Škoda začíná s výrobou octavií v Africe. Zbaví se vysokých dovozních cel

  1:00aktualizováno  1:00
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto začne vyrábět auta na dalším kontinentě. Po Evropě a Asii nyní míří do Afriky. Během několika týdnů začne podle informací MF DNES výroba škodovek v Alžírsku. Firma tak chce zachytit růst stále zatím relativně malého severoafrického trhu. Škoda se výrobou na místě navíc zbaví vysokých cel na dovezená auta.

Škoda Octavia Combi třetí generace - bezpečnostní prvky | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

„Mohu potvrdit, že se zahájením výroby v Alžírsku v letošním roce počítáme. Bližší informace ale v tuto chvíli poskytovat nebudeme,“ řekl mluvčí automobilky Tomáš Kubík. Podle informací MF DNES se má v Africe vyrábět více modelů, jisté jsou octavie.

Škodovky se budou vyrábět v závodě, který bude společným podnikem Volkswagenu a alžírské společnosti Sovac, která se zabývá distribucí vozů koncernových značek v Alžírsku. Výroba zatím nebude příliš velká: sto aut denně.

Fotogalerie

Nová montážní hala vzniká ve městě Relizane – 220 kilometrů od hlavního města Alžíru. Volkswagen už dříve v tiskové zprávě uvedl, že kromě octavií se tu budou dělat modely Volkswagen Golf a Caddy a Seat Ibiza.

Volkswagen je další evropskou automobilkou, která se rozhodla na severu Afriky vyrábět. Zatím největší zastoupení tu má Renault, který v Maroku vyrábí i například dacie. Maroko se postupně stává základnou automobilek, odkud se vyvážejí auta už i do Evropy. Alžírský závod VW zatím bude vyrábět hlavně pro severoafrický trh.

Africký trh má potenciál

„Montáž je pro nás efektivním způsobem, jak začít s výrobou v Alžírsku. Poskytneme školení místním zaměstnancům v kvalitě, výrobě a logistice tak, aby odpovídala evropským standardům,“ řekl Andreas Lauenroth, šéf zahraničních výrob Volkswagenu. VW bude mít v závodě zatím minoritní podíl.

Podle Jana Linharta, partnera odpovědného za služby pro automobilový průmysl KPMG, je africký trh z hlediska aut zatím poměrně málo rozvinutý. Jeho velikost se pohybuje kolem jednoho milionu prodaných nových osobních aut ročně, což se zhruba blíží velikosti španělského trhu.

„V Evropě je pět zemí, které mají větší prodeje než celá Afrika. Prodejům přitom dominují čtyři země – JAR, Egypt, Maroko a Alžírsko,“ dodal Linhart. Podle něho je ale v souvislosti s investicemi do infrastruktury a rozvojem jednotlivých regionů možné očekávat rostoucí zájem o osobní automobily. „V jednotlivých zemích však mohou být velké výkyvy v důsledku nestabilní politické či ekonomické situace. Poptávku většiny chudších afrických zemí nyní uspokojují zejména dovozy ojetých aut,“ dodal Linhart.

Krok do Alžírska má i jiné důvody: firma se tím zbaví vysokých cel, která jsou na dovozová auta uvalena. Tomu odpovídá i výrobní kapacita, která se rovná zhruba dodávkám koncernu tamějším zákazníkům. „Umožní tak překlenout celní bariéry uvalené Alžírskem na dovoz nových aut. Podobnou strategii volí automobilky i na dalších trzích s vysokými dovozními cly, především v Číně, Rusku a Indii,“ dodal Linhart.

Čím dál nasycenější vyspělé trhy navíc nutí automobilky hledat příležitosti k expanzi v jiných regionech. Velká očekávání mají dlouho automobilky od Indie, kde se ale velké světové značky zatím drží spíše za cenu ztrát a doufají v lepší zítřky. To je i případ Škody Auto. Podobně se evropské automobilky snaží dostat do Íránu.

Podívejte se na testovací jízdu nejrychlejší Octavie všech dob:


Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Hledá se bohatý kupec. Na prodej je newyorský mrakodrap Chrysler Building

Mrakodrap Chrysler Building z roku 1930 je pátou nejvyšší stavbou New Yorku.

Slavná ikona New Yorku hledá nového majitele. Potenciální majitel legendárního mrakodrapu Chrysler Building však bude...

Kožešinové bambulky se prodávaly jako umělé, přitom byly z králíků

Faux Fur Pom Pom Jumper

Britská rada pro reklamu rozhodla, že dva obchody používaly při prodeji klamavou reklamu. Bambulky na oblečení a...

Třináctiletý kluk vydělává tisíce dolarů ročně. Prodává fotky z dronu

Ilustrační snímek

Mnoho teenagerů po celém světě si přivydělává: dělají chůvu, sekají trávu nebo vybalují zboží v obchodech. Australan...

Najdete na iDNES.cz