Americká Federální agentura pro letectví (FAA) deleguje své úkoly přímo na zaměstnance výrobců letadel. Dlouhodobá praxe sklízí kritiku poslední dva roky – od chvíle, co havarovaly dva letouny Boeing 737 Max. Tehdy se začalo mluvit o tom, jestli jsou pracovníci soukromé firmy skutečně schopni hájit zájmy federálního regulátora.
FAA nyní došla k závěru, že za špatné plnění certifikačních úkonů mohou nejméně čtyři manažeři z továrny v Jižní Karolíně. Mezi nimi i viceprezident továrny pro letouny 787, vedoucí kvality či ředitel dodávek letadel. Ti podle šetření údajně vyvíjeli nepřiměřený tlak na zaměstnance mezi zářím 2018 a květnem 2019, do úkonů certifikace zasahovali, a vyžadovali inspekce u letadel, které ke kontrole vůbec nebyly způsobilé.
Vedoucího jednotky, který nátlak ze strany manažerů nahlásil, potrestali tím, že ho odmítli povýšit. Jiným zaměstnancům vyhrožovali, že je vyhodí. Někdy manažeři prý také čekali před továrnou a měřili, jak dlouho zaměstnancům inspekce trvá. Obvinění agentura popisuje v pětistránkovém dopisu odpovědné vedoucí Beth Pasztorové.
„Nepřiměřený tlak jakéhokoli typu je v rozporu s našimi hodnotami a nebude tolerován,“ reaguje vedení společnosti Boeing na krok FAA. Dvě pokuty v celkové výši 1,25 milionů dolarů (víc než 27 milionů korun) jsou podle firmy jasnou připomínkou jejich závazků.
Nutno však říct, že vina neleží jen na zmíněných manažerech. Podle federální agentury nastavil Boeing během let 2017 a 2019 organizační strukturu v rozporu s programem delegování úkolů. V programu funguje zvláštní tým zaměstnanců pověřen zastupováním FAA a prováděním nezávislých inspekcí výroby letadel jménem agentury. Nicméně manažeři měli pravomoci, které jim nenáležely a celý proces certifikace tak mohli ovlivňovat.
Boeing slibuje, že se polepší
Nejspíš i kvůli tomu reagoval na trest Boeing smířlivě. „Obvinění byla náležitě nahlášena, vyšetřena a sdělena prostřednictvím FAA,“ uvedl mluvčí společnosti Peter Pedraza s tím, že firma již začala s nápravou. Podle agentury Reuters je ale možné, že se Boeing bude snažit pokutu snížit.
Ostrov do zástavy nestačil. Aerolinky Virgin Atlantic žádají o pomoc USA |
Nepřiměřený tlak na zaměstnance Boeingu již dříve prokázaly další mezinárodní regulační orgány zkoumající certifikaci Boeingu 737 Max po dvou haváriích letounu. Už z průzkumu z roku 2016 vyplývá, že téměř čtyřicet procent z celkem 523 zaměstnanců, kteří měli na starosti certifikace, se setkalo s šikanou nebo donucování na pracovišti.
Zisk v nedohlednu
Boeing od chvíle prvního pádu letounu 737 Max stíhá jedno neštěstí za druhým. Ve čtvrtek se společnost dočkala zhoršení výhledu hodnocení úvěrové spolehlivosti od mezinárodní ratingové agentury S&P. Podle agentury je možné, že leteckému průmyslu bude odraz ode dna koronavirové krize trvat déle, než se očekávalo.
Boeing po více než 50 letech ukončí výrobu obřího letounu 747 |
Boeing v dubnu oznámil, že zruší víc než patnáct procent pracovních míst ve výrobě komerčních letadel a deset procent pracovních míst napříč celou společností. Podle finanční zprávy z minulé středy přijde firma o šestnáct tisíc zaměstnanců – devatenáct tisíc propustí a tři tisíce nových lidí zaměstná.
Nejistota panuje i kolem návratu letounu Boeing 737 Max zpátky na nebe. Za druhé čtvrtletí počítá společnost se ztrátou 2,4 miliardy dolarů (skoro 56 miliard korun). Zisku firma naposledy dosáhla ve třetím čtvrtletí loňského roku.