20 rad pro výběr jazykové učebnice

Regály v knihkupectvích se v posledních letech prohýbají pod nabídkou jazykových učebnic. A také zdaleka ne všechny nabízejí studentovi bezvadně zpracované učivo. Jak se v nabídce orientovat?

Pokud nechcete sáhnout vedle a koupit jen průměrný výrobek, řiďte se při výběru následujícími pravidly (která platí jak pro dospělé, tak pro děti).

1. Poraďte se s odborníkem

Zamyslete se nad tím, jak budete studovat. Zda budete ve skupině vedené učitelem, či sami s lektorem, případně zvolíte samostudium. V prvním i v druhém případě vám nejlépe poradí učitel, kterému vysvětlíte svou situaci (pokročilost, cíle, časové možnosti atd.). Při samostudiu volte učebnice pro samouky.

2. Odpovídá mentalitě dítěte/dospělého

Aby vás učebnice bavila, musí odpovídat vašemu věku a mentalitě. Těžko budete ve čtyřiceti letech nadšeni příběhy středoškoláků a naopak. Zvláště důležité je toto kritérium u dětí.

3. Audio či video doplňky

Bez audio či video kazety, která je kvalitně namluvena rodilým mluvčím, se dnes již pořádný výukový materiál neobejde. Poslech a porozumění mluvenému textu jsou důležité aspekty. Texty z kazet musí být přepsány v učebnici či pracovním sešitu. Pokud toto není součástí učebnice, raději se jí vyhněte.

4. Rozsah učebnice

Učebnice musí mít rozsah, který jste schopni za určitý čas, třeba za rok, zvládnout (12 lekcí). Objemné knihy ztrácejí po čase efekt.

5. Přehlednost

Kniha nesmí být chaotická, nepřehledná. Na první pohled musí být jasné, co se kde nachází a co k čemu patří.

6. Orientace v učebnici

Určité jevy (například gramatika, nová slovíčka) by měly být stejně vyznačeny - například shodnou barvou, zarámováním a podobně. Také jednotlivé lekce by od sebe měly být jednoznačně odlišeny.

7. Systematičnost

Probíraná látka musí mít systém. Měla by na sebe především navazovat, aby se nestalo, že jev běžně používaný v lekci pět je vysvětlen až v lekci deset.

8. Interaktivní přístup

Ideální je, má-li učebnice přímý odkaz na internetu. Pokud lze vědomosti jeho pomocí rozšiřovat, je to určitě velký přínos.

9. Tvořivá práce

Probíraná látka by se neměla přijímat jen pasivně. Aby mělo učení efekt, je zapotřebí samostatně vymýšlet a zapojovat nově naučené.

Kolik stojí učebnice

Pro děti

učebnice

100 až 320 Kč

pracovní sešit

90 až 280 Kč

Pro dospělé

učebnice

 230 až 470 Kč

pracovní sešit

100 až 320 Kč

Zdroj: knihkupectvi

10. Samostudium

Učebnice by měla dovolit samostudium, k němuž není zapotřebí pedagog. Měla by mít výklad gramatiky v češtině či dvojjazyčná zadání cvičení.

11. Srozumitelné vysvětlení

Všechny výklady musí být jasné, názorné, pro začátečníky ideálně v češtině či doplněny českým textem. Jev v cizím jazyce by měl být porovnán se shodným v češtině.

12. Transkripce

Slovíčka musí mít nutně přepis výslovnosti, aby bylo zřejmé, jak je vyslovovat.

13. Gramatika v češtině

Kniha musí obsahovat ucelený přehled gramatiky, jež je v učebnici probírána. Gramatika by měla být, zejména pro děti či jazykově méně zdatné studenty, v českém jazyce.

14. Slovníček

Učebnice musí obsahovat obousměrný slovník, v němž je možno nalézt všechna základní probíraná slovíčka.

15. Kapitola o výslovnosti

Některá z úvodních částí se má věnovat pravidlům výslovnosti. Pokud je učebnice neobsahuje, bude studium značně ztížené.

16. Opakovací lekce

Po několika lekcích by vždy měla být jedna opakovací. Sestavené úkoly musí dát odpověď na otázku, zda jste učivo zvládli, nebo je nutné se ještě některým oddílům věnovat.

17. Pracovní sešit

Pracovní sešit má obsahovat úkoly, jež korespondují s probíranou látkou. Zadání cvičení je vhodné jak v češtině, tak ve studovaném jazyce.

18. Klíč

Všechna cvičení musí mít klíč se správnými řešeními. Jinak ztrácejí smysl.

19. Odkazy

Pokud probíraný jev souvisí s jiným jevem, měl by být u něj na daný jev odkaz (například na číslo stránky, kapitolu). Jde o to, aby se jednotlivé aspekty neprobíraly izolovaně, ale v souvislostech.

20. Ilustrace

Mohou například usnadnit komplikovaný výklad gramatiky.


Vybírat jazykovou učebnici byste měli vždy podle toho, jakým způsobem a kde se hodláte učit. Samouk potřebuje jiný typ než člověk, jemuž výuku zprostředkovává kvalifikovaný lektor.