslušné linky.