Spor o pražskou šunku pokračuje. Restauratér o ni bude bojovat u soudu

  1:53aktualizováno  1:53
Jeden z nejúspěšnějších českých restauratérů Tomáš Karpíšek, který chce oprášit někdejší věhlas pražské šunky, prozatím prohrává svůj boj o pochoutku s masnami. Úřad průmyslového vlastnictví totiž zneplatnil ochrannou známku "pražská šunka", kterou si v roce 2007 restauratér nechal zapsat.

Restauratér Tomáš Karpíšek dál bojuje o pražskou šunku. Bude se o ni soudit. | foto: MF DNES

Toto slovní spojení chtěl zapsat například i pro tužky, propagační předměty, obrazy, omalovánky či historické brožury. A právě to úřadu vadilo.

"Vzhledem k tomu, že si lidé pod názvem pražská šunka představí produkt, a nikoli nějakého konkrétního výrobce, není možné takto ochrannou známku zapsat," uvádí Zuzana de Korver, vedoucí rozkladového senátu Úřadu průmyslového vlastnictví.

Kromě nejrůznějších reklamních předmětů chtěl restauratér zapsat slovní ochrannou známku mimo jiné i na restaurační činnost, přípravu jídel a výrobků studené kuchyně. A to zase vadilo výrobcům masných výrobků.

"Podle některých právních výkladů by to mohlo znamenat, že by výrobky s názvem pražská šunka nesměl vyrábět nikdo jiný. Proto jsme usilovali o zrušení této známky," uvedl jeden z představitelů masen, které stojí proti Karpíškovi. Dnes může výrobky s tímto označením vyrábět prakticky kdokoli.

Spor o šunku vyřeší soud

Je jasné, že boj o šunku podnikatel jen tak nevzdá. "S největší pravděpodobností budeme podávat správní žalobu. Úřad totiž nyní vydal rozhodnutí, jímž jde proti svému předchozímu verdiktu. Dříve nám totiž ochrannou známku zapsal," uvedl Karpíškův advokát Vilém Daněk.

Záměry majitele sítě Ambiente jsou přitom chvályhodné. Chce totiž název tradiční pochutiny, která se na našem území vyrábí od dob Rakouska-Uherska, propagovat jak v tuzemsku, tak v zahraničí a udělat z ní vyhlášenou pochoutku, jakou představuje například parmská šunka. Proč by měl mít práva na výrobu pochutiny jen Tomáš Karpíšek?

"Protože i za první republiky tady byla výroba této šunky monopolizovaná, a když se vyslovil její název, všichni si vybavili jediného výrobce," uvedl Daněk. Antonín Chmel, který výrobek nejvíce proslavil, jej vyvážel až do Ameriky.

A právě na Chmelovu tradici chce Karpíšek navázat. Jde mu především o to, aby se pražská šunka vyráběla stejnou metodou jako za časů své největší slávy. S tím však nesouhlasí masny, které tvrdí, že v její výrobě mají dlouholetou tradici a naopak Karpíšek je v této branži nováčkem. Nekonečný spor tak zřejmě bude muset rozhodnout až nejvyšší správní soud, kam se případ kvůli sérii očekávaných odvolání dostane.

Se šunkou začal Karpíšek ve svých restauracích

Když se v roce 2007 Karpíšek rozhodl, že oživí zašlou slávu pražské pochutiny, plánoval, že vlastní šunku začne nabízet nejdříve exkluzivně v síti svých restaurací Ambiente. Dnes je již nedílnou součástí jídelníčku velké části z nich.

Například v nově otevřeném pražské podniku Lokál, jenž návštěvníkům připomene tu lepší část atmosféry pohostinství 80. let, ji podává s křenem jako tradiční předkrm.

Pravá pražská šunka se musí nakládat, udit i vařit i s kostí. Základní surovinou jsou zhruba pěti- až osmikilové kýty z mladých vepřů, které musí několik týdnů ležet v láku. Pak se maso udí a nakonec povaří.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Neplatič Amazon. Druhý rok v řadě nebude platit federální daň z příjmu

Jeff Bezos, prezident a výkonný ředitel amerického obchodního portálu Amazon.com

Část Američanů se zájmem čekala na to, kolika místná bude federální daň, kterou zaplatí technologický gigant Amazon. Ta...

Coca-Cola chce znovu zabodovat. Do boje nasadila pomeranče

Nová příchuť Coca-Coly, Coca-Cola Orange

Společnost Coca-Cola minulý týden odhalila novou příchuť svých světoznámých kofeinových nápojů – pomeranč. Je to první...

Facebooku hrozí obří pokuta za ochranu soukromí. Může jít do miliard dolarů

Ilustrační snímek

Facebooku hrozí, že v USA dostane od Federální komise pro obchod (FTC) vůbec nejvyšší pokutu, která kdy byla udělena...

Najdete na iDNES.cz