Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Test taxislužeb: Jeden dorazí za minutu, jiný nepřijede vůbec

  5:00
Z nedávných šarvátek mezi taxikáři a řidiči Uberu vyšli vítězně hlavně zákazníci: ceny šly dolů, taxikáři jsou ochotní a služby rychlé. Až na výjimky. Vyzkoušeli jsme, jak v létě fungují taxi vozící klienty na letiště v Praze, Brně a Ostravě.

ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Vozíte se rádi taxíkem, ale nechcete každý měsíc projezdit půlku výplaty? Vyplatí se dobře vybírat, několikakilometrová jízda se může u jednotlivých taxislužeb lišit až o stovky korun. Zjistil to aktuální Test MF DNES.

Podrobné výsledky testu taxislužeb najdete zde

Vyzkoušeli jsme 14 taxislužeb v Praze, Brně a Ostravě. V hlavním městě jsme za 17,5 km dlouhou cestu z pražského Anděla na Letiště Václava Havla platili od 135 Kč (to byla promo akce) po „ďábelských“ 666 korun. V Ostravě byl rozdíl cen jízdy z centra do Mošnova (24 km) přes tři stovky. V jihomoravské metropoli jsme za cestu z Dominikánského náměstí do Tuřan (13,8 km) platili od 382 do 504 korun.

A to jsme vždy využili buď aplikace v chytrém telefonu, nebo dispečink – pokud bychom si na taxi mávli na ulici nebo si pro něj zašli na štafl, byly by rozdíly v cenách nejspíš ještě vyšší – ceníky taxislužeb totiž obvykle odměňují „objednání“ až dvacetiprocentní slevou.

Operátoři při objednávání sami od sebe nepodávají informaci o ceně. Není však ostuda zeptat se na ni, tím spíš, že některé taxislužby neumožňují platbu kartou u řidiče. Zdá-li se vám cena vysoká, prostě objednávku zrušte.

Jestliže taxislužba využívá objednávací aplikaci, cenu vidíte předem v ní. Ale pozor, někdy nakonec budete do peněženky sahat pro daleko víc. U AAA taxi se figurantovi stalo, že skutečná cena byla o 100 korun dražší než původní odhad. Ještě hůře jsme dopadli u společnosti Profitaxi. Z předpokládaných 290 korun na webovém formuláři bylo nakonec oněch 666 Kč. Vysvětlení? Na webu se počítá s bonusovými akcemi, o které si však klient musí speciálně říci, vysvětlují jednatelé společnosti.

Nechcete-li riskovat cenové překvapení na konci jízdy, objednejte si přepravu přes Uber či Liftago – u nich si vybíráte řidiče podle hodnocení zákazníků, podle času dojezdu a podle ceny – co si vyberete, to máte a není třeba později diskutovat. Jen u Uberu pozor – traduje se, že je levný, rozhodně to ale neplatí vždy. Když jsme si objednávky zkoušeli nanečisto, cenové nabídky patřily v některých okamžicích k nejvyšším.

Za pět minut však bylo vše jinak – hodně záleží na aktuální situaci.

Pouhých 30 sekund

Test jasně ukázal, že nejlepší je objednávat taxi přes aplikaci v mobilu. Většinou to funguje spolehlivě a není třeba se bát ani toho, že budete na auto dlouho čekat. V Praze jsme většinou nastupovali do vozu do sedmi minut, nejrychlejší taxík dokonce dorazil 30 sekund od odkliknutí objednávky. Brno a Ostrava se obvykle vešly do deseti minut čekání. Takže žádné nervy a plánování – auto můžete v klidu objednat až ve chvíli, kdy už stojíte na ulici se všemi zavazadly.

Ovšem i výjimky se našly. Nejproblematičtější v Praze bylo Zónové taxi. Na auto jsme čekali nejdéle a v jednom případě vůbec nedorazilo – původní (už tak dlouhou) osmnáctiminutovou dobu příjezdu řidič telefonicky prodloužil o 20 minut kvůli dopravní situaci.

Když nedorazil ani v prodlouženém termínu, volali jsme mu a on se vymluvil na dispečink, který nám měl dát vědět, že nedorazí vůbec. Vzhledem k tomu, že na trase mezi letištěm a centrem nikde nebyly bezvýchodné zácpy, domníváme se, že řidič dostal někde lepší zakázku, které dal přednost.

Ostatně něco podobného se nám stalo i při objednávání u společnosti Taxi Praha – operátor poněkud složitě zprostředkoval Tick Tack taxi. Řidič se pak zmínil, že se často stává, že krátké jízdy dispečink přiděluje ticktakům, zatímco lukrativnější meziměsta s cizinci dostává Taxi Praha. Podobných záměn se dočkali i figuranti v Brně a v Ostravě. Jako klientovi vám to může být celkem jedno, pokud tedy nesbíráte taxi body v některém z věrnostních programů.

