Nabídka na vývěsních štítech, poutačích, ve vitríně u vchodu do hospody či na tabuli před ním se musí shodovat s nabídkou uvnitř restaurace a nakonec i s tím, co dostanete na talíři či ve sklenici.
Není tudíž možné, aby byl venku před restaurací poutač na značku piva, kterou uvnitř vůbec nepodávají. Je však možné, a v praxi běžné, že v restauraci nabízejí ještě jiné druhy piva. Totéž platí o jídle. Jestliže je v nabídce na tabuli kuřecí steak a vnucují vám steak z vepřového masa, porušuje restaurace zákon.
Co dělat
V případě, že se nabídka liší od toho, co vám číšník přinese, nápoj či jídlo ihned vraťte. Nesmíte však pivo vypít a steak sníst. Máte právo nezaplatit, protože jste si objednali něco jiného. Pokud se nedohodnete s číšníkem, obraťte se na vedoucího či majitele a snažte se spor vyřešit na místě. S případnou stížností se můžete také obrátit na Českou zemědělskou a potravinářskou inspekci.
Pivo pouze k jídlu?
Podávat pivo pouze k jídlu žádný zákon nezakazuje. Pokud tak v restauraci skutečně činí, musí vás o tom ale informovat, a to na viditelném místě (cedulí nad barem, na nápojovém či jídelním lístku). Podle odborníků z vysoké školy hotelové je však těžko představitelné, že by taková praxe fungovala v zahraničí. Dle jejich soudu jde o záměrnou diskriminaci hostů.
Dobrá restaurace se nesnaží klamat ani diskriminovat zákazníky. Vždy tedy bude podávat jen takové jídlo a pití, které nabízí. Personál vyjde hostům vstříc v jakékoli maličkosti. Ve špatné restauraci dovolí majitel nebo provozovatel, aby venku visel poutač s oblíbenou značkou piva, ačkoli ho v hospodě už netočí. Důležité je totiž přilákat hosty. Vrcholem je, když vás číšník na změnu sortimentu ani neupozorní.
Jak se bránit - pivo či jídlo, které jste si neobjednali, vraťte - snažte se dohodnout na místě s personálem, neplaťte však, co jste nechtěli - do restaurace, kde diskriminují zákazníky, příště nechoďte - v případě sporu s personálem se obraťte na Českou zemědělskou a potravinářskou inspekci |