Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škoda Auto jako Airbnb. Firma chce lidi naučit půjčovat nevyužitá auta

  1:00
Prodej nových aut a náhradních dílů už nebude pro Škodu Auto v budoucnu jediným příjmem. Firma chce získat část tržeb také z prodeje digitálních služeb. I kvůli tomu založila speciální dceřinou společnost Škoda Auto DigiLab. Ta zatím testuje například systém půjčování aut nebo spolujízd.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Zcela mimo automobilku, v pražských Holešovicích, vymýšlí tým vedený Jarmilou Plachou, jaké služby by mohla Škoda Auto v nadcházejících dekádách prodávat. „Zjišťujeme, jaké potřeby by mohli mít zákazníci v souvislosti s mobilitou, abychom jim mohli nabídnout odpovídající služby,“ říká Plachá.

Řídí se přitom heslem jednoho ze svých bývalých šéfů Jacka Stacka, někdejšího generálního ředitele České spořitelny. Přísloví, které v automobilovém světě plném techniků může narážet: „Implement first, improve later.“ Nejprve přijít co nejdříve na trh s produktem a pak ho postupně zlepšovat.

Novou službu už testují zaměstnanci

První konkrétní aplikaci firma začala používat v rámci společnosti. Jmenuje se Jezdíme spolu a na první pohled připomíná služby typu Blablacar na spolujízdu. Firma chce s její pomocí vyřešit problém s nedostatkem parkovacích míst a dát dohromady tisíce lidí, kteří denně jezdí po stejných trasách do práce.

„Chtěli jsme pro zaměstnance něco, co zůstane zdarma, u Blablacaru tato jistota není,“ říká Plachá. Firma proto koupila technologii od společnosti SAP a spustila systém pro zaměstnance. Teď se bude tři měsíce testovat, používá ho už přes pět set lidí.

Po testování služby pro zaměstnance bude firma zvažovat, zda systém nepustí i mezi své klienty. Tedy pokud se prototyp osvědčí. „Hledáme nová řešení mobility pro své zákazníky,“ dodala.

Práci svého týmu přirovnává k trychtýři, na jehož širším okraji jsou různé startupové projekty, spolupráce s inovativními společnostmi, tvorba vlastních nápadů, spolupráce s univerzitami a inovačními centry. Na nejužším konci pak zůstane pár nápadů, které končí realizací. „Chováme se v podstatě jako venture kapitálový fond, který hledá příležitosti. Pro nás je ale nejdůležitější najít přidanou hodnotu pro zákazníka – důvod, proč danou službu bude chtít používat,“ upřesnila Plachá. Celkem už prošlo DigiLabem zhruba čtyřicet projektů.

Spolupracuje přitom s podobnými inovačními centry, která má skupina Volkswagen po celé Evropě, a vzájemně nápady sdílejí. I proto, aby nedělali na témže problému. Letos chce DigiLab otestovat osm „prototypů“ nových digitálních služeb.

Velká část z nich má souviset s městy. Automobilka nyní jedná o partnerství s lokalitami, kde chce testovat své technologie, například chytré parkování bez nutnosti instalovat speciální senzory či jiný hardware.

Technologie pracuje na algoritmu založeném na datech z mobilní sítě, který vám najde nejbližší parkovací místo – respektive určí pravděpodobnost, se kterou zaparkujete v blízkosti místa, které si určíte. Podobně by v budoucnu šlo například rezervovat dopředu místo u dobíjecích stanic.

Nemusí jít jen o služby zákazníkům. Proto teď například připravují první testování jednoho startupu, který nabízí řešení, jak podle zvuku stroje poznat, zda se neblíží jeho závada. To by mělo do budoucna ušetřit například za opravy nebo výpadky výroby.

Jedno auto pro více lidí

Konkrétní nápady, které budou žít svým životem déle, než je doba testování, nechce firma příliš zveřejňovat. U některých chce využít model, který je podobný stávajícím službám, ale pro jiný obor. Tak například vzniká projekt na půjčování aut mezi lidmi, kterému pracovně říkají Airbnb pro auta. Zatímco původní myšlenkou Airbnb bylo využívání nevyužitých bytů, v případě řešení od DigiLabu jde o auta. Podobný koncept v Česku už představil Leo Express pod značkou Smilecar, ale Škoda věří, že přesvědčí k možnosti pronajmout své auto více lidí.

„Myslím, že zázemí velké značky ve spojení s pojištěním služby může přesvědčit více lidí a překonat nedůvěru k tomu, aby auto půjčili někomu, koho neznají,“ míní Plachá. Cílem služby není jenom nabídnout možnost vlastníkům aut vydělat peníze v čase, kdy zrovna vůz nepotřebují, ale rovněž dopřát mobilitu těm, kteří z nějakého důvodu nechtějí auto vlastnit, ale občas ho potřebují.

Škoda Auto DigiLab přitom vychází z prognóz, že mladší generace se již tolik nefixuje na vlastnictví věcí, a proto nechtějí nová auta kupovat. Chtějí pouze jezdit. Takový trend je současně pro automobilky velkou hrozbou, protože poptávka po autech může kvůli němu výrazně klesnout. I proto automobilka hledá cestu, jak možné příjmy nahradit, ale zároveň nabízet služby mobility všem zákazníkům, ať již chtějí auto vlastnit, nebo si ho chtějí jen vypůjčit.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...