Když vám aplikace nebo operátor nahlásí dobu čekání, která se vám zdá dlouhá, jízdu jednoduše zrušte a objednejte si taxi u jiné společnosti. Obvykle na to stačí jedno kliknutí, pouze u Zónového taxi je třeba i přes objednání přes aplikaci jízdu zrušit zavoláním operátorovi.

Jízdu zrušte včas

A pozor – zrušení si rozmyslete včas – může se stát, že když zrušíte jízdu a řidič už na vás čeká, naúčtují vám storno poplatek. Přímo v ceníku ho uvádí Bolt (50 či 100 Kč). Pokud máte nahlášenou platbu v hotovosti, nikdo z vás padesátikorunu násilím dostávat nebude – jen si možná na dispečinku udělají u vašeho telefonního čísla malý černý puntík, aby si dali pozor příště.

Podrobné výsledky testu taxislužeb najdete zde

V Praze a v Brně jsme jako figuranty využili i cizince. Zajímalo nás, zda ceny, které jim taxikáři naúčtují, budou srovnatelné. Většinou byly. V některých případech měl dokonce cizinec cenu o pár korun nižší. Zásadnější rozdíl jsme zaznamenali jen u společnosti Uber, ten však byl dán spíš různou dobou objednání služby než národností klienta.

Cizinci ocenili, že řidiči i dispečeři buď uměli dobře anglicky, nebo se alespoň o domluvu mile snažili. Výjimkou byla brněnská Vi3, jejíž operátorka zavěsila, když uslyšela angličtinu. Udělala to několikrát, takže o náhodu nejspíš nešlo.

Ještě jedna věc, kterou jsme zaznamenali při jednotlivých jízdách: všechna auta byla čistá, nikdy nepřijela žádná „plečka“. Řidiči byli milí a řídili dobře. Jen v několika případech byl klient nejistý, pokud šlo o způsob jízdy: řidič Boltu jel dost riskantně – na padesátce skoro stovkou; někteří řidiči Tick tack taxi a Top1Taxi esemeskovali nebo telefonovali bez handsfree.

Prémiové testy

Zařizujete si domácnost, nakupujete sportovní výbavu, chystáte se na dovolenou? S výběrem toho nejlepšího zboží či služeb na míru pomohou nezávislé spotřebitelské testy. Exkluzivně na iDNES Premium.

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

Novinářka Lenka Vichnarová a její pomocníci František Dvořák z redakce Auto....

Exkluzivně I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Test lískooříškových pomazánek: Den zpříjemní za cenu přehršle cukru a tuku

ilustrační snímek

Dát si hrst lískových ořechů by bylo zdravější, mlsat krém vyrobený doma zase levnější. Jenže co...

Od Amazonu po Voyo. Velký test streamovacích služeb našel obří rozdíly

ilustrační snímek

V jedné můžete vybírat z dvou set filmů a seriálů, ve druhé z osmi tisíc. V jedné je speciální...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2023: Horská kola s pevným rámem

Superior eXP 8089

Hardtaily, tedy modely elektrokol s přední odpruženou vidlicí, mají výsadní postavení jako skutečný...

Test loveckých salámů nepotěšil: Hodně tuku a soli, ale občas i kousky kostí

ilustrační snímek

Nemá smysl si nalhávat, že je lovecký salám bůhvíjak přínosný pro náš jídelníček. Není. Ani...

  • Nejčtenější

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Němce trápí dönerflace. Cena kebabu prudce stoupla, mluví se o cenovém stropu

11. května 2024

Pro velkou část německých spotřebitelů je turecký kebab velmi oblíbenou pochutinou, na kterou...

Knihovny věcí jsou stále populárnější. Potěší planetu i peněženku

12. května 2024

Obavy z koupě jen občas využívaného či drahého zboží zkoušejí nově řešit takzvané knihovny věcí....

Horečka kolem birkinek pro mileniály trvá, vznikla i háčkovaná verze kabelky

12. května 2024

Kabelka ve tvaru půlměsíce, kterou někteří nazývají „Birkinkou pro mileniály“ a jiní ji zase...

Panenská příroda za sedm miliard. Šest tisíc hektarů Arktidy je na prodej

12. května 2024

V daleké Arktidě se na trhu objevil pozemek o velikosti Manhattanu za 300 milionů eur (7,48...

Kabely jsme schovali do bambusu. Berlín vládne trendu balkonových solárů

12. května 2024

Obyvatelé největšího německého města mají otevřenou cestu k novému využití sluneční energie. Stojí...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...