Obchodní dům Kotva býval dříve skutečnou atrakcí, a to nejen pro návštěvníky z venkova, ale i pro Pražany.
Do tehdy velmi moderního objektu přišli první zákazníci právě před třiceti lety, v únoru roku 1975.
V současné době však již lidi tolik netáhne, hypermarkety s nízkými cenami jsou atraktivnější.
"Pražané dávají v současné době přednost hypermarketům a nákupním centrům před obchodními domy typu Kotva. Lidé mají auta, a tak pro ně není problém dojet na okraje měst a udělat velký nákup za méně peněz," potvrdil marketingový odborník František Diviš.
Kotva je však jako stavba stále zajímavá a v socialistickém Československu takových moc nebylo. Obchodní dům totiž postavila švédská společnost na tehdejší dobu v rekordním čase jedenatřiceti měsíců.
Ale uvnitř Kotvy to tehdy v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století žádný zázrak nebyl a prodavači zde za socialismu nabízeli stejně malý sortiment jako všude jinde.
Přesto však v dřívějších dobách Kotva praskala ve švech pod náporem kupujících. Denně sem přicházelo i přes sto tisíc zákazníků, kteří však často odcházeli s nepořízenou.
Třeba z žehliček býval v regálech tak jeden druh, barevné televizory byly schované ve skladech pro známé a nabídka riflí často nedokázala především mladé zákazníky oslnit.
V současné době už tady je z čeho vybírat. Prodejní plochu si pronajaly desítky různých společností s kompletním sortimentem zboží. K dostání je zde oblečení, prodávají se tu také auta, elektronika - od televizí až po ledničky - či sportovní potřeby.
Jenomže počet zákazníků za posledních deset let klesl. Zatímco v roce 1995 jich sem chodilo asi 60 až 100 tisíc denně, nyní je to daleko méně. Mluvčí Kotvy Petra Vymětalová uvedla, že v současné době tady nakoupí za den zhruba 10 tisíc lidí.
"My se zaměřujeme na zákazníky, kteří jsou ochotni si připlatit za kvalitní zboží," řekla.