Soudkyně Morgan Zurnová v úterý večer místního času uvedla, že pád prvního ze dvou letounů 737 MAX měl být pro vedení firmy „výstražným světlem“ ohledně bezpečnosti automatizovaného systému řízení letu MCAS, jehož vadné fungování úřady označují za možnou příčinu obou havárií.
„Představenstvo tomu mělo věnovat pozornost, ale místo toho věc ignorovalo,“ uvedla soudkyně s tím, že vedení firmy „veřejně lhalo o tom, jak dohlíželo na dodržování bezpečnosti letounů 737 MAX“.
V červnu zahájil v USA činnost fond s 500 miliony dolarů (10,6 miliardy korun) na odškodnění pozůstalých po téměř 350 obětech, které v roce 2018 způsobil pád letounu 737 MAX v Indonésii a o rok později v Etiopii.
Proč havarovaly Boeingy 737 Max? Firma spěchala a porušila vlastní zásady |
Fond je součástí urovnání v celkové výši 2,5 miliardy dolarů (53,2 miliardy Kč), které v lednu uzavřelo s Boeingem americké ministerstvo spravedlnosti.
Urovnání umožnilo společnosti Boeing vyhnout se trestnímu stíhání, ale nemělo dopad na občanskoprávní spory příbuzných obětí, které nadále pokračují. Dvojice havárií způsobila Boeingu ztrátu zhruba 20 miliard dolarů (429 miliard korun).