Start výstavby zdržel majetkový spor o vlastnictví části pozemků a zdlouhavé povolovací procesy. Územní povolení se podařilo získat až v roce 2019 a stavební povolení loni.
Nová čtvrť by měla vyrůst v pěti etapách, v první z nich se počítá se dvěma bytovými domy s 220 byty a dvěma kancelářskými budovami, v nichž vznikne celkem 30 tisíc metrů čtverečních administrativních ploch.
Fotogalerie |
Budovy první etapy, která má stát 2,5 miliardy, navrhli architekti Eva Jiřičná a Jakub Cígler. Paralelně s ní má být na jihozápadě Rohanského ostrova realizována druhá etapa, která počítá s 500 byty a třemi kancelářskými budovami.
„Kladli jsme důraz na bydlení a veřejný prostor, klíčová byla i myšlenka města krátkých vzdáleností, kde mají prim lidé, nikoli auta,“ říká k projektu šéf developera Luděk Sekyra. Odhaduje, že v nové čtvrti bude bydlet a pracovat 11 tisíc lidí.
Bydlení není drahé, to kupní síla je malá, říká Anderle ze Sekyra Group |
Celkově zde vznikne 380 tisíc metrů čtverečních bytových, administrativních a obchodních ploch. „Inspirovali jsme se hlavně v zahraničí, například projektem Hafen City v Hamburku, vídeňskou náplavkou nebo berlínským nábřežím,“ popisuje Sekyra.
V oblasti má ze stávající cyklostezky vzniknout promenáda s obchody, kavárnami, službami, zdravotnickými zařízeními a sportovišti. Počítá se také s pěším přístupem ke stanici metra Invalidovna.
Souběžně se stavebním projektem má vznikat i nový městský park. „Rohanský ostrov je území s velkým potenciálem, jako město připravujeme projekt parku, který svoji rozlohou odpovídá Stromovce. Koordinujeme to tak, aby se realizace v čase potkaly,“ uvádí náměstek pražského primátora Petr Hlaváček. „Území bude plnit také funkci protipovodňové ochrany Prahy,“ dodává ředitel Institutu plánování a rozvoje Prahy Ondřej Boháč.
Území Rohanského ostrova bylo do poloviny minulého století řečištěm, které bylo později zasypáno. Plochy se využívaly k průmyslovým a skladovým účelům a vznikl tak brownfield o rozloze 21 hektarů.