Nový image pro bohaté řidiče: buď ekolog!

  • 9
Dřív než se vystřídá jedna lidská generace, má ve světě jezdit dvakrát víc aut než dnes - 1,2 miliardy. S těmito počty přijela na pařížský autosalon japonská Toyota, jejíž šéfové vsadili na nový image: nemá-li se lidstvo udusit, budou se muset auta stavět jinak než dnes.

Automobilky začínají čím dál víc sázet na to, že pokud v řidičích probudí ostych za špinění vzduchu a včas nabídnou náhradní řešení, budou o krok napřed.

Drahá ropa, přísnější ekologické zákony a rozmach konzumu v Číně dávají úvahám o konci závislosti na benzinu novou dimenzi: dražší ekologická vozítka se začnou lidem vyplácet. A konstruktéři automobilových motorů přinášejí nadějné výsledky.

Kdo šetří, má za tři
V Paříži je k vidění nejen odvážný design a pestré modely, ale i tlak na úspornost a čistotu aut - počínaje městskými vozítky přes luxusní vozy s úspornějšími naftovými motory až po auta na vodík nebo elektromobily proslavené uvědomělými hollywoodskými hvězdami.

Právě Kalifornie, která patří mezi americké státy s nejvíce zamořeným životním prostředím, nyní nařídila výrobcům aut snížit emise výfukových plynů o třetinu do roku 2016.

"S pokrokem lidstva budou lidé chtít auta, která fungují jinak než dnes," říká člen nejvyššího vedení Toyoty Kamio Takashi. Pro příklad uvádí prudký rozmach průmyslu a spotřeby zboží v Číně, kvůli nimž už má Japonsko potíže s kyselými dešti.

Podle Takashiho se bude muset svět o dokonalejší technologie s Čínou podělit. Kdyby totiž Číňané chtěli jezdit auty stejně jako Evropané, nebo dokonce jako Američané, svět a hlavně Japonsko by potkala ekologická katastrofa.

I proto Toyota podle Takashiho tolik sází na vývoj takzvaných hybridních aut, která jezdí po dálnici na benzin a ve městě se přepnou na elektřinu. Zjednodušeně řečeno, při jízdě z kopce se dobíjí baterie a elektromobil se sám zapne ve chvíli, kdy auto jede pomalu, hodně zastavuje a rozjíždí se, což není pro spotřebu benzinu ani pro emise dobré.

Loni Toyota začala prodávat druhou generaci svého "hybridu" Prius a zažila nečekaný úspěch - auto se stalo módním hitem mezi bohatými Američany. Auto si koupily hvězdy jako Cameron Diazová či Brad Pitt a Toyota nestačí vyrábět.

Poptávka je ohromující," prohlásil pro agenturu Reuters Kevin Koloszy, jeden z řadových dealerů v americkém státě Tennessee, k němuž prý volá kvůli hybridní Toyotě deset lidí týdně. A automobilka má přitom pro jeho obchod jen jedno auto měsíčně.

"I u nás jsme museli premiéru trochu odložit," říká Tomáš Vaněk z českého zastoupení Toyoty, která chce Prius začít příští měsíc prodávat i v Česku. Premiéru Japonci plánují v pražské zoo i s ministrem životního prostředí a věří, že spolu s nástupem svého nového "českého" autíčka z Kolína získají v následujícím roce mezi domácími motoristy větší pozornost.

A to i přesto, že hybridní Prius bude spíše plnit roli zboží, které bude dělat dobrý dojem, s žádným významným prodejem Toyota nepočítá. Nová technologie je totiž drahá a v Německu Prius vyjde skoro na tři čtvrtě milionu korun, což odpovídá velmi slušně vybavené octavii spadající velikostí do podobné kategorie.

Na ekologickou a úspornou strunu hrají v Paříži i další. Domácí Citroën přestavil model C3 v provedení Stop&Start, což je auto, které na semaforu nebo v zácpě samo vypne motor a při rozjezdu jej zase zapne.

"Zhasnout motor a znovu jej nastartovat dnes už nezpůsobuje zvýšenou spotřebu paliva," tvrdí francouzští konstruktéři a v dopravní zácpě naopak slibují snížení spotřeby až o 17 procent. Auto má také automatickou převodovku.

Nafta má zelenou
Hybridní pohon zatím Francouzi nabízet nechtějí, ale pracují na něm. "Náklady jsou příliš velké a hybrid není něco, co lze nabídnout masovému trhu," prohlásil Jean-Marc Nicolle, šéf pro strategii Citroënu a Peugeotu. Během příštích pěti let by však podle něho měl být hotov hybrid elektromobilu s naftovým pohonem.

Jinak je nafta coby úspornější palivo pro Peugeot a Citroën prioritou pro další vývoj.
Na větší rozšíření nafty sází i Toyota, která odhaduje, že v roce 2008 na ni bude jezdit šedesát procent aut v EU ve srovnání s dnešními čtyřiceti.

V Česku chce prodávat úspornější motory; Toyota čeká jen na zavedení evropských norem, které přinesou čistší naftu s menším obsahem síry.

Podobnou cestou jde i VW, jehož dvoulitrový naftový motor se spotřebou 5,5 litru se objeví v nejvyšší verzi nové octavie. Kdysi opovrhovaná nafta voní i luxusním značkám. V Paříži jsou k vidění například limuzíny Jaguar s novým dieselovým motorem, na naftu bude jezdit také kabriolet BMW trojkové řady.

Nissan a Opel do Paříže přivezly ukázat pokrok na poli vodíkových motorů, které na rozdíl od hybridů nemají vůbec žádné zplodiny. Na jejich vývoji se však ještě musí pracovat.

Auta v "nádržích" vozí místo benzinu stlačený vodík, který při reakci s kyslíkem uvolňuje energii. Z výfuku auta jde jen vodní pára. Svízel je však ve skladování vodíku a také v tom, že jej není kde tankovat.

"V Tokiu už jezdí tři naše vodíkové modely, ale čerpacích stanic je jen deset," uvádí Thomas Dreumont z konstrukčního týmu japonského Nissanu. Ten do Paříže přivezl terénní vůz X-Trail s vyvýšenými zadními sedadly, pod kterými je schovaná baterie.

Opel má v Paříži vodíkovou Zafiru. Ta má za sebou osvětový maraton po čtrnácti zemích Evropy, kde chce vzhledem k vysokým daním z benzinu dát vodíková auta časem do prodeje.


Elektromobil