(Ne)správné účtování

Jídlo může být vynikající, obsluha ochotná a rychlá. Podstatné však je, jestli host na závěr zaplatí skutečně jen za to, co v restauraci snědl a vypil. Zákon na ochranu spotřebitele jasně říká, že restaurace musí naúčtovat správné ceny a poskytovat služby za ceny, které byly předem řádně sjednané. Jinými slovy řečeno, ceny za jídlo a pití, které jsou vyvěšeny ve vitríně před vchodem do restaurace nebo napsány křídou na tabuli, se musí shodovat jak s cenami, které jsou na jídelním lístku uvnitř podniku, tak s cenami, které vám na závěr za útratu naúčtuje číšník.

Není proto možné, aby v restauraci účtovali jakékoli příplatky či doplatky, které nebyly předem na jídelním lístku uvedeny, nebo vás na ně číšník neupozornil. Nelze tedy účtovat příplatek za to, že brambory byly „nové“, či doplatek za oblohu, která byla součástí jídla, ačkoli vy jste si ji neobjednali, a ani u jídla na jídelním lístku nebylo na skutečnost, že se za oblohu doplácí, upozorněno.

Účtenka

Záleží na restauraci, jakým způsobem vystaví účtenku. Může to být buď proužek papíru, na který objednávku zapisuje číšník, nebo dostanete pokladní blok, na kterém jsou rozepsány jednotlivé položky. Podle odborníků z vysoké školy hotelové by se vás měl číšník vždy před uzavřením účtu zeptat, zda budete platit každý zvlášť, nebo dohromady. Na vaše přání je vám povinen společný účet rozpočítat. Každá restaurace musí také ze zákona na vyžádání vystavit daňový doklad o útratě. Pokud platíte kartou, nikdy ji nespouštějte z očí. Raději si vyžádejte účtenku a jděte ji k pokladně sami zaplatit.

Spropitné

Zákon zakazuje, aby si restaurace automaticky připočítávala k účtu spropitné. Pokud na takovou praxi upozorňuje jídelní lístek, je to rovněž protizákonné. Podle pedagogů z vysoké školy hotelové je to však zcela běžné a v zahraničí legální. Rozhodnete-­li se dát „dýško“, měla by se jeho výše pohybovat mezi pěti až deseti procenty.

Pokud vám číšník naúčtuje nesprávnou cenu, ať už nevědomky či vás chce evidentně ošidit, trvejte na přepočítání. Jestliže jsou na papírové účtence jen čísla a čárky, je vám číšník povinen jednotlivé položky rozepsat. Pokud se s ním nedohodnete, obraťte se na majitele. Snažte se spor vyřešit na místě, rozhodně však neplaťte, co nemáte. Na nepoctivou restauraci si můžete stěžovat na České obchodní inspekci.

V dobrých restauracích vystavují jen pokladní účtenky. Ty lze rozdělovat podle objednávek hostů na několik podúčtů. Na účtence je přesně rozepsaná konzumace, a to pod názvem či kódem jídla podle jídelního lístku. Číšník ve špatné restauraci vás bude nejen chtít při závěrečném účtování „vzít na hůl“, ale také si třeba během večera odnese papírovou účtenku k sobě na výčep a tam si bude „potají“ připisovat čárky za nevypitá piva.

Jak se bránit
- neplaťte žádné doplatky, které nebyly uvedeny v jídelním lístku či vás na ně v restauraci neupozornili
- špatný účet si nechte přepočítat
- spropitné nejste povinni platit, je to odměna personálu za dobré služby
- v případě sporu s personálem se obraťte na Českou obchodní inspekci