Protokol testu
- Třiadvacet vzorků nanuků jsme nakoupili v běžné obchodní síti (Albert, Lidl), v internetových obchodech s potravinami (Košík.cz, Rohlík. cz) a u firem zaměřených na mrazené výrobky (řetězec Iceland, Family Market, Polarnakup.cz).
- Do výběru jsme zařadili nanuky, které jsou uvnitř bílé a mají mléčnou, smetanovou či vanilkovou příchuť a které jsou pokryty čokoládovou nebo kakaovou polevou. Výběr odpovídá preferenci chutí českých zákazníků podle spotřebitelského auditu společnosti Nielsen.
- Nanuky jsou rozděleny do jednotlivých kategorií podle toho, jaká surovina je základem pro jejich výrobu (tvaroh, případně jogurt; mléko; voda), případně neobsahují laktózu, lepek nebo cukr.
- Test platila MF DNES ze svého rozpočtu. Nanuky stály od 3,90 Kč/kus do 398 Kč/balení.
- Hlavním kritériem při porovnávání nanuků byly jejich senzorické vlastnosti. Ty hodnotila pětadvacetičlenná porota složená z laiků. V dotaznících, v nichž posuzovali především vůni a chuť, hodnotili jednotlivé vzorky známkami jako ve škole od jedničky do pětky, měli možnost udělit i známku s minusem.
- Na výslednou známku mělo vliv i složení nanuku (hlavně zda obsahuje kokosový tuk či olej, jak velké množství ho je a jestli a jaké obsahuje přídatné látky), výživové hodnoty (množství přidaného cukru a tuku a poměr nasycených a nenasycených mastných kyselin) a cena za jednu porci.
Známku tvoří:
60% výsledek senzorického hodnocení
10% obsah cukru
10% obsah a složení tuků
10% celkové složení
5% energetická hodnota
5% cena