Pokud si objednáte celou lahev, musí ji číšník přinést zavřenou a otevřít ji až před vámi. Nařizuje mu to vinařský zákon. Jestliže chcete pouze „dvě deci“, pak je v pořádku, když je číšník přinese již nalité. Na baru či výčepu však musí být etikety na lahvích, z nichž se nalévá, vidět.
I vinný střik je nutné podle zákona namíchat vždy před očima zákazníka, buď na baru, nebo přímo u stolu. Není tedy možné, aby vám číšník přinesl ke stolu předem namíchaný nápoj, pokud si to nepřejete.
Pozor na podchlazená vína. Snížením teploty se změní chuť a na první ochutnání nemusí být patrné, že s vínem něco není v pořádku. Pokud se vám víno zdá příliš studené, můžete je vrátit. Každé víno má svoji doporučenou teplotu. Platí - bílé se má podávat při teplotě 8 až 10 °C, červené od 13 °C výše.
Ve špičkových restauracích nabídnou k posouzení i korkovou zátku. Můžete si k ní přičichnout a třeba i odnést. Zůstane na stole ve speciálním stojánku. V mizerné hospodě to dělají jinak. Zbytky z nedopité lahve putují do jedné nádoby, aby pak posloužily těm, kteří si objednají „dvě deci“.
Jestliže víno není v pořádku, je zkvašené, smrdí myšinou, zdá se tříslovité či unavené, máte právo jej odmítnout a neplatit. Zda máte pravdu, posoudí číšník, vedoucí provozovny, v lepších restauracích sommeliér. Pokud vám víno opravdu „jen“ nechutná, a jinak je v bezvadném stavu, zaplatit ho jednoduše musíte.
Jak se bránit - otevřenou lahev vína odmítněte - podchlazené víno vraťte - odmítněte i namíchaný vinný střik, pokud to nebylo vaše přání - prokazatelně špatné víno neplaťte - v případě sporu s personálem se obraťte na hygienickou stanici či Českou obchodní inspekci